Aliki en een Geheime Lagoon!

26 juli 2020 - Thásos, Griekenland

Het belooft weer een zinderend hete dag te worden. Maar eerst onze belevenissen van de afgelopen paar dagen op ‘papier’ zetten......

Dinsdag 21 Juli

Vroeg in de morgen kijken we al uit over de baai van Aliki. Het net ontwakende gehuchtje met vijftig vaste bewoners is één van de meest bezochte plaatsen op Thassos. Parkeren boven aan de weg, anders rijd je je eigen hopeloos vast op het kleine doodlopende weggetje naar beneden. De stenen huizen met de grijze leistenen daken liggen op een smalle strook van een schilderachtig schiereiland. Aan het einde van het kleine strand bij Taverne Leonidas lopen we het smalle pad op wat naar boven leidt. Een vissersboot deint zachtjes op en neer in het kristalheldere water. Een visserman maakt zijn netten leeg.

Aan de rechterkant van het smalle pad is een klein grotkerkje. Maar op de kop van het schiereiland wacht ons de grootste attractie van Aliki. Aliki was in de oudheid een rijke plaats, vanaf de haven van Aliki werd marmer geëxporteerd. Grote rotsblokken en resten van pilaren leveren het bewijs dat hier in de oudheid druk gewerkt werd in de marmergroeve. Ik ben hier natuurlijk vaker geweest maar elke keer weer ben ik onder de indruk. De uitgesleten holtes in de rotsen vormen natuurlijke zwembaden. Bizarre creaties van de natuur. We zijn alleen met de wind, de zee en de echo van het verleden.

Als je het pad langs de zee volgt, kom je uit bij de archeologische site van Aliki aan de andere kant van het schiereiland. Hier is ook nog een strandje met een taverne. De zon begint te branden, de toeristen beginnen te arriveren. Tijd om te vertrekken. Iets verderop kijken we nog éénmaal met een weemoedige blik naar het betoverende Aliki. Mis het niet!

Woensdag 22 Juli t/m Vrijdag 24 Juli

Lui en nog Luier......

Het wordt steeds warmer, bij 33 graden is de puf er echt wel uit. We hebben een ongewenste bezoeker gehad in de nacht. Chris zijn slippers zijn aangevreten😆 Hopelijk werkt de marterafweer die pas geïnstalleerd is in de camper tegen het gedierte dat graag knaagt. We hebben het plan om donderdag te vertrekken met de camper richting Limenaria. Maar het dakluik had andere plannen, het water van de airco lekt via het dakluik naar binnen. Griekse Adonis heeft het keurig opgelost met nieuwe kit. Dan maar een dag later richting Limenaria, tijd hebben we in overvloed. We hebben ook weer tijdelijk een huisdier. Nee, geen kraai, geen konijn maar een zeehond. Hector de hond van vriend Taki, is dol op zwemmen in de zee. Het werd een onrustige nacht. Hector bleef maar blaffen.Griekse Adonis gaat kijken, en komt even later terug. Hij roept; Kom eens kijken en pak je fototoestel. Hector is aan het spelen geweest met een hele grote egel. Het arme beest zat vol gedroogd gras, schoongemaakt en een half uur later was hij vertrokken. Griekse nachten zijn kort.....🙄

Vrijdagmorgen vertrekken we bijtijds, om de ergste hitte voor te zijn. De weg richting het zuiden is vol bochten. Net voor Aliki wordt het droger en laten we de groene pijnboombossen achter ons. Eerste stop is bij het klooster Moni Archangélou voor een fotostop. Hier kan je van een adembenemend uitzicht genieten en eventueel het steeds maar groter wordende klooster bezoeken. Wij slaan over en tuffen weer verder, onderweg speurend of we een plekje zien om te staan. Bij Astris zou kunnen, daar zie ik een camper onder een paar olijfbomen. We rijden verder, hier in het zuiden is het veel drukker dan bij Golden Beach. Iets voorbij Limenaria tegenover Iris Gold is een parking aan zee. Dat had ik gevonden op Google Earth. Mmmmm. Op zich een leuke plaats pal aan zee. Helaas een paar wagens puin gestort, je zou er nog kunnen staan maar Griekse Adonis wil verder kijken.

Bij Skala Maries ook twee strandjes waar je zou kunnen staan. In het voor-en naseizoen overal plekjes genoeg maar nu druk....Die ‘Duitser’ tuft gewoon weer lekker verder naar Skala Prinos. Bij een parking aan zee, lunchen we en blijven een poosje relaxen in de schaduw van een grote pijnboom. We zijn niet gauw tevreden en besluiten terug te keren naar ons comfortabele plekje op Golden Beach. Zeker bij deze hitte is stroom wel heel fijn, kan de airco aan en water genoeg bij de hand. Dan maar wat langer brommen om alles te kunnen bezichtigen. Die ‘Duitser’ was blij, die heeft de Ronde van Thassos met plezier volbracht. Morgen gaan we op zoek naar een geheim......

Zaterdag 25 Juli

Al vroeg zitten we op ons scheurijzer. Griekse Adonis trapt hem op zijn staart en we scheuren richting het zuiden naar Giola ook wel Thassos Lagoon genoemd. Deze Lagoon was tot een aantal jaren geleden vrijwel onbekend bij de toeristen. Deze bijzondere plek is lange tijd geheim gebleven, nu is het één van de meest populaire ‘hot spot’s’ van Thassos. Wij zijn er ook nog nooit geweest, en om een volledig beeld van het eiland te kunnen geven gaan we op zoek naar de geheime Lagoon.

