Een cadeautje van de herfst!

15 oktober 2017 - Gorinchem, Nederland

Vandaag een prachtige zonnige herfstdag, dus we moeten het er nog even van nemen voordat het slechte weer meedogeloos weer toeslaat. We stappen rond de klok van 1 uur uit de auto in Asperen. Het is een prachtig oud stadje omgeven door een gerestaureerde stadswal. Zoekend lopen we rond om de goede richting te bepalen, we gaan weer wandelen. Deze keer is het de beurt aan " Rondje Kasteel Heukelum".

Na een kleine echtelijke twist, lopen we toch weer eensgezind richting Kasteel Heukelum. Onderweg vinden we eindelijk de juiste kleur pijlen, paars dus. We komen nog een bijzonder paard tegen met een Rastafarie kapsel, misschien wel iets voor Dokter Tinus. Dan komt het kasteel in zicht, het wordt ook wel Kasteel De Merckenburg genoemd.Het is net buiten het oude vestingstadje Heukelum gelegen, op de grens van Gelderland en Zuid-Holland.

De eerste vermeldingen dateren uit de middeleeuwen. Het was de roemruchte familie van Arkel die het kasteel liet optrekken kort voor het jaar 1286. Het werd een enorm bouwwerk met torens, een binnenplaats, dubbele gracht en een voorburcht.

Het wandelpad loopt er met een boog omheen en dan kom je uit bij het oude stoomgemaal van Asperen. Nu is daar een winkel in brocante en antiek in gevestigd. Het gemaal ligt tussen het Heukelumse kasteel en De Beeldentuin Land en Beeld. De Beeldentuin is een forse parktuin van 15.000 vierkante meter en biedt plaats aan 45 kunstenaars om hun ruimtelijke werk te presenteren. Helaas alleen in het zomerseizoen open, wat jammer nou toch!

Puffend van de hitte lopen we verder, elke keer wordt er weer wat uitgetrokken. We lopen nu over de Nieuwe Zuiderlingedijk die erg druk met wandelaars en fietsers is. In de verte zien we de kerktoren van Asperen weer verschijnen, maar eerst lopen we nog een stuk over een stadswal met zicht over de Linge. We komen nog een aparte manier van hergebruik tegen, namelijk een plantenbak in een oude Volkswagen Kever.

We werden nog even opgewacht door twee gevaarlijke waakhonden en liepen toen langs Het Galgenwiel en kwamen achter het mooie gemeentehuis uit. Waar ook andere wandelaars vertwijfeld rond liepen te zoeken naar het startpunt van de wandeling. Het was weer een cadeautje deze leuke middag, morgen gaan we weer op stap. Nu, op naar een vino!

1. Hannie Groen:
    15 oktober 2017
    Toch nog een weekend met een verhaaltje en foto's, leuk.
  2. Anja:
    16 oktober 2017
    Mooi geschreven en mooie foto's, Petra. Fijne zonnige dag vandaag!