De toorn van Oppergod Zeus!

8 november 2017 - Aegina, Griekenland

Ik was een beetje laat vandaag, eerst het verhaal op de site zetten en er waren veel foto's te plaatsen. Chrisje was er ook al vandoor om koffie te drinken in het plaatselijke café. Dus na een lekker ontbijtje, stappen we in de rode rammelbak en rammelen er vandoor. Het weer ziet er niet goed uit, hangt regen in de lucht.

We gaan de andere kant van het eiland verkennen. Eerst een stukje door het binnenland, waar we nog een foto maken van de Tempel van Afaia van de andere zijde van de berg. Dan bereiken we de kust, de lucht boven de zee is dreigend. De kust is rotsachtig en weinig stranden, wel veel vakantiehuizen die allemaal afgesloten zijn. We passeren het dorpje Vaghia, wat weinig voorstelt en gaan verder.

We maken een stop in het vissersdorpje Souvala, ik loop wat rond voor foto's en Chris maakt een praatje met de vissers. De visser vertelt dat het heel slecht met Aegina gaat.Het was ons al opgevallen dat alles er vreselijk verwaarloosd uit ziet in vergelijking met Poros. Alleen de hoofdstad Aeginastad floreert , daar komen ook al de ferry's en cruiseschepen aan. De kustweg volgend ,komen we nog langs een aantal oude graven bij de zee. We passeren de kaap met een lichtbaken en ondertussen is de lucht boven zee zwart geworden.

Aeginastad is in zicht en we zien het bliksemen boven zee en het begint te druppelen. We parkeren de rammelkast aan de promenade en rennen net op tijd een taverne binnen. De toorn van Zeus barst dan echt los, de donder rolt, bliksems boven de zee en een stortvloed van regen! Wij zitten lekker knusjes naar het natuurgeweld te kijken. En ondertussen bouwen we weer een klein feestje. We zijn eerst in de pannen in de keuken gaan kijken. En de keus viel deze keer op vissoep, kikkererwten, salade, gevulde pepers met fetá en  een mix van gestoofde aubergine, courgette enz.

Dus zo brengen we de middag door, later wordt het weer droog en rijden we naar Aghia Marina om koffie te drinken. Chrisje kletst er op los met de lokalen. Hij doet de bediening al en helpt een oude opa de kruiswoordpuzzel op te lossen. Ik loop nog even naar het strand maar daar is ook weinig te zien om te fotograferen. Zo loopt de middag op zijn eind dus eigenlijk voor ons een redelijk sloom dagje. Morgen gaan we weer in de benen, tenminste ik moet mijn Griekse Adonis eerst even opporren!

1. Hannie Groen:
    9 november 2017
    Ondanks de toorn van Zeus toch weer een mooie dag.