Voor Astris kan je het bord niet missen ‘ Giola’, betekent zoiets als ‘klein geheim‘. Een paar slimme Grieken, die de grond bezitten net voor Giola hebben een weggetje aangelegd en er een kleine Taverne neergezet. Dus als je op een makkelijke manier naar de Lagoon wil lopen, dan parkeer je daar maar moet je wel iets gebruiken in hun zaak. Eerlijke ruil toch..... Vanaf de taverne is het toch nog een paar honderd meter lopen naar de Lagoon. Zelfs vlak voor je er bent, heb je nog niet in de gaten dat er zo’n schitterend natuurlijk zwembad verborgen ligt tussen de rotsen. Het is één van indrukwekkendste natuurbassins in Griekenland, het wordt door een rotswand van de Egeïsche Zee gescheiden.

Het is werkelijk bijzonder om te zien. Jammer van al die ‘selfie’ makende toeristen. Onze eigen schuld, hadden we maar vroeger moeten vertrekken. Na een aantal foto’s klauteren we weer omhoog, en vervolgen onze tocht. In het drukke toeristische Potos nemen we afslag Theologos het binnenland in.

Theologos is één van de oudste dorpen van Thassos. In vroegere tijden tijdens de Turkse bezetting was Theologos de hoofdstad van het eiland, en Potos was oorspronkelijk de vissershaven van het dorp. Nu is het een traditioneel dorpje met oude pittoreske huizen en smalle straatjes. Ik kijk bewonderend in het rond, winkeltjes met lokale producten zoals olijfolie, honing en wijn. Uit de taverne’s dwarrelt de geur van geroosterd vlees.

Opeens zien we een wegwijzer richting een waterval. Daar moeten we meer van weten. Via een smal pad, langs een aantal reusachtige notenbomen en een pratende geit, komen we uit aan de bovenkant van de waterval. Zeg trouwens maar watervalletje....., maar toch leuk. Iets verder terug kan je door een stenen poort lopen en dan kom je uit halverwege de waterval. De kinderen van Theologos zoeken in het water verkoeling en hebben de grootse lol. Mooi plekje.

Vandaag toch twee nieuwe ‘geheimen’ ontdekt op Thassos, die bij ons onbekend waren. Een lagoon en een waterval. Wat is Thassos toch een verrassend eiland......

1. Konny:
    26 juli 2020
    During the heat, a place near the waterfall would be optimal 💦
    Have a nice time and greetings to Christos.
  2. Petra Eleftheriadis:
    Thank you! 😘🙋‍♀️😅
  3. Jacob:
    26 juli 2020
    Mooi verhaal en prachtige foto's 💥
  4. Petra Eleftheriadis:
    Dank je! Jammer hoor, dat jullie niet naar Griekenland komen! 🚍🙋‍♀️
  5. Corrie Kuis:
    26 juli 2020
    Wat een prachtige omgeving. We hebben weer genoten. Hier stond in de krant dat je overal een mondkapje op moet in Griekenland. Ook gewoon als je aan het wandelen bent is dat waar? Lieve groeten van M en C xxx
  6. Petra Eleftheriadis:
    26 juli 2020
    Nee, absoluut niet waar. Alleen in de winkels, supermarkt, musea etc. Heb nergens geen last van op terrassen of het strand. Stond zeker in de Telegraaf😆 Wanneer gingen jullie ook al weer? Liefs van ons😘
  7. Hannie Groen:
    26 juli 2020
    Het wordt eentonig, maar weer een goed verhaal en mooie foto’s, wij herkennen weer vele plaatsen waar we geweest zijn op Thassos, groeten van je pa en ma
  8. Corrie Kuis:
    26 juli 2020
    Wij gaan als alles goed gaat 14 sept. We hopen dat het door kan gaan. Het is een heel gedoe als je gaat vliegen. We moeten van te voren formulieren invullen. En een gezondheid verklaring hebben. We zien wel. Het bericht stond in het AD. Groetjes
  9. Anja:
    Zoooo mooooi, verhaal en foto's! Ik krijg er heimwee van :-) Xx
  10. Petra Eleftheriadis:
    29 juli 2020
    Zijn zoveel mooie plaatsen, maar Aliki is mooi.....😘🙋‍♀️
  11. ANGELIQUE:
    26 juli 2020
    Weer prachtige foto,s 😍en 2 nieuwe ontdekkingen altijd leuk !! 🐗en een egeltje geholpen 👍
  12. Petra Eleftheriadis:
    29 juli 2020
    Midden in de nacht om twee uur. Gisteren liep Hector weer met een egel in zijn bek. Gekke hond. Had gevoetbald met de egel😆😘
  13. Kina:
    27 juli 2020
    Fantastisch verhaal. Heel herkenbaar, dat zoeken naar de perfecte plek. Mooie foto's ook.
  14. Petra Eleftheriadis:
    29 juli 2020
    Vind ik ook nog steeds moeilijk om een leuke plek te vinden. Het is nu zo warm, dus daarom gauw weer terug naar het oude plekje, airco aan.😁😅 Groetjes.
  15. Wilma:
    27 juli 2020
    Wat een leuk verhaal met veel aparte foto's vooral die salade voor de geit die word wel verwend, die mooie boom met die verstrengelingen en die slippers van Cris Prachtig 😋😜
    Eigenlijk alle foto's zijn mooi toppy 👍🍀
  16. Petra Eleftheriadis:
    29 juli 2020
    Ja, zag je dat, wat kreeg die geit een maaltijd hé. Ik was er bijna jaloers op😆 En die slippers van Chris, wij hebben ook altijd wat......😅😉😘