Arkels Ommetje!

24 september 2017 - Gorinchem, Nederland

Wat een prachtige nazomerdag vandaag, iedereen is aan het wandelen, fietsen, varen of gewoon lekker chillen in de tuin of op het terras. Chrisje even lief aangekeken en hij ging natuurlijk voor de bijl om nog even iets te gaan ondernemen.

Op het gemakje rijden we Gorinchem uit en rijden over de Arkelse dijk naar het centrum van Arkel. Daar laten we Suzi achter en we lopen richting de Linge. We gaan de wandelroute Arkels Ommetje lopen, het is ook maar een ommetje want hij is maar 4,6 kilometer.

Het dorp Arkel ligt iets ten noorden van Gorinchem in het gelijknamige Land van Arkel. Arkel wordt omringd door water, de ene kant de Linge en aan de andere zijde het Merwedekanaal. Volgens 16e eeuwse kroniekschrijvers zou Arkel al in 983 gesticht zijn door Jan van Arkel, die daar huwde met ene "Rooie Jannetje". De geschiedenis van Arkel is nauw verweven met die van de nabijgelegen vestingstad Gorinchem. De Heren van Arkel hebben lange tijd over dit gebied, en over Gorinchem geheerst.

We starten dus bij de Linge ,er valt veel te kijken want er zijn veel bootjes op het water. Iedereen neemt het er van met dit prachtige weer. We zien grote jachten, kleine kajuitbootjes, speedboten en oude sloepen. Daarna steken we bij Papland de dijk over en lopen we terug over de Arkelse Onderweg. Daar valt bij alle boerderijen en huizen ook nog genoeg te vinden wat het waard is om te fotograferen. Het was een leuk ommetje om even de benen te strekken. Morgen gaan we weer op avontuur, maar dat ga ik nog niet verklappen!

1. Hannie Groen:
    24 september 2017
    Nou Petra, je hebt het er maar druk mee het enen verslag is amper droog of het nieuwe staat weer in de stijgers, ik ben benieuwd wat er weer volgt.
  2. Anja:
    5 oktober 2017
    Ik ook, Hannie! :-) Superleuk om te lezen en te zien!