Be Hot Stay Cool!

10 augustus 2019 - Kallifitos, Griekenland

De temperatuur is weer aan het oplopen, vanaf woensdag meer dan 35 graden. Dat is toch echt To Hot voor ons. Dus we maken er woensdag maar een luierdagje van. We vinden een strand zonder harde muziek, de naam is Paradise Beach. We zijn wel mooiere stranden gewend, maar het kan er mee door. Dus we blijven een dagje rustig Cool aan het strand.

Donderdagmorgen vertrekken we uit onze ‘luxe’ villa, we gaan naar Mytillini om een hotelletje te zoeken voor 1 nacht. Want vrijdagmorgen om 6 uur ‘s ochtends vertrekt onze ferryboot naar Kavalla. We moeten rond 12 uur ook ons witte Eitje inleveren. Dus rond de klok van tien rijden we het al snikhete centrum van Mytilli in. Het plan is om eerst een hotel te zoeken vlakbij de haven en de koffers er af te zetten. Goed plan maar het viel niet mee. De gemoederen liepen hoog op. Be Hot Stay Cool roep ik naar mijn Griekse Adonis die het kookpunt nadert. Normaal roept hij dat altijd, maar nu was ik aan de beurt.

Geen hotel te vinden, alles vol of peperduur. We zijn al een uur aan het rond crossen en de temperatuur in Het Eitje loopt steeds hoger op, tot bijna het kookpunt. Ineens gooit Griekse Adonis het stuur om, maakt een U-bocht waar het verboden is en staat stil voor Hotel Sappho. Maar er stond nog iemand stil naast Het Eitje, een grote politieman.

Nou, dat dat was even slikken hoor. Griekse Adonis stapt uit, en gaat aan het praten als brugman. Eigenlijk was de boete torenhoog, 700 euries. Ik kreeg het er helemaal Hot van, maar Chrisje bleef Cool. Hij haalt alles uit de kast, en uiteindelijk hoeven we maar 20 euro te betalen. En een hotel gevonden aan de haven.

Daar zijn we weer mooi mee weg gekomen, dus tijd om het te gaan vieren met een authentieke Griekse lunch in Thasou street. En later nog een koffie en thee in één van de oudste koffiehuizen van Mytillini. Erg mooi van binnen. Eind van de middag zitten we op ons balkonnetje en kijken uit over de haven van Mytillini. In de verte smeult een bosbrand van een paar dagen geleden nog na. Wat zal dat Hot geweest zijn om te blussen. Er ligt een Grieks en een Engels Frontexschip aan de kade. De pantoffelparade is op gang gekomen en we zien voor het eerst vluchtelingen lopen. Gezinnetjes, jonge knullen, verliefde paartjes. Gesluierd, ongesluierd. Later zien we ze op de bus stappen naar Camp Moria.

Wij gaan ook nog een rondje lopen langs de haven. Ons Grieks avontuur op Chios en Lesbos loopt ten einde. We hebben niet zo heel veel gedaan deze vakantie want het was gewoon weg to Hot. Ik verlang nu wel naar het ‘Coole’  Nederland. Daar wacht ons nog veel werk de komende weken. Ons appartement is definitief verkocht, en dus moeten we alles regelen voor ons vertrek. De camper moet in orde worden gemaakt want een nieuw avontuur wacht op ons.

Lieve mensen, bedankt voor alle grappige, lieve, gekke en aardige reacties. Tot gauw en vergeet niet; Be Hot Stay Cool!

1. Ineke:
    10 augustus 2019
    Heerlijk te lezen, gelukkig viel de bekeuring mee, enjoy. Gr.
  2. Wilma:
    10 augustus 2019
    Wat spannend allemaal,en inderdaad de bekeuring viel erg mee plus een leuke kamer met uitzicht op de haven.
    Het was een mooi avontuur Ik heb erg van Jullie genoten.
    Veel succes met de verhuizing en in Nederland is het erg stormachtig dat is ook weleens gezellig.
    Lieve groetjes Wilma 👍
  3. Hannie Groen:
    10 augustus 2019
    Dat was weer een spannende aflevering, kom maar gauw naar het koele Nederland, dan zijn jullie zo afgekoeld en op de juiste temperatuur , om weer nieuwe en spannende zaken te ondernemen. Goede reis naar huis morgen.
  4. Corrie:
    11 augustus 2019
    Weer een mooi verhaal. Pffff.......dat hadden jullie er goed vanaf gebracht met die boete. Veel succes straks met het regelen voor jullie vertrek.
  5. Ria kuis:
    Ria
    11 augustus
    fijn dat alles goed is gegaan,kom maar snel weer naar Nederland
  6. Corrie Kuis:
    11 augustus 2019
    Welkom in Nederland. Wat een avonturen. We hebben het weer met plezier gelezen.
    Veel sterkte met de verhuizing. Groetjes
  7. ANGELIQUE:
    12 augustus 2019
    Dat was inderdaad een behoorlijke bekeuring goed mee weggekomen , en nu weer tijd voor Nederlandse avonturen en temperaturen , het wordt hier herfstachtig . En ik zie jullie nieuwe huis dinsdag op de dam nieuwe buren haha 😁😀😊😘
  8. Ellen Amperse:
    18 augustus 2019
    Leuk dat wij mee mogen lezen met jullie avonturen.
    Groetjes Jan&Ellen Amperse
  9. Petra Eleftheriadis:
    18 augustus 2019
    Welkom Jan en Ellen! Vind ik heel gezellig dat jullie ook mee reizen. Groetjes Petra.