Alphen, een bijzonder dorp!

25 november 2020 - Gorinchem, Nederland

Woensdag 25 November

We rijden een rondje rond de kerk en parkeren Suzi onder de veilige vleugels van de Heilige Willibrord. Maandagochtend, het is prachtig weer en we zijn weer in het dorp Alphen. Op ons gemak wandelen we de Van Leuvenstraat in, hier staat het “Joost zijn Pieckhuis”. We kijken verwonderd rond, het lijkt wel of we voor de ingang van de Efteling staan. Het huis is ontworpen en gebouwd in Anthon Pieckstijl, als een protest tegen de vertrutting van de huidige gebouwen. De ontwerper wil er mee laten zien dat niet alle huizen hetzelfde hoeven te zijn, maar dat creativiteit kan zorgen voor prachtige, afwisselende vormen.

We laten de Alphense Efteling achter ons en lopen door een rustige wijk het dorp uit. Na de brug verlaten we het Bels Lijntje. Op 1Oktober 1867 werd de spoorlijn van Tilburg naar Turnhout geopend. Zowel de aanleg als de exploitatie was in handen van Grand Central Belge. Hierdoor werd de spoorlijn in de Noord-Brabantse volksmond Bels Lijntje genoemd. Sinds 1989 werd er een fietspad aangelegd op de oude spoorbedding. Het fietspad van Tilburg naar Turnhout gaat wel 9 keer de grens over. Ze loopt 22 km. op Nederlands en 8 km. op Belgisch grondgebied.

Over landelijke wegen lopen we richting Landgoed De Hoevens. Er is genoeg te zien onderweg. De akkers liggen er bloot bij onder de heldere hemel. We komen langs een imker, bij de buurman kan je een kookworkshop ‘Koken uit de Moestuin’ volgen. Je wordt hier ontvangen in een prachtig verbouwde koeienstal en leer je koken met de groenten van het seizoen uit eigen moestuin. Hoe leuk is dat!

Dan slaan we rechtsaf en banjeren het ons bekende Landgoed De Hoevens binnen. In een weiland maak ik contact met het werkeloze paard van Sinterklaas. Wegens de Corona zal Sinterklaas en Zwarte Piet.....Oeps! ‘excuus’ Bruine Piet, Ohhhh, mag ook niet, dan maar Witte Piet......Ik raak er helemaal de kluts van kwijt......🙈 Dan maar verder richting de Hoeve Nuweleynde, ofwel de Nieuwelandse Hoeve, de oudste boerderij van Alphen. Zij wordt al genoemd in akten uit het jaar 1212. Wat een leuke sfeer hangt hier, het is echt terug in de tijd.......Mooi!

Via een Iepenlaan komen we uit bij het Natuurkampeerterrein De Hoevens. Vorige keer zijn we hier langs gelopen, maar nu van de andere zijde kunnen we pas zien hoe mooi het terrein is. Uit het bos komen we op een smal pad wat langs de akkers loopt. Ik spot ook nog een paar pootafdrukken van een ree. Op een lange landbouwweg is het even afzien. In het bedauwde verdroogde gras schitteren de waterdruppels als diamanten....

Dan zien we toch iets bijzonders langs de saaie weg. Alle bomen zitten onder de beestjes......heel veel aparte beestjes......Nieuwsgierig als ik ben, ga ik thuis aan het googelen. Meestal kom ik wel weer iets bijzonders tegen. Ja hoor, Bingo! Het is de vuurwants op de stam van de bomen. Nou, hou je vast.....Het mannetje van de vuurwants is een echte seksmaniak, twee keer per jaar duikt hij op het arme vrouwtje.....en hij bedrijft de liefde wel 12 uur lang en dat kan wel oplopen tot 7 dagen 🥳 De mannetjes zijn dus erg jaloers, omdat ze in groepen leven is de concurrentie groot. Op de foto’s kan je ook de kinderen zien, nimfen genoemd. Deze zijn vleugelloos en doorlopen 5 stadia, en elk stadia wordt afgewisseld door een vervelling.

Ik neem jullie weer mee terug naar het laatste deel van deze wandeling. We komen namelijk uit bij een bijzondere plek in Alphen......het Pestkerkhof. Het is het enigste te bezoeken pestkerkhof van Nederland. Tijdens twee epidemieën in 1604 en 1625 stierven in het dorp naar schatting in totaal ruim 500 inwoners, dat was bijna de helft van de bevolking. Uit angst voor besmetting kregen ze hun graf op een soort noodkerkhof op de hei, een half uur lopen vanuit het dorp. De pest verspreidde zich razendsnel, daarom werd het ook wel de ‘haastige’ ziekte genoemd, of de zwarte dood. De pest was de meest dodelijke pandemie die Europa ooit te verwerken kreeg. In de 14e eeuw maakte ‘de zwarte dood’ naar schatting 100 mijoen doden. En nu zitten we weer midden in een pandemie.......wat onze moderne levensstijl danig ontwricht en ook weer veel leed veroorzaakt.

Bij het kerkhofje staat een bank in het zonnetje. Wel een vreemd plekje voor een lunchje, maar we zitten hier heerlijk.....Wat opvalt dat de vogels zich hier niet laten zien en horen.....Is dat toeval?.....of voelen zij aan dat er meer is tussen hemel en aarde.....

Later passeren we het Bels Lijntje nogmaals en we eindigen deze leuke wandeling bij het Streekmuseum in de vroegere kapel van Alphen. Hier ging vooral vroeger het personeel van de douane en de marechaussee te kerke. Naast het museum staat een goed lijkend standbeeld van Pastoorke Willem Binck.

Wij nemen voorlopig afscheid van het bijzondere dorp Alphen. Het was genieten.......

1. ANGELIQUE:
    Mooi hoor komt me bekend voor landgoed de Hoevens 😉😂
  2. Petra Eleftheriadis:
    Gekkerd......😂😜
  3. Cees Hendrikse:
    25 november 2020
    Woon al jaren in Brabant maar ben hier nog nooit geweest.
    Dank zei jou zullen wij binnenkort dit dorp beslist gaan verkennen. Zeer de moeite waard.
    Wederom een prachtig verslag en dito foto’s. Dank hier voor.
  4. Petra Eleftheriadis:
    Hoi Cees,
    Het is maar een half uurtje rijden. Bij de kerk staat een info bord met diverse ommetjes erop. Wij hebben Ommetje De Hoevens gelopen. Je zou ook eventueel direct naar Landgoed De Hoevens kunnen rijden. Zijn diverse knooppunten wandelingen. Moet je dan wel zelf op internet opzoeken, staat geen wandel info bord. Dit landgoed is niet bekend, maar zo mooi en goed onderhouden. Leuk dat je ons nog steeds volgt. Groetjes van ons!
  5. Wilma:
    25 november 2020
    Wat een leuk verhaal zo dicht bij en ik ben er ook nog nooit geweest.Leuke dingen gezien ook wel een beetje griezelige lunchplaats 😝😝 en zeker als het stil is zonder vogels maar oppermuts was er bij die maakt af en toe lawaai voor twee, en zeker als ze een wijntje drinkt 😄 Lieve vrouw
  6. Petra Eleftheriadis:
    26 november 2020
    Ja, die Oppermuts kakelt er wel op los hoor.....Mooi gebied, neem Riny maar eens mee op pad! 😁😘🙋‍♀️
  7. Hannie Groen:
    25 november 2020
    Weer een goed verhaal en mooie foto’s,
    Op naar de volgende wandeling.
  8. Harry:
    Komt op de to-do lijst!
  9. Petra Eleftheriadis:
    26 november 2020
    Leuk! Is echt de moeite waard.
  10. Loes Tjeerdema:
    26 november 2020
    Weer een fijn verhaal en mooie foto's!
  11. Petra Eleftheriadis:
    30 november 2020