Edessa en de Vikoskloof!

5 oktober 2020 - Vikos, Griekenland

Vrijdag 2 Oktober

We ontvluchtten na twee nachten het chaotische Thessaloniki. Griekse Adonis heeft hier zijn jeugdjaren doorgebracht. Als zevenjarig jongetje kwam hij uit het dorpse Kallyfitos in deze grote stad te wonen. Gelukkig mocht hij zijn lievelingskip aan een touwtje meenemen. Thessaloniki was vijftig jaar geleden een hele gemoedelijke stad, men sprak elkaar zelfs aan met ‘Broer’. Nu is het een metropool van 1,1 miljoen inwoners en is de stad compleet uit zijn jasje gegroeid.

Twee nachten stonden we op Camperplaats Zampetas, een caravan/camperdealer in de buurt van het vliegveld. Als je iets te repareren hebt, of als je de stad wil bezoeken een prima plek. Het is wat lawaaierig en rommelig, maar je camper staat hier veilig. Het was leuk om weer wat vrienden te zien maar we zijn blij dat we de drukte weer achter ons kunnen laten.

Terug naar de kust was onze bedoeling, maar impulsief besluiten we de afslag naar Edessa te nemen. Het eerste deel van de route zien we alleen maar katoenvelden. De trekkers met hun witte pluizige lading rijden af en aan. Wat verderop tuffen we de fruitschuur van Griekenland binnen. Even een quickstop om een brood te kopen, nog warm uit de oven. De onweerstaanbare geur doet ons besluiten om te stoppen in Pella. Pella waar het hart van Macedonië klopt, want hier is één van de grootste Grieken uit de geschiedenis geboren, namelijk Alexander de Grote. Maar wij slaan deze keer over, druk als we zijn met eten van het warme brood met lokale zoete tomaten en Griekse kaas.

De perzikbomen zitten nog vol in het blad, maar nog even en dan vallen de bladeren, en moeten ze de hele winter poedelnaakt door het leven. In de verte zien we de berg Vermion. Het authentieke stadje Edessa is gebouwd op een hoog plateau, waar vandaan je een schitterend uitzicht hebt over de vlakte. Maar Edessa is vooral bekend om de hoogste en breedste waterval van Griekenland. De Karanos klettert 70 meter naar beneden met een enorme kracht. Wat vooral leuk is, dat je achter de waterval door kan lopen. Vlak ervoor bevindt zich ook nog een kleine grot die je kan bezoeken.

Even lopen we nog naar de watermolen, er is daar ook een complex bij met een café, een aquarium en een aantal kunstzinnige winkeltjes. We besluiten nog een stukje door te rijden richting Arnissa. Daar slaan we rechtsaf, en nemen we de weg langs de appelboomgaarden die langs Lake Vegoritida liggen. Een overnachtingsplek vinden we langs het meer op de parking bij het dorp Padeleimonas.

Zaterdag 3 Oktober

Ohhhh, What a night! Om half drie ‘s nachts vindt een crossende mafkees op zijn brommer het nodig om een paar keer langs de camper te scheuren. Als afscheid toetert hij ook nog. Ik doe geen oog meer dicht.

We vertrekken vroeg. Dit is het leefgebied van de beren en overal staan waarschuwingsborden langs de wegen. De camper daalt en daalt en dan zien we het adembenemend mooie Lake Kastoria in de verte liggen. Twijfel, Twijfel.....Zullen we hier blijven? Nee, we doen het niet, anders arriveren we nooit bij de westkust. Bij Nestorio raken we de kluts kwijt, de doorgaande weg is afgesloten dus we moeten binnendoor. Wegwijzers niet te vinden, na een paar keer vragen zitten we weer in de goeie richting. Een stukje voor het gehuchtje Pefkos (10 huizen) kruisen we de Aliakmonas River, de langste rivier van Griekenland met zijn 324 kilometer.

De weg is goed te rijden, het is alleen oppassen voor de vele gaten in het wegdek. Het is bochtenwerk, de ene S-bocht volgt op de andere. Griekse Adonis heeft er plezier in........ Het is een prachtige route. Bij een bron net voor het dorpje Pefkofito vullen we de flessen met zuiver bronwater. De camper wurmt zich met wat passen en meten door het nauwe dorpje Chrissi en dan komen we uiteindelijk weer op de doorgaande weg richting Konitsa terecht. Bij Konitsa zetten we ons ‘huis op wielen’ op de parking aan het begin van het dorp. Prima plek voor vannacht.

Zondag 4 Oktober

Na een ‘chemisch’ nachtje ben ik weer helemaal het vrouwtje. Konitsa is een traditioneel dorp gebouwd op de hellingen van de berg Timfi. Het dorp is welvarend, vlakbij ligt de Kloof van Aoos met zijn beroemde stenen boogbrug. Al vroeg stonden we de kloof te bewonderen, we waren zeker niet alleen, hier komen bussen vol met toeristen.

We zijn nu aangekomen in de regio Zagoria in het Pindosgebergte. Het Nationaal Park Vikos Aoos is sinds 1973 beschermd natuurgebied. De camper brengt ons over een spannende bochtige weg recht in het hart van het prachtige dorpje Aristi. Daar slaat de paniek pas echt toe bij stresskip Pippie, Griekse Adonis verblikt en verbloost niet en stuurt de camper kalm dwars door de zondagsdrukte. En dan slaan we een nog smaller weggetje in wat omhoog loopt richting het dorpje Vikos. Pfffff! 😅

Bij het dorpje ligt één van de grootste natuurwonderen van Griekenland, de Vikoskloof. De kloof is vernoemd naar het dorpje Vikos, waar de kloof van ruim 1600 meter diep eindigt. De Tymfi-berg wordt steeds indrukwekkender, de uitzichten zijn werkelijk adembenemend. Nou, had ik toch al weinig adem, zo benauwd had ik het.........Helaas is het niet helder, maar we zijn in één van de mooiste gebieden van Griekenland aangekomen.

Vikos binnenrijden was ook nog even een dingetje. Ik ga lopen hoor......roep ik. Nee, mocht niet, en even later parkeren we bij het oude natuurstenen kerkje op het dorpsplein. De sfeer voelt gelijk goed, wat een leuke plek. Bij de taverne draait de kip vrolijk rond aan ‘t spit, Yaya (oma) is walnoten aan het rapen, ze verzamelt ze in haar schort. Later lopen we nog naar het uitzichtpunt waar we over de beroemde kloof heenkijken. Hij ziet er dreigend uit........

Maandag 5 Oktober

Het weer is compleet van slag. Het is warm en benauwd, wat regen en zo nu en dan een donderklap. Vinden wij helemaal niet erg, alleen worden de foto’s minder mooi. Brommend gaan we over de bochtige weg richting de dorpjes Megalo Papigo en Mikro Papigo. Bij de brug over de Voidomatis River stoppen we. Ik ben werