Aegina, het "Lourdes" van Griekenland!

10 november 2017 - Aegina, Griekenland

Het eerste wat ik doe als ik wakker wordt, is het bed uitspurten en direkt de airco aan op warm en weer terug. Dan schrijf ik het verhaal en plaats de foto's. Na een hele tijd moed verzamelen ga ik douchen. Het is een heel gemoedelijk hotelletje maar comfort ontbreekt. Dus de  Griekenlandgangers onder ons kennen dat wel van dertig jaar terug. Douchen zonder douchegordijn zodat het water de kamer instroomt, water niet te regelen of te warm of ijskoud. En geen haak om de douchekop op te hangen, als je je haren wast een verschrikking! Maar wel gezellig en een heerlijk ontbijtje op het terras.

Gisteren zijn we eerst naar Aeginastad gereden, eerst wat bankzaken regelen daarna had mijn Griekse Adonis al weer trek in eten. Dus op naar het restaurant! Daarna een bezoek aan het Archeologisch Museum en een wandelingetje over The hill of Kolona.

Nu staat hier op Aegina de grootste kerk van Griekenland, met een groot klooster erbij waarnog 13 nonnen leven. Gisteren op donderdag 9 november was het de naamdag van de heilige Nektarius. De woensdag ervoor verwachtten ze 400 bussen vol met gelovigen overal vandaan. Heel veel Roemenen,Bulgaren en Grieken natuurlijk, er was een heel circus gaande met een markt met iconen, politie, politici en hoge priesters die worden met de helicopter ingevlogen enz.

Er wordt van Nektarius gezegd dat hij wonderen verrichtte o.a door zieken te genezen. Hij wordt beschouwd als de beschermheilige van de zieken. In het klooster bevindt zich het graf van de heilige Nektarius. Als bedevaartsoord wordt het dagelijks bezocht door vele Grieksorthodoxe gelovigen. Nou zijn wij niet gelovig en ik vindt het een kwalijke zaak dat in Griekenland kerk en staat niet gescheidden zijn. Het hele land is in verval en de Griekse kerk bezit meer eigendommen dan de Griekse staat. Elk gehucht, dorp en stad heeft een pope (priester) die door de staat betaald wordt. De kerk bezit ongelooflijk veel onroerend goed, hotels, goud, ze bezitten aandelen van de Nationale bank of Greece enz. En de mensen blijven dat normaal vinden, het is ongelooflijk!!! Vanochtend stond in de krant , dat een vrouw die de riem van Nektarius heeft gekust genezen is. Geloven jullie dat??? Wat worden de mensen voor de gek gehouden!

Achter de kerk en het klooster ligt Palea Chora ( de oude stad ). Tijdens de 9e eeuw werden veel havenplaatsen op de eilanden aangevallen door piraten. Daarom bouwden ze de dorpen op veilige, en hoger gelegen gebieden. Ook de ' Oude Stad' van Aegina, " Palea Chora " in het Grieks, is in deze tijd gebouwd en is prachtig gelegen op een heuvel. Er wordt gezegd dat er ooit 365 kerkjes in deze stad waren, één voor elke dag van het jaar. Op dit moment zijn vrijwel alle huizen verwoest maar staan er nog 70 kerkjes.

Daarna was het tijd om te gaan chillen in Marina café en liep de dag weer op zijn eind. We hadden nog een grappige ontmoeting met een hond. Die legde allemaal stenen voor onze voeten, die we moesten gooien. Hij loopt constant met een brok steen in zijn bek. Vreemd hé! Het was weer een bijzondere dag.

1. Corrie Kuis:
    11 november 2017
    Wat een verhaal weer wat een avonturen. Dat de kerken zo rijk zijn is overal kijk maar naar het Vaticaan niet normaal meer zoveel rijkdom. Zijn je kuiten weer een beetje hersteld Petra? Ha Ha
  2. Monique:
    18 november 2017
    Mooi verhaal, heerlijk om te lezen x