Een duivelse canyon en het schiereiland Methana!

2 november 2017 - Póros, Griekenland

Vanochtend om 7 uur was het nog aardig bewolkt, maar het weer knapte al snel op. Gelukkig maar want Pippie had een duivels plannetje. We tuffen naar de ferryboot en hoppen naar het vaste land in ongeveer tien minuten. De bromtol is ook illegaal mee, want die mag eigenlijk niet van het eiland af. Maar een zeurpiet die daar oplet. De ferry meert aan in het plaatsje Galatas, daar heb ik de laatste dagen vanaf het terras al regelmatig naar zitten turen. Wat is daar aan de overkant te ontdekken?

Maar Galatas was niet ons doel, we hebben andere plannen! De bromtol heeft er zin in en rijdt als een tierelier. Hij brengt ons eerst naar de archeologische site Hippolytos. Een prachtige plek maar ook weer weinig bewaard gebleven. Eerst de tempels vernield en daarna in de Byzantijnse  periode op de resten gebouwd. Heiligschennis!

Daarna al slingerend door het prachtige landschap steeds iets hoger komend, passeren we het dorp Trizina. Het dorp is omringd door citroen en sinaasappelplantages en ook de olijfbomen ontbreken niet . Dan gaan we off-road en we stuiteren er lekker op los. Dan kunnen we niet meer verder en gaan we lopen. Het landschap is nu indrukwekkend geworden, de bergen torenen boven ons uit. Met een strakblauwe lucht een indrukwekkend plaatje.

We zijn aangekomen bij Devil's Bridge, een natuurlijke brug over een kleine canyon. Het pad volgend, goed oplettend want de canyon is diep, grote rotsblokken omringen ons. We horen water ruisen, we klauteren naar beneden, zien reusachtige platanen, we stoppen waar een soort plateautje is. Beneden ons is een soort meertje met kleine watervalletjes en de rotswanden raken elkaar bijna. Je kan met een touw naar beneden, ik blijf zitten waar ik zit en verroer me niet! Chrisje slingert zich naar beneden en gaat foto's nemen. Ik geniet, wat een rust, het water klatert, vogels en indrukwekkende natuur. Wauw! Wauw!

Het is tijd om verder te gaan, we hebben nog meer op het programma staan. We rijden weer terug richting de zee. We volgen de bochten op de kustweg, ondertussen steeds uitkijkend op andere eilandjes. We komen aan op het schiereiland Methana, het schiereiland is verbonden met het vaste land met een kleine landtong.

Het is tijd voor een lekker lunchje, we vinden een simpele taverne. Maar wat hebben we heerlijk gegeten. Twee soorten vis, een grote griekse salade, huisgemaakte frietjes, ouzo en wijn en het feest was compleet. Het hele dorp ademt rust en griekse gemoedelijkheid uit.

Daarna gaan we weer richting Galatas met nog enkele stops onderweg om van het uitzicht te genieten. We nemen de ferry weer terug en gaan nog even van de laatste zon genieten op een terras. Ik mijmer nog een beetje na, wat kan het leven toch mooi zijn!

1. Hannie Groen:
    3 november 2017
    Wat een mooie trip hebben jullie gisteren gemaakt ik heb er geen woorden voor.
  2. Anja:
    3 november 2017
    Wat ben je 's morgens steeds vroeg.. maar zeker de moeite waard! Weer genoten van jullie foto's en je verhaal, mooie belevenissen en zo leuk om jullie te volgen! Veel plezier nog!