Flierefluitend door het boerenland!

14 mei 2018 - Gorinchem, Nederland

Het is zes uur , het is al licht, maar we ontwaken in een nevelige wereld. Ik zet Chrisje bij zijn werk af en arriveer bij het ouderlijk huis in Kaatsheuvel. Onze wandelschoenen zijn nog vochtig van de wandeling van gisteren, dus ik probeer ze met de föhn wat droger te krijgen. Zulke dingen moet je Pippie niet laten doen want het resulteerde in een ontplofte föhn. Na dit enerverende begin van de dag, eerst een ontbijtje en dan vertrekken we naar Meeuwen. Daar staat Zusjelief al ongeduldig op ons te wachten. Het ziet er niet naar uit dat de zon voorlopig gaat schijnen maar we vertrekken met goede moed. We gaan naar Nederhemert-Zuid waar de start is van het Hamarithapad, dit is een klompenpad van 10 km. door het boerenland.

We lopen de Kasteellaan in, en komen direkt langs het indrukwekkende kasteel van Nederhemert met een mooie slotgracht er omheen. Mistflarden geven het geheel een mystieke sfeer. Wandelend langs aardbeien, asperges en tuinbonenakkers, komen we uit bij een wilde bloementuin. Daar recht tegenover is de aanlegplaats van het pontje wat ons naar Nederhemert-Noord moet brengen. We drukken op de bel en het kleine pontje komt er aan, met Jit de Ponthond op de uitkijk. Na een mistige overtocht over de Afgedamde Maas lopen we de Maasdijk op. Lopend over de dijk, komen we aan in het gehucht Wellseind waar we de dijk verlaten.

Dan door een laan met kaarsrechte bomen met bermen vol boterbloemen. We zijn op zoek naar een bankje om even te rusten, maar in geen velden of wegen iets te bekennen. We ploffen neer bij een droge walkant van een sloot, met uitzicht op een meerkoet met 5 kleintjes, die ze direkt bij zich roept en beschermend onder haar vleugels neemt. Al een aantal keren is er een radeloze boer langs gereden met een tractor. Zoekend kijkt hij in het rond, hij is wanhopig op zoek naar een vrouw.  Maar dat gaat hem niet lukken zolang hij met die stinkende giertank achter zijn blitse tractor rijdt.

Daarna lopen we de Eendenkade op, de eerste meters waren leuk, maar er kwam geen einde aan. Kilometer na kilometer, met uitzicht op omgeploegde akkers , die wachten op het juiste moment om ingezaaid te worden. Bij gebrek aan inspiratie ben ik maar de boterbloemen gaan tellen. Zusjelief loopt een blaar en Moederlief heeft natuurlijk pleisters in haar overlevingskit. We komen uit bij een weg die we over moeten steken, misschien wordt het hier spannender. De zon begint door de wolken te piepen en er verdwijnen steeds meer kledingstukken in de rugzak. Maar er wacht ons een eindeloos stuk dwars tussen de maisvelden door. Verstand op nul en lopen maar. Puffend komen we uit bij een benzinestation, daarachter loopt een weg richting het Sterrebos. Nu komen de mooiste kilometers, de laan langs het Sterrebos is prachtig, er liep ook nog een leuk paard met een hippe outfit tegen de vliegen.

Nog een laatste stuk over de Maasdijk en we arriveren bij het pontje. Maar voor we weer overvaren gaan we eerst lekker lunchen. En dat doen we in stijl natuurlijk. Mini broodjes met gerookte zalm en brie, koude kip en dat wordt weggespoeld met een heerlijk wit wijntje. Dat was echt genieten! Daarna lopen we flierefluitend het pontje op. Met de wijn in de benen was het weer moeilijk om op gang te komen. Maar wat hebben we het weer gezellig gehad. Chapeau voor Moederlief, knap dat ze nog zoveel kilometer heeft gelopen want het was een zware wandeling.

1. Angelique:
    16 mei 2018
    Grappig verhaal boer zoekt vrouw , leuke dag in het begin wel koud gehad later was het weer puffen door de velden ,super lunch en sjapoo voor ons moedertje 10 km en niet de beste paden . Tot de volgende keer 😘
  2. Hannie Groen:
    16 mei 2018
    Pippie de flierefluiter heeft er weer een heel verhaal van gemaakt met mooie foto's, het was weer een leuke dag met mijn dochters, ik hoop het tot mijn 80 vol te houden.