Een dakloze Madonna en een imposant kasteel!

16 juni 2018 - Lemnos, Griekenland

Vanochtend hebben we een missie, er is ons gevraagd door Chris zijn broer Bill uit Boston of we in een bepaald kerkje een kaarsje willen branden. Nou, zijn wij de beroerdste niet en gaan we op zoek naar dit speciale kerkje. In dat kerkje woont een Madonna die wonderen zou laten gebeuren. Nou, dat wil Pippie wel meemaken. Het kerkje Kakaviotissa blijkt heel uniek te zijn. Ze ligt namelijk in een rotsholte van de berg Kakavos en heeft geen dak.

De route er naar toe is al prachtig, met indrukwekkende rotspartijen. We parkeren de Sprinkhaan en maken ons klaar voor de twintig minuten durende wandeling. De berg Kakavos torent hoog boven ons uit. We zijn alleen in dit prachtige vulkanische landschap. Onderweg veel kauwen die nestelen in de holen van de rotsen. We naderen langzaam ons doel. Nog een trap op en we zijn er. Het kerkje ligt onder een overhangende rots, een bijzondere plaats. Kijk maar naar het videootje. Het staat en hangt er vol met iconen, de meeste met de beeltenis van Madonna. Ik steek twee kaarsjes aan en doe een wens voor ieder kaarsje. Tegenover het kerkje is een steile rotswand, in de grotten liggen de geiten te rusten. Wat een klimmers zijn dat.

Vergezeld door prachtige uitzichten dalen we af richting de motor. Ondertussen rommelt het in de verte, het weer is onbetrouwbaar. Er vallen een paar druppels, onderweg hebben we nog een goed gesprek met een ezel. Kijk maar naar het videootje. We komen uit bij Diapori Bay en zien een oude ouzerie. Daar gaan we het slechte weer maar afwachtten. Nu we hier toch zijn, doen we een kleine meze. Dus een tsipouro en een glas wijn met een tomaat, feta en een beetje brood. Ik krijg een vol limonade glas met wijn. Poeh, Poeh, dat hakt er lekker in. De stemming komt er aardig in. De bui waait over.

We rijden door de prachtige dorpjes Kondias en Portiano. De boeren halen nog snel hun hooi binnen. De bermen staan vol met gele toortsen en wilde stokrozen. Vogelverschrikkers op de kleine akkers. Aan de Golf van Moudros staat een stier met zijn kleine kudde. Het weer wordt weer slechter en deze keer houden we het niet droog. We kunnen net op tijd een klein schuurtje bereiken voordat een fikse onweersbui losbarst. Rijdend door de plassen brengt de Sprinkhaan ons terug naar ons tijdelijke verblijf. Even rust.

Later gaan we naar de hoofdstad Myrina. Wanneer je in Myrina bent, dan zie je als eerste de imposante hoge rots tussen de twee baaien met het indrukwekkende kasteel er bovenop. Dit kasteel is een van de grootste burchten van Griekenland en is ongeveer in het jaar 1180 door de Byzantijnse keizer Andronikos Komninos gebouwd. Rondom de archeologische vindplaats lopen nog wilde herten.We bekijken het kasteel, althans de resten die er nog van over zijn. Imposant. Ik kwam eigenlijk voor de herten die hier zouden rondlopen. Op het laatste moment zien we er twee met op de achtergrond de zee. Tijd om lekker te gaan eten, met uitzicht op de zee en een ondergaande zon. Missie volbracht, twee kaarsjes opgestoken. Één voor Stacy haar gezondheid en één voor beter internet. Want dat is een drama in het appartement. Dus Madonna doe je best!

1. Angelique:
    17 juni 2018
    Weer prachtige foto,s
  2. Hannie Groen:
    17 juni 2018
    Door de foto's is het toch een mooi en appart eiland.