Een bliksembezoek aan het moderne China!

21 mei 2018 - Gorinchem, Nederland

Het was warm Tweede Pinksterdag dus tijd voor een cultureel uitje. We parkeren Suzi in de St.Jan, ehum niet in de kerk maar in de gelijknamige parkeergarage. Op weg  naar het Noordbrabant Museum komen we het Gilde tegen, zwaaiend met de vaandels gaan ze richting de St.Jan. Den Bosch swingt en bruist aan alle kanten, want er is ook nog het Jazzfestival dit weekend. Wij komen voor de tentoonstelling A Chinese Journey. Met meer dan 2400 werken van zo'n 400 kunstenaars is de Sigg Collection 's werelds grootste verzameling Chinese hedendaagse kunst. De tentoonstelling A Chinese Journey voert langs een vijftigtal topstukken uit deze verzameling.

Eerst lopen we langs de eigen collectie van het museum, waaronder werken van Jan Sluijters. Echt één van mijn favorieten. Plotseling merk ik uit mijn ooghoek dat er allemaal naar me geknipoogt wordt. Dat doet een meisje goed! Maar het is helaas geen leukerd, maar een bijzonder Pop-Art object.

Dan komen we in het deel van het museum waar de tentoonstelling begint waar we voor kwamen. Er hangt een portret van Uli Sigg, de Zwitserse kunstverzamelaar. Hij heeft wel bijzondere enge ogen, ik loop er maar hard voorbij. Ik zie een verfrommelde knalroze prop op een voetstuk, het blijkt een weergave te zijn van de menselijke geest. Nou, dat geloof ik zeker, als je ziet wat er allemaal gebeurt in deze bizarre wereld. Dan komen we in een grote zaal, waar ik verbijsterd staar naar een aangeklede tank, hij draagt een leren jas van het beste en duurste Italiaanse leer. Bijzonder! Richting het volgende object, dat is een aparte boom, die uit delen bestaat die in elkaar geschroefd zijn. Wel mooi, zou mooi staan bij ons in de box (ons appartement). We lopen verder langs tal van sculpturen en objecten, tot we bij het Potalapaleis komen, wat gemaakt is van eetbare hondenkluiven. De gedachte achter het kunstwerk gaat over de strijd tussen Tibet en China om de regio Tibet.

Moederlief slaat een hoek om en struikelt bijna over een kunstobject wat daar op de grond ligt. Het is een dode man, het lijkt er wel een van de Chinese Maffia. Ze had bijna 112 gebeld, zo levensecht ligt hij daar. Nog in verwondering over alle bijzondere kunst die we gezien hebben, lopen we richting Il Gusto. Waar we heerlijk lunchen en napraten. Ik heb nog even wat leuke wetenswaardigheden opgezocht over China.

- Een man uit China klaagde zijn vrouw aan wegens lelijk zijn. Hij won.

- Alle panda's in de wereld zijn eigendom van China, ze worden wel verhuurd.

- Het getal 666 staat voor geluk in China.

- China is 231 keer groter dan Nederland.

- China heeft de meeste inwoners ter wereld maar liefst 1.382.323.332

- Elk jaar worden 20 miljoen bomen gekapt voor de Chinese eetstokjes.

- Dertig miljoen Chinezen leven in grotten.

- Een dag doorbrengen in Beijing staat gelijk aan het roken van 21 sigaretten.

Ik heb altijd al een keer naar dit bijzondere land gewild, en ik hoop er ooit nog eens een rondreis te maken. En met eigen ogen, de contrasten tussen het moderne China en de eeuwenoude tradities te aanschouwen.

1. Hannie Groen:
    26 mei 2018
    Mooi verslag van ons culturele uitje in s'Hertogenbosch.
  2. Corrie Kuis:
    28 mei 2018
    Wat een cultuur en weer mooie foto's maar dat plankje met lekkernijen zag er het mooiste uit. Ha Ha lekker genieten met je Moeder.