Dry January!

17 januari 2021 - Schelluinen, Nederland

Woensdag 13 Januari

Ik sta droog.....Geen druppel alcohol, geen aperitiefje, geen glaasje wijn bij het eten, wat een ongezellige gebeuren is dat. Ik dacht; Laat ik eens gek doen, een nieuw jaar, even een maandje niet.....een soort zelftest. En nu ik toch zo verstandig bezig ben, een kritische blik op het ouder wordende lichaam kan ook geen kwaad.

Ja, die fronsrimpel is alleen maar dieper geworden het laatste jaar, er gebeurde ook zo veel in 2020 waardoor ik hevig mijn wenkbrauwen optrok en daardoor mijn fronsrimpel zwaar overbelastte. De wallen onder de ogen die krijg je vanzelf als je een slechte slaper ben, het enige voordeel is dat ‘s nachts de mooiste verhalen en gedachten geboren worden. De hals begint het te verliezen van de zwaartekracht, ondanks al dat gesmeer en geklop van dure crèmes, verspilde moeite.....

Boven de taille heb ik nog niet zoveel te klagen, flubberende bovenarmen heb ik nog niet, maar de kipfileetjes zijn al besteld. De borstpartij is nog aardig in shape.....De inspectie gaat verder. Oeps! Zie ik het nu goed, zit daar nu een rolletje.....😳 Het blijkt dat op 75-jarige leeftijd je vetgehalte zelfs verdubbeld......wat een mooi vooruitzicht is dat toch!

De contouren van de bilpartij beginnen ook te vervagen, en mijn benen zijn net een landkaart vol rivieren......dat is de tol van jaren werken in de horeca en mijn eigen winkels. Ik kan maar één conclusie trekken; Het aftakelingsproces is begonnen, het lichaam raakt zachtjes in verval, maar gelukkig is mijn geest nog jong en sprankelend. En uit onderzoek blijkt; hoe ouder, hoe gelukkiger.....

En om in conditie te blijven ga ik weer wandelen natuurlijk.....En met wie kan ik dat beter doen dan met één van mijn wandelmaatjes........deze keer mijn zusje. We racen door de polder zo naar het Dirk IV Plein in Hoornaar. De dorpskerk van Hoornaar met zijn monumentale toren is van heinde en ver te zien. Als een baken in de polder. Ons geboortedorp kent een lange bestaansgeschiedenis, oude kronieken tonen aan dat de kerk in het jaar 642 reeds zou zijn gebouwd. Deze werd echter vernield door de Noormannen op één van hun vele tochten. Later werd zij weer herbouwd op een zanddonk en was bij de vele overstromingen die de Alblasserwaard teisterde een geliefd toevluchtsoord.

Dat was wel nodig ook, want de Alblasserwaard werd sedert 1350 maar liefst 33 maal door overstromingen geteisterd. Jarenlang hebben de ringen aan de zijmuur van de kerk nog getuigd van het feit dat men hier de boten aan kon leggen. Maar ook deed zij dienst als gevangenis. Onder de toren werden de dieven en dronkaards opgesloten. De nor is nu verbouwd tot een ruimte waarin de predikant zich zondags verkleed.

We lopen over de Dorpsweg richting Grotewaard. We staan even stil bij het geboortehuis van mijn vader. Het lieflijke boerenhuis wordt al meer dan 100 jaar bewoond door een loot uit de stam van de Familie Groen. Wij lopen verder, even verderop zie ik een knotwilgenkring, de betekenis daarvan heb ik niet kunnen achterhalen. Dan zie ik een oude bekende, de blauwe reiger staat doodstil op zijn vaste stek langs de oever van de sloot.

Via het Laantje lopen we het mooie dorp Noordeloos binnen. Het riviertje de Giessen, door de lokale bewoners de “Boezem” genoemd, verdeelt het dorp in twee gedeeltes. Wandelend over de Noordzijde genieten we van de schilderachtige boerderijen en de fraaie oude bruggetjes over de Giessen. Ik spot de eerste sneeuwklokjes, de boerenkool in de moestuin staat er prachtig bij. Boerenkool is een echte wintergroente, als de vrieskou over de boerenkool gaat blijken er bepaalde suikers in het blad te worden aangemaakt en dan smaakt hij nog lekkerder.

Over de Hugo Botterweg lopen we een stukje door de polder en komen uit bij de Provincialeweg. Langs die weg staat de Boterslootse Molen te pronken, een industrie-en poldermolen uit 1837. Wij lopen de lange Middenweg af en komen weer uit in Hoornaar. Nog een extra loopje over het nieuw aangelegde Donkpad. Dat start bij natuurplas De Donk, hier gingen wij vroeger altijd zwemmen. Mijn eerste zwemlessen kreeg ik hier, ik vond het doodeng, dat geheimzinnige donkere water met al die waterplanten en vissen.

Vanaf het Donkpad weer een mooi uitzicht op de kerk. De wijngaard van een achterneefje is in winterrust. Maar afgelopen jaar werden de eerste flessen gebotteld......hoe leuk is dat! Op het moment zijn ze overal bezig om de knotwilgen te knotten, een echte winterklus. De knotwilg groeit snel, om te voorkomen dat de takken te zwaar worden, en de wilg inscheurt of omvalt moet je regelmatig blijven knotten. Deze karakteristieke bomen horen wat mij betreft voor altijd thuis in onze mooie polders.

