De Sleeuwijkerwaard & De Groesplaat!

21 augustus 2017 - Gorinchem, Nederland

Aan de overkant van de rivier de Merwede ligt Sleeuwijk, eigenlijk recht tegenover ons huis. Dus tijd om daar de boel te gaan ontdekken. Zoeeef met Suzi de brug over en na wat gezoek door Sleeuwijk hadden we eindelijk de dijk gevonden. Want daar achter  ligt de Sleeuwijkerwaard, een klein natuurgebiedje aan de Merwede.

De Sleeuwijkerwaard verraste ons, leuke paadjes met Grote Springbalsemien aan weerszijde. Daarna kom je uit op de rivierstrandjes bij de Merwede die vol liggen met schelpen.De Merwedebrug is ook aanwezig  maar is absoluut niet storend. Er staan flinke bomen en mensen komen er om de honden uit te laten en te relaxen aan de rivierstrandjes. Het is geen grote route en je komt weer bij de dijk uit waar je nog een historische peilschaal kunt bewonderen. Daarna liepen we een stukje terug over de dijk wat een druk befietste route is met mooie huizen.

Weer een klein stukje met de auto richting Woudrichem en dan zijn we bij de parkeerplaats. Hier staat een uitkijktoren genaamd 't Vinkennestje. Het rivierreservaat De Groesplaat is een grotendeels open uiterwaard. De halfopen uiterwaard kenmerkt zich door een geul met moerasvegetatie, natte graslanden langs de oevers en op de hoger gelegen gebieden een wilgenbos. We lopen eerst een heel stuk over de graslanden en je komt uit bij de jachthaven van Sleeuwijk en daar ga je weer het natuurgebied in. Daarna ga je richting de rivier en kom je een kudde met Gallowaypaarden tegen, wat erg leuk is. Je loopt een heel stuk langs de rivier en je komt weer uit bij de parkeerplaats. Sleeuwijk  heeft ons verrast, het is best een leuk dorp met mooie kleine natuurgebiedjes vlakbij een drukke snelweg.