Hamelwandeling!

6 september 2017 - Gorinchem, Nederland

Woensdagmiddag hadden we nog wat tijd en zijn we Gorinchem nog iets beter gaan ontdekken. Ik had nog een boekje liggen met de Hamelwandeling. Ik voel me helemaal verwant met Hendrick Hamel, hij is een soort ontdekkingsreiziger. Op mijn manier probeer ik ook overal wat nieuws te ontdekken en jullie mee te laten genieten.

Hendrick Hamel is in 1630 in Gorinchem geboren. In 1650 kwam hij in dienst van de V.O.C, eerst als busschieter, maar al gauw maakte hij promotie en werd hij boekhouder. In 1653 stapte hij in Batavia aan boord van de Sperwer voor  een korte tocht naar de Japanse handelspost Deshima. Door een storm sloeg het schip kapot op het eiland Jeju van Korea. Van de 64 opvarenden overleefden 36 de schipbreuk, waaronder Hendrick Hamel. De Koreaanse koning gaf vreemdelingen nooit toestemming om het land te verlaten. Na 13 jaar lukte het Hendrick en zeven anderen toch te ontkomen. De V.O.C gaf Hendrick opdracht om zijn belevenissen en het land Korea te beschrijven. Door zijn beschrijvingen, het Hamel Journael, werd Korea bekend in de rest van Europa.

Deze wandeling gaat kris kras door het centrum van Gorinchem en laat het verleden een beetje tot leven komen. We bezoeken ook nog het schattige kleine Hamel museum wat door enthousiaste vrijwilligers in stand wordt gehouden. Als klap op de vuurpijl laten we het verleden echt tot leven komen. We ontmoette iemand die we dertig jaar geleden voor het laatst zagen. Dat was een warme ontmoeting met vele herinneringen.

1. Hannie Groen:
    8 september 2017
    Het was een culturele wandeling met mijn dochter de ontdekkingreiziger, wat weer mooie foto's op leverde.