Belevenissen rond St.Michielsgestel!

7 februari 2019 - Gorinchem, Nederland

Het leek wel of die vurige Rooie peper in haar achterste had. Want we stonden in een vloek en een zucht in het centrum van St.Michielsgestel. We maken ons startklaar, rugzakken op en daar gaan we weer op deze grauwe, kille dinsdagmorgen. We steken de Schijndelseweg over en lopen al gauw in het bos langs een ven. Kinderstemmen klinken over het water, ze lopen in groepjes met een leraar en krijgen les midden in de natuur.

Bij een zijriviertje van de Dommel, de Beeksche Waterloop is een vispassage van 9 trappen gemaakt, om de vissen een handje te helpen om de stuwen te passeren. Lopend over het bruggetje gaan we verder over een pad langs de Dommel en komen uit bij een bijzonder project nl. Waterkrachtcentrale Dommelstroom. Met steun van zo’n 500 coöperatieleden is in 2016 in de Dommel bij St.Michielsgestel de eerste coöperatieve waterkrachtcentrale van Nederland gerealiseerd. Deze centrale voorziet meer dan 170 huishoudens van groene stroom. Daarna komen we langs een drietal leuke schapen, die we wat koekjes voeren en even over de neus aaien. Het is koud, tijd voor een theetje. Mooi bankje bij de Genenberg molen, deze voormalige korenmolen werd gebouwd in 1841.

Zo, we komen weer helemaal bij en zetten er flink de pas in om warm te blijven. Moeder en Zusjelief lopen hard door maar ik blijf overal stilstaan en hol er steeds weer achteraan. Linksaf slaan we de Wielse Hoeve in. Reeds in de vroege ijzertijd (500 v. Chr.) en de Romeinse tijd was deze omgeving al bewoond. In 699 schonk een Frankische vorst zijn bezittingen alhier aan de Heilige Willibrordus. Later kwamen deze in het bezit van het bisdom Luik. Eeuwenlang betaalde Gemondenaren op de Grote Wielse Hoeve belasting voor het gebruik van die “geestelijke gronden”. Nou, ik keek mijn ogen uit, op die oude hoeve woont nu wel een zeer kunstzinnige boer. Heel de tuin staat vol met beesten die zo uit de Ark van Noah zouden kunnen komen. Allemaal gemaakt van autobanden, apart hoor.

Net voor het dorp Gemonde slaan we af en lopen over het Brede Pad verder. Langs een zeer oude knotwilg en badderende kraaien. Over een graskade komen we uit bij een kudde schapen, we gaan weer richting St.Michielsgestel. Na een klein overleg besluiten we er nog een klein ommetje bij te maken en daar zullen we geen spijt van krijgen. Over het Laantje Zegenwerp lopen we Landgoed Zegenwerp in. Het is een oud adelijk landgoed met tuinen in Engelse Landschapstijl. Prachtige bomenlanen en een pad met zeer grote rhododendrons brengt ons bij een oud landhuis, Huize Zegenwerp. Daarna na weer een vispassage komen we uit bij een bankje onder een oude lindeboom aan de oever van de Dommel. Wat willen de drie meisjes nog meer, een idyllisch plekje om te lunchen. Alleen de zon had mogen schijnen maar we laten ons niet kisten. We warmen ons aan de thee en rode wijn.

Later gaan we in sneltempo richting Suzi want Zusjelief moet om half twee in de winkel staan. We stappen in en we scheuren richting Den Bosch. Niet over de snelweg maar over de Provinciale weg, niet zo slim van ons. De Wegwijs Trien wil ons bij Den Bosch de snelweg richting Utrecht opsturen. Toen brak de hel los, drie schreeuwende vrouwen en een Wegwijs Trien die allemaal de weg denken te weten. Ik sla helemaal op tilt. Dus ik rij richting centrum, Zusjelief roept; Dat ken ik! Ga er hier maar af! Tuurlijk, zo gedaan en ik scheur het Pettelaarpark op. Zitten we helemaal fout natuurlijk, allemaal hoge gebouwen met kantoorfreaks, hier horen wij niet thuis. Ik ram bijna een groot billboard met de tekst PUSSY LOUNGE, allemaal de slappe lach. Jaaaaah, de drie PUSSY’S zijn verdwaald. Hoofd PUSSY stuurt ons de goede kant op en PUSSY Lauda stuurt Suzi weer richting snelweg. Na 10 minuten leveren we Blonde PUSSY af in haar winkel, nu kan ze gaan loungen op een stapel spijkerbroeken om bij te komen van onze avonturen. Wij gaan richting Kaatsheuvel, waar we ook even in de loungestand gaan tot het tijd is om mijn Griekse Kater op te halen van zijn werk. Poeh’ Poeh’. Tot de volgende keer. Miauw!

1. Hannie Groen:
    7 februari 2019
    Je overtref je weer elke keer, goede foto's, het was weer genieten, pussycat.
  2. Angelique:
    7 februari 2019
    Was een leuke afwisselende wandeling in het begin wel heel koud later ging het wel na de thee en rode wijn 🍷Ik kijk uit naar het volgende avontuur !!