Tijd om huiswaarts te keren, tijd om te wijnen.....Ohh, nee....Dry January! Gelukkig nog maar 18 dagen, 8 uur, 46 minuten en 11 seconden.....

1. Angelique:
    17 januari 2021
    Super leuk vehaal vooral over het verval is bij mij ook ingetrede 😂en ons geliefde dorp en omstreken we blijven meisjes uit de polder 😉
  2. Petra Eleftheriadis:
    18 januari 2021
    En dat blijven we......❤️
  3. Piet en Elly:
    Gewelig
  4. Piet en Elly:
    17 januari 2021
    Geweldig verhaal weer. Zo herkenbaar, maar we blijven jong van binnen. Nog even volhouden hoor. T is zo februari.
  5. Petra Eleftheriadis:
    19 januari 2021
    Hoi Piet en Elly, het experiment is mislukt.....keer op keer de fout in. Voor mij geen Dry January meer.....😅😊 Groetjes uit een regen-en stormachtig Schelluinen! 💨🌧
  6. Anne-Marie:
    17 januari 2021
    Ik heb weer genoten. En zeer herkenbaar. Maar blijf lachen. Dat doet goed. Sterkte met dry january. Het wordt lente.
  7. Petra Eleftheriadis:
    19 januari 2021
    Hoi Anne-Marie, leuk dat je me nog steeds volgt..... Lieve groet aan jullie beiden! 😊
  8. Ineke:
    17 januari 2021
    Met grote trots, een eervol gevoel en blij verloren van Dry Januari. Je verhaal heeft me aan het denken gezet. Waarom dat alles eigenlijk. Gisteren als vrij jeugenden naar : de Heren van Amstel, gekeken. Een nipje van Ineke's zelfgemaakte Limoncella genoten. En nu denken van , ja. De "knotwilgen" worden gesnoeid. Fijn weekend.
  9. Petra Eleftheriadis:
    17 januari 2021
    Geert, ik moet eerlijk bekennen......Ik ben aan het smokkelen, ik drink stiekem mee uit Chris zijn glas.....dus eigenlijk ook verloren. En hij maar denken wat is dat glas snel leeg....😇🙏 Jullie ook een fijn weekend!
  10. Ineke:
    17 januari 2021
    Prachtig verhaal, tja dry january heb me er niet aan gewaagd. Als ik lees van jou waar je allemaal aan gaat denken, denk ik , laat maar😉😅
  11. Petra Eleftheriadis:
    17 januari 2021
    😂🤣😆 Ik hou wel van een experiment....
  12. Ineke:
    😅😅😅😅😅🍼😡😘
  13. Hannie Groen:
    17 januari 2021
    Het verval doet geen pijn Pip, als je maar jong van geest blijft is er niets aan de hand, kijk naar je moeder ze is in haar 80 ste levensjaar en als oppermuts wandel ik er nog lustig op los en heb nog lol met mijn andere mutsen, dus je hebt nog een hele tijd om te gaan en leuke en informatieve verhalen te schrijven en mooie foto's te maken. Ga zo door en wij genieten mee.
  14. Wilma:
    Hoi Petra
    Wat herkenbaar lijf in verval ik zal je wat verklappen je hebt hangers als er een potlood onder blijft zitten maaaaarrrrr bij mij blijft er een heel etui onder zitten 🤭😨.
    Het was een leuk verhaal puur natuur daar nog in die dorpjes, echt Hollands en prachtige foto’s
    Groetjes aan je mannetje en nog veel wandelplezier 👍🍀
  15. Petra Eleftheriadis:
    18 januari 2021
    Ohhhh, wat een bijzondere truuk.......dat lukt bij mij nog niet hoor.....😂😂😂
  16. Wim de Keijzer:
    17 januari 2021
    Hoi Petra weer een mooi verhaal. Ja ik weet het ik heb me al een tijdje niet laten horen maar ik lees nog steeds alles hoor. Super leuk ga zo door 😀

Groetjes Wim
  17. Petra Eleftheriadis:
    Dank je, Wim! Groeten aan Rianne! 😊
  18. Pierre:
    17 januari 2021
    Over het eerste gedeelte kan ik maar weinig aan toevoegen. Hoe meer verval, hoe minder dat je het je aantrekt. 🤣😂
  19. Petra Eleftheriadis:
    17 januari 2021
    Heb nog niet zoveel ervaring.....😅😂 ben ietsje pietsie jonger....😉
  20. Konny:
    17 januari 2021
    You worry too much about your body. You are beautiful. Enjoy every day in your life. The beautiful walks in the fantastic nature will help you to stay young for ever.
    Jamas🥂
  21. Petra Eleftheriadis:
    17 januari 2021
    Yassou Konny, I don’t worry about my body......it was really funny to write about this. I hope you and the Professor are fine and that he is drinking his red wine.....🍷🍷This week are more story’s coming......
  22. Konny:
    17 januari 2021
    Da freuen wir uns drauf. Ja, uns geht es gut. Es ist nur ein wenig langweilig beim Lockdown.