Een praatje over bustehouders en bloemkolen!

10 februari 2018 - Gorinchem, Nederland

Om de carnavalsdrukte te ontvluchten, wou ik graag een wandelingetje door Nieuwpoort gaan maken. Ik heb Chrisje omgekocht met Skipbo, hij eerst wandelen en daarna ik kaarten. Dus binnen het half uur parkeerden we Suzi op een riante parkeerplaats aan de rivier de Lek. Nieuwpoort is een piepklein vestingstadje uit de 17 e eeuw. Meer dan een kerk, stadhuis, een handvol straten en een miniatuurhaven is het niet. Dwars door het stadje stroomt een smalle gracht, met daarbovenop een klein maar sierlijk stadhuis.

Het is misschien wel 40 jaar geleden dat ik hier voor het laatst ben geweest.Moederlief ging hier altijd kleding kopen bij Firma van der Vlist. Dat was een meubelzaak en kledingzaak met lingerie. Mevrouw van der Vlist, Orrie genaamd was in de verte familie, dus zodoende gingen we daar onze kleding kopen. En kwam mijn allereerste BH uit Nieuwpoort, de maten hoogstpersoonlijk opgemeten door Orrie. Die trouwens tot een paar jaar geleden, ze was dik in de tachtig, nog steeds haar eigen lingeriewinkel had. Het is ook een bijzonder woord BH, waarom die B en die H? Het is een afkorting van het woord bustehouder. Ook geen erg charmant woord.

In het oude Griekenland en Rome droegen vrouwen al een lang wollen, katoenen of linnen verband dat op de rug werd vastgemaakt. Later kwamen de keurslijfjes en korsetten. De moderne BH ontstond eind 19e eeuw en begin 20e eeuw.Er zijn vele soorten BH's ontworpen, de éne soort was populairder dan de andere. De meest bekende soorten waren; beugelbeha, straplessbeha, plakbeha, puntbeha, push-upbeha en de t-shirtbeha. De meest bijzondere was toch wel de puntbeha. Dat was een fullcupbeha met kegelvormige cups die erg populair was in de jaren vijftig. Ik heb een tante die de puntbeha nog droeg in de jaren zeventig. Ik moet zeggen dat het een indrukwekkend gezicht was!

En dan nog over de inhoud van de BH's ; de borsten. Mannen en zeker ook de vrouwen geven vaak bijzondere namen aan ( hun ) borsten. Hier enkele grappige zoals; airbags, koplampen, bep en truus, appeltjes van oranje, het balkon en jut en jul.

Zo, en nu is het tijd om m'n schuld in te lossen bij Chrisje, de kaarten liggen al geschud en klaar op tafel. Ik zet een gezellig carnavalsmuziekje op van André van Duin.                Ik heb hele grote bloemkolen, bloemkolen, bloemkolen........ Oh' wat zijn ze groot! De groeten uit Bliekenstad!           Alaaf!

1. Hannie Groen:
    13 februari 2018
    Dit verhaal is een echte karnavalskraker, leuk en mooie foto's
  2. Annie:
    Gezellig verhask😏
  3. Corrie Kuis:
    Leuk verhaal Petra
    Vooral om dat ik vroeger altijd op vakantie ging in Nieuwpoort bij mijn Oom en Tante.
    Mijn Nichtjes wonen er nog steeds en een paar keer per jaar zien wij elkaar. Dus ik weet de weg goed in de Nieuwpoort.
  4. Angelique:
    14 februari 2018
    Goeie research over bh,s , leuk verhaal mooie foto,s . Kijk weer uit naar de volgende story !
  5. Wilma:
    14 februari 2018
    Wat leuk,en een mooie site Petra getipt door je moeder daar was ik van de week op de koffie,ik ben een nicht van haar.
    Ik heb genoten van je verhaal het komt mij allemaal heel bekend voor. De foto,s waren ook prachtig en een mooi stadje.
    Bedankt groetjes Wilma.
  6. Petra Eleftheriadis:
    14 februari 2018
    Bedankt allemaal weer! Welkom Wilma, gisteren weer een dolle Dinsdag beleefd met Moeder en Zusjelief, verhaal volgt nog. Harstikke leuk weer een volger erbij.
  7. Coby:
    14 februari 2018
    Leuk verhaal en weer wat geleerd, wat veel borsten-namen! 😂😂grappig ook!
    Bos-hout- voor-de-deur ken je die? Of is dat wellicht oud Zeeuws?
  8. Jannie:
    18 februari 2018
    mooi verhaal mooie omgeving .
    Ik ken het niet maar door jullie reizen komen we een hoop te weten
    groetjes piet en jannie