Van Ancient Korinthe naar Finikounda!

3 december 2019 - Messinia, Griekenland

Zaterdag 30 November

De huishaan van Camperplaats Stop, weet van geen ophouden. Midden in de nacht kraait hij er lustig op los. Nou ben ik wel een vroege vogel, maar zo vroeg. Gelukkig houdt hij na 10 minuten zijn snavel en draaien wij ons nog een keer lekker om. Tutteldagje vandaag, beetje poetsen, praatjes maken met Willie, een Zwitserse knul met een hippiecampertje van 33 jaar oud. Zo kan het ook hé. Iedereen doet wat hij kan.

Later boodschappen in een grote supermarkt in Korinthe. Op de terugweg nog een stop bij een kraam met lokale produkten en we brommen weer terug op huis aan. We waren zo zwaar beladen dat we bijna een “wheelie” deden op het steile weggetje naar de camperplaats🙈. Halverwege de middag brommen we nog naar Akrokorinthe, de imposante 575 meter hoge rots waarop de muren en kantelen van een grote vesting te onderscheiden zijn.

We hebben alleen de buitenkant bewonderd en van het uitzicht genoten, want de poort ging voor onze neus dicht. Het wordt ook snel kouder als de zon onder is. Dus bibberend kwamen we terug in de camper en de kachel aan. Blij met ons elektrische kacheltje, al veel plezier van gehad.

Zondag 1 December

Vanochtend bijtijds weer terug naar de rotsburcht van Akrokorinthe. Nu wel naar binnen, er wordt geen entree geheven. Onbegrijpelijk eigenlijk voor zo’n prachtige bezienswaardigheid. Stijle klim naar boven over de rotsige paden. We zijn alleen in deze oude wereld. De zon schijnt maar een ijskoude noordenwind fluit om onze oren. De muren, torens en poorten van de vesting zijn een mengelmoes uit de Byzantijnse, Frankische, Venetiaanse en Turkse tijd. Gebouwd op zandstenen fundamenten uit de oudheid. Op het hoogste punt van de rots werd Aphrodite vereerd, de godin van de liefde.

We klimmen naar een gerestaureerde Frankische toren met een fantastisch uitzicht, de foto’s  zullen meer vertellen dan duizend woorden. In de verte zien we Cape Iréo, waar we een aantal weken geleden waren. We dalen de berg af en gaan naar de opgravingen van Archéa Korinthos. Deze antieke stad was in de 8ste eeuw voor Chr. één van de belangrijkste centra van Griekenland. Het kleine museum bekijken we eerst. Prachtige mozaïeken, miniaturen, beelden en vazen. We lopen nog een rondje rond de Apollotempel en dan zijn we oververzadigd van alle oudheden.

De camperplaats ligt vlakbij Aphrodite’s Water. Nieuwsgierig volgen we het modderige smalle paadje. We komen uit bij een natuurlijke bron in een rotsholte. Overal sijpelt water, en alles is begroeid met mossen. Mooi om even te zien.

Het is bijna donker. Ineens komt er een bergingstruck van Inter Americain de camperplaats oprijden. Tot onze verbazing staat achterop de truck een bekend campertje. Het is Lisi, de Zwitsere dame die we hebben leren kennen op Salanti Beach. Ze had ook een pechgevalletje, daar hebben wij ook regelmatig last van zoals jullie weten. Opgelucht stapt ze uit met haar twee honden en haar kat. Later nog maar een bordje pasta met scampies gebracht, beetje  troosteten. Morgen gaan we richting het zuiden, het wordt koud hier.

Maandag 2 December

Rond 11 uur worden we uitgezwaaid door de kwieke 85 jarige charmeur Vasili van Camperplaats Stop. We kregen nog twee kakelverse eitjes mee.

We hebben besloten om de snelweg naar het zuiden te nemen. Met ons slakkentempo komen we daar anders nooit aan. Dus eerst langs Tripoli en Meghalopoli, we wilden eigenlijk de afslag naar Kalo Nero nemen. Maar wat denk je, afslag gemist. We zaten zo te kibbelen, even niet op letten en we zitten bijna in Kalamata. Nou ja, ook goed hoor, beginnen we toch gewoon daar. Via Petalidhi, over een akelige slechte weg, belanden we door een aantal rommelige kustdorpjes in het vissersdorpje Aghios Andreas. We stoppen hier, genoeg voor vandaag. De camper parkeren we op de parking naast een verwaarloosde camping. Best voor een nachtje, we staan alleen.

Dinsdag 3 December

Ohhh’ What a night! Jullie denken vast, wat is dat nu weer? Nou, Nou die Griekse Adonis zeker. Helemaal niet hoor. Een paar bloeddorstige muggen lieten ons niet met rust. Na een fikse moordpartij werd het rustig in de camper. Dat dachten we. Onder de camper, recht onder ons bed vangt een concert aan van twee krolse katers. Niet om aan te horen, wat een oorverdovend gejank. Een fikse vloek en Griekse Adonis duikt onder de camper met een bezem. De rust keert weer maar niet voor lang. Die verwaarloosde en verlaten camping vraagt er natuurlijk om dat daar allerlei dingen gebeuren die niet pluis zijn. Tot diep in de nacht hangjongeren en crossmotoren die brullen en wegscheuren.

Dus om 8 uur rijden we het heilige dorp Aghios Andreas uit. Wat een heilige boontjes daar! Ons zien ze niet meer terug. Ohhh’ What a night!

Volgende stop het prachtige dorpje Koroni, maar we kunnen nergens de camper parkeren. Balen! Besluiten door te rijden naar Finikounda. Ik heb gezien dat daar een camping open is. We willen wel graag vrij staan, maar we moeten de camper ook veilig alleen kunnen laten. En dat valt niet mee als het overal zo rustig is. Dus nu staan we op Camping Thines. Kiria (mevrouw) Despina geeft ons een mooie plaats met zeezicht. Helemaal goed met de zee voor ons neus. Hier gaan we het wel een paar dagen volhouden. En Koroni, dat gaan we gewoon “brommend” bezoeken. Oh’ Ja, vandaag is ook nog een bijzondere dag. Zeventien jaar geleden zijn we getrouwd, na een verkeringstijd van 17 jaar 😆🥳. Há Há, Lieve groet!

1. Corrie Kuis:
    3 december 2019
    Hartelijk gefeliciteerd met jullie trouwdag. Gaan jullie de huwelijks nacht nog overdoen?
    Het zag er weer prachtig uit. Je moet echt een reis boek uit gaan geven. Met die mooie verhalen. Groetjes Mari en Corrie.
  2. Hannie Groen:
    3 december 2019
    Ja de griekse nachten kunnen ook wel eens rumoerig zijn, is het de haan niet dan wel de katers, of de jongelui, maar vergeet Adonis niet die kan er ook wat van, heb ik wel eens gehoort toen wij bij jullie logeerde het was een heel muziekorkest die hij produceerde, daar kon pa nog wat van leren,haha. 🎷🎺🎸🎼😹 Nog veel plezier op jullie nieuwe kampeerplekje en tochtjes met mooie verhalen en foto's, groetjes ma
  3. Corrie:
    3 december 2019
    Een mooi verhaal Petra en gefeliciteerd met jullie trouwdag.
  4. Ineke:
    3 december 2019
    Haha, je moedertje weet raad. Mooi verhaal weer, ja die K katers en jeugd met hun nachtelijke escapades. Wij weten er alles van, maar blijf genieten saampjes.😘😘
  5. Wilma:
    4 december 2019
    Prachtig verhaal Petra ik heb er weer erg van genoten,en weer mooie foto,s zoals altijd.
    Alsnog Gefeliciteerd met jullie trouwdag en rustig aan s,nachts 😂 Anders worden de buren van jullie wakker 🙄
  6. Ineke:
    4 december 2019
    Vergeten je te feliciteren met jullie trouwdag zag ik, haha. Zo druk met mijn surprise, bijna klaar godzijdank. Goede reis verder, deze week erg druk bij ons. Gr.
  7. Anja:
    4 december 2019
    Wat prachtig daar! Genoten van de foto's en je verhaal! 34 jaar.. 🥰 Gefeliciteerd saampjes 🍾💐🎶🎵😘
  8. Arie en lijda:
    8 december 2019
    Prachtig verhaal, wij genieten mee met jullie, alleen de nachten zijn hier 😍 wat rustiger. Gefeliciteerd met jullie trouwdag.
  9. Petra Eleftheriadis:
    16 december 2019