Een Brabants Geheim!

18 januari 2020 - Gorinchem, Nederland

Donderdag 16 Januari

Een prachtige dag in Januari, daar moeten we van profiteren. Dus drie mutsloze Mutsen vertrekken al vroeg richting Goirle. We hebben een wandelroute ontdekt in een natuurgebied dat ook wel het best bewaarde Brabantse geheim wordt genoemd. Spannend, wij houden van geheimen, dus daar moeten we natuurlijk meer van weten.

Het zal jullie niet verbazen 🙄 dat we heel die route niet kunnen vinden, en we stranden midden in het bos bij een voormalig klooster. Dit klooster, nu in gebruik als hotel met een leuk boscafé, bevindt zich op het landgoed ‘Nieuwkerk’. Dit natuurgebied ligt op de Ned-Belgische grens tussen Goirle in Nederland en Poppel in België. De huidige eigenaar is een heuse Belgische Baron die het complex in 1986 van de franciscanessen kocht.

Tja, wat nu! Niks aan het handje, we hebben een Digitale Muts in ons midden, Oppermuts heeft een app op haar telefoon die zo een wandelroute in elkaar zet. Dus bij knooppunt 61 begint onze ontdekking van het geheim van Brabant. Tussen het struikgewas staat een beeld van een of andere heilige, die erg lijkt op onze Goedheiligman maar dan wel zonder baard. Hij heeft een mooi uitzicht op een welgevormd achterste van een prachtig beeld aan de overkant van het pad.

We komen al heel snel uit bij een prachtig ven, de dennen worden weerspiegeld in het rimpelloze donkere water. Prachtige winterkleuren, het groen van de dennenbomen, het roestbruin van de verdroogde heide en varens, de blauwe lucht. Verder wandelend lopen we  nu het natuurgebied Halve Maan in, ook het ven draagt deze bijzondere naam. Het natte dampende bos wordt opgewarmd door de zon, mistflarden geven het bos een geheimzinnige sfeer. Zonlicht piept tussen de bomen door. We steken een stukje de Regte Heide over, de Regte Heide is uniek vanwege de spectaculaire hoogteverschillen van wel 5 meter. In de verte de skyline van Tilburg.

Al kletsend komen we uit bij een ons bekende vogelhut, hier hebben we twee jaar geleden toen het ijs en ijskoud was gezellig een rood wijntje zitten drinken. Sommige herinneringen vergeet je niet. De route volgend komen we uit bij wijngaard Steenvoorde. Hij ziet er nu maar  winters kaal uit, maar deze wijngaard werd van de ondergang gered door zeven fietsvrienden die heel veel van wijn hielden. Ze delen een passie, die ligt in het maken van een harmonieuze biologische wijn, die de schoonheid van het landschap in haar geur en smaak laat terugkomen. Iets verderop passeren we mini-airport ‘Nieuwkerk’, hier worden in de zomer demonstraties en behendigheidswedstrijden met modelzweefvliegtuigen gehouden.

Vlakbij Klooster Nieuwkerk, ligt ook de Naturentuin. Dit is een ecologische belevingstuin aan een bosrand op Landgoed Nieuwkerk. Deze natuurrijke bezoektuin is op dit moment gesloten maar gaat in April weer open. Naturen is een werkwoord en betekent bezig zijn met de natuur met hoofd, hart en handen. Mooi! We hebben een leuke wandeling gemaakt in een prachtig gebied. Persoonlijk vind ik het zelfs mooier en afwisselender dan de drukke en  bekende Loonse en Drunense Duinen.

Pssssst! Mondje dicht hé 🤫, dit Brabantse Geheim niet verder vertellen!