Dicht bij huis is het ook mooi!

12 september 2017 - Gorinchem, Nederland

Dinsdag was het weer nogal onbetrouwbaar maar we konden het niet laten om er toch op uit te gaan. Vlakbij Waalwijk ligt Landgoed Plantloon, waar zeker mijn moeder misschien wel honderden keren gelopen heeft. Ze is daar vlakbij geboren en als kind struinden ze al door de bossen. Nu wilde ik het gebied ook door het oog van de camera bekijken en ik kan mij geen betere gids bedenken als moederlief.

Het bosrijke Plantloon met zijn statige lanen, middeleeuwse hoeves, dijkjes en lieflijke graslanden kent een eeuwenoude geschiedenis. Het landgoed is een onderdeel van Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen en ligt tegen de zuidkant van Waalwijk. We parkeren Suzi en lopen de bossen in en weldra zien we De Galgenwiel liggen. Dit langgerekte ven is ontstaan op 4 maart 1658 bij een doorbraak van de Beerse Maas. Ik vond er altijd al een lugubere sfeer hangen, nu na wat onderzoek, blijkt dat gevoel nooit bedriegt. Er heeft daar een galg gestaan en daarnaast ook twee radkruisen waarop twee misdadigers geraadbraakt werden. Brrrrrr!

Door mooie eiken en beukenlanen passeren we de Hoeve Plantloon, ondertussen hebben we regen, zon en wind en een pracht van een regenboog. Heel veel kastanje bomen met bergen kastanjes op de grond eronder. We passeren ook nog de boom waar Nola de hond van Annet altijd haar waterbak weet te vinden. Dat is een holte in de boom waar regenwater in blijft staan.

Daarna langs de Achterste Hoeve richting een boom waar een houtsnijwerk in gemaakt is,wel apart! Zo zie je maar weer, dicht bij huis is het ook mooi en hoef je niet altijd ver weg.

1. Hannie Groen:
    14 september 2017
    Pippie, je foto's zien er weer geweldig uit, je zou niet zeggen dat het plantloon was, zoveel moois in de natuur zo dicht bij huis, ik zal nu op mijn wandelingen met een andere blik rond kijken.
  2. Annet v gelder:
    15 september 2017
    Het is inderdaad prachtig. ik ben een bevoorrecht mens dat ik hier iedere dag mag lopen samen met Nola.
  3. Cor en corry kuis:
    16 september 2017
    wat heb jij dit weer mooi gedaan wij genieten hier erg van, wij zien weer uit naar je volgende reportage.
    groetjes.

c en c xxxx