Levensreizigers……

31 oktober 2023 - Patras, Griekenland

We zijn allemaal reizigers……

Dinsdag 24 t/m Dinsdag 31 Oktober

Meestal komt er bij ons plotseling een einde aan het reizen. Reizen is kijken, leren……maar ook eenzaamheid. Ik ben sinds Mei in Griekenland, Chris nog langer. Ik verlang naar de warmte van mijn familie en naar mijn Griekse huisje in de weidse polder. Dus we gaan richting Patras reizen……waar we Woensdag 1 November eind van de middag de ferry nemen naar Ancona in Italië en hopen dan Zondag 5 November weer in Nederland aan te komen.

Griekse Adonis stuurt de camper vanaf Pounda Beach richting Sparti. Daar begint één van de mooiste routes van Griekenland. Geen Route 66 maar Route 82, ook wel de Lagadha pas genoemd. Bereid je voor op een schitterende rit met ontelbare bochten door een prachtig landschap.
Langs brutale bergen, beboste kloven en adembenemende uitzichten. Het eerste stuk is gewoonweg spannend. De rotsen hangen over de weg en dan ook nog door een tunnel uitgehakt in de rotsen…..maar het past allemaal net met de camper.
We arriveren laat in de middag in het voor ons vertrouwde stadje Pylos. Eerst een bezoekje aan het eigenzinnige café van Costa, een vriend van Chris…..En eindelijk ontdekken we het kasteel van Pylos, een van de best bewaarde forten van Griekenland. Vanaf het zevende bastion heb je een panoramisch uitzicht op de Ionische Zee, het eiland Sfaktiria en het rotsachtige eilandje Tsihli-Baba. En het archeologische museum is een klein juweel…..

Na Pylos staan we weer een nacht in het toch wel een beetje saaie Kalo Nero. Voor de camperaars van de Facebook Groep “ Op reis met de camper in Griekenland “ is dit misschien nog een leuke tip……Stukje boven Kalo Nero neem je bij Tholo niet de afslag naar het strand maar de afslag het binnenland in……ongeveer een kilometer doorrijden. Daar staat een bijzonder Poppenhuis……interessant om te zien…..
Na dit korte bezoek rijden we door naar Camping Ionion Beach. Eigenaar Yorgos ontvangt ons weer met open armen…..Fotis die de bar beheert is blij dat hij weer met Griekse Adonis het leven door kan nemen onder het drinken van een Tsipouro.
Ik ben geen campingmens, maar heel veel mensen zullen van deze camping heel gelukkig worden. Het is één van de beste campings van Griekenland……
Het zijn vier rustige dagen, we maken de camper van binnen schoon, bezoeken een markt en waren even bij de parade van OXI-dag…..

We zijn allemaal levensreizigers…..Als je veel geluk heb dan huppel je door het leven. Voor de meeste mensen gaat het echter met vallen en weer opstaan, voor sommige is de reis een constante worsteling. Afgelopen jaar was een moeilijk jaar…..ik heb me staande gehouden, al was het soms met grote moeite. Maar ik heb gelukkig altijd die “drive” om door te gaan.
Sommige gebeurtenissen zullen voor altijd bij me horen…..ze hebben me gemaakt…..tot wie ik nu ben.
Maar onze reis is niet oneindig…..dus Geniet, Geniet…..