De Hemel-en Hellevaart!

29 september 2017 - Gorinchem, Nederland

Vrijdagochtend na een zware nacht met een Griekse Adonis die een heel bos heeft omgezaagd, gingen we richting Sprang-Capelle. Daar zet ik Chrisje af bij zijn werk en ga ik richting het ouderlijk huis. Ik heb heel de week al een gruwelijke spierpijn van de marteling op de fiets afgelopen maandag. Er zijn heel wat paracetamolletjes doorgegaan. Maar niet getreurd, vandaag staat er iets minder sportiefs op het programma.

Moederlief en ik rijden naar Den Bosch, en we parkeren Suzi in een hele sjieke parkeergarage, waar je zelfs kerkmuziek hoort als je naar de uitgang loopt. Het zal jullie dus ook niet verbazen dat die parkeergarage St. Jan heet. We lopen richting de steiger van de Zuidwal/Oude Dieze, we gaan namelijk varen de zogenaamde Hemel-en Hellevaart route van Jeroen Bosch.

Jheronimus Bosch staat bekend als de belangrijkste kunstenaar van de late middeleeuwen. Zijn karakteristieke werk, vol illusies en hallucinaties, wonderlijke gedrochten en nachtmerries, verbeeldt de grote thema's van zijn tijd; verleiding, zonde en rekenschap.

We stappen op de fluisterboot, en we varen als eerste een tunnelbioscoop in om een korte film te zien. Daarna glijden we langzaam over de eeuwenoude Binnendieze.Onze gids Toos maakt dat het Middeleeuwse leven in Den Bosch tot leven komt met haar mooie beeldende verhalen. We varen gedeeltelijk onder de stad door en komen onder talrijke gangen en bruggen door. Vroeger was dit een open riool en van de twaalf kilometer zijn er vier kilometer prachtig gerestaureerd.Dan moeten we bukken en komen we door het pikdonkere Hellegat maar aan het einde van de tunnel gloort er licht en komen we in de Hemel. Wij varen de Jeroen Bosch route en langs de route staan beelden uit zijn schilderijen. Na ruim een uur varen zet Toos ons af bij het Jheronimus Bosch Art Center.

We gaan eerst lunchen bij Het Pumke op de Parade. Daarna lopen we weer terug en bezoeken het Art Center. Dat is gerealiseerd in de voormalige Sint-Jacobskerk, wat een mooie omgeving is voor de bijzondere schilderijen van Jeroen Bosch. Je kunt ook nog met een glazen lift naar de bovenste verdieping, in de toren van de kerk. Waar je een prachtig uitzicht heb over de binnenstad van Den Bosch , je kunt bijna de St. Jan omhelzen. Rustig lopen we door de gezellige straten van deze prachtige historische stad terug naar de auto. Het was weer een welbestede dag, we hadden nog prachtig weer en we hebben er nog wat van opgestoken ook!

1. Hannie Groen:
    1 oktober 2017
    Reportage weer geslaagd.
  2. Corrie Kuis:
    1 oktober 2017
    Geweldig hoor Petra wat is het leuk in Den-Bosch!!!!!
  3. Anja:
    5 oktober 2017
    Geweldig Petra, prachtige foto's van een mooie stad. En wat leuk dat je dit samen met je mam kan doen! :-) Ik ga een inhaalslag maken, al je blogs lezen en je foto's bekijken Xx