Kunstige Kunsten!

15 september 2017 - Gorinchem, Nederland

Vrijdagmorgen kwart over 7 zet ik eerst Chrisje af op zijn werk en daarna spoed ik me naar het ontbijt bij Vaders en Moederlief. Er staat weer wat op stapel natuurlijk, dat kun je wel aan Pippie overlaten. Moederlief duw ik in de auto en Vaders gaat op familiebezoek bij zijn fieve zusjes in de leeftijd van 85, 87, 89 en 91. Sterk geslacht die Groentjes!

We gaan naar Den Bosch, we nemen de afslag naar het Paleiskwartier en stallen daar Suzi in het autohotel. Wandelend gaan we richting het centrum, vast besloten op ons doel af en dat is natuurlijk een echte Bosche Bol. Maar dan wel van Jan de Groot, deze banketbakker is wel bekend in Den Bosch en omstreken.

Dat was dus weer genieten, nu gaan we voor het serieuzere werk dus richting Het Noordbrabants Museum. Er zijn twee tentoonstellingen die onze aandacht verdienen. Maar eerst lopen we nog langs wat schilderijen van Jan Sluijters die mij ook wel aanspreken. Verder nog wat bijzondere objecten en nog een pratend kunstwerk, we liepen eerst naarsig te zoeken waar die stem vandaan kwam, apart hoor! Maar even verder op werd het nog aparter, daar hing een hele tros zogenaamde Spiegelborsten. Mijn mond viel er van open en dat gebeurt niet vaak, het was bijzonder om te zien.

Al keuvelend kwamen we toen uit op de tentoonstelling "De jaren 80" Doemdenkers en Positivo's. Laat ik me zelf maar tot de Positivo's rekenen. Was leuk opgezet,vele gebeurtenissen ben je toch vergeten en je gaat terug in de tijd. Ik zal enige zaken opnoemen zoals schoudervullingen en de punkscene, inhuldiging van Beatrix en de anti-kraak beweging. Spraakmakende televisie met Sonja Barend en Hennie Huisman met de Soundmixshow. De tour met Joop Zoetemelk en er werd eindelijk weer een elfsteden tocht geschaatst.De gekte rond de popgroep Doe Maar en Madonna met Like a Virgain. Stop de atoombom en de geheimzinnige pamfletten van Loesje.

Daarna was het tijd voor de zeer bijzondere tentoonstelling van de Japanse kunstenares Chiharu Shiota. Speciaal voor Het Noordbrabants Museum maakte Shiota de installatie Uncertain Journey. Met tien assistenten werkte de kunstenaar twaalf dagen aan de gigantische webinstallatie. Eerst wordt de tentoonstellingsruimte van ongeveer 130 vierkante meter overspannen  met een op maat gemaakt net, daarna worden met ongeveer 10.000 nietjes de draden van 2000 bollen rode wol vastgezet. Volgens Shiota kan elke draad worden opgevat als het leven van ieder mens dat verweven raakt met andere levens.

Zeer bijzonder om te zien, het lijkt net of je onder en door een rood spinneweb loopt. Als je de kans hebt, bezoek dan zeker deze expositie , je blijft je verbazen. Daarna gingen we richting Il Gusto, een Italiaanse broodjes en delicatessenzaak, waar we ons neervleide op een heerlijk plekje op het terras. We bestelde anti pasta en een karafje wijn en het was weer genieten. Pippie was nog boven op het nieuws want er werd nog een BNer gespot. De kunstenares Ans Markus reed langs op de fiets.

Met de wijn nog in de benen liepen we weer richting het Paleiskwartier, Suzi wachtte weer geduldig op ons. Een half uur later waren we weer thuis waar we direct in de chillstand gingen. Na 5 minuten waren we in dromenland licht snurkend en dromend over vreemde kunstwerken en rode spinnenwebben.

1. Hannie Groen:
    17 september 2017
    Petra je hebt weer een prachtig verhaal geschreven, ik zat al vroeg te lachen, wat de slechte nacht weer goed maakten.
  2. Anja:
    5 oktober 2017
    Geweldig :-) Ik word hier ook vrolijk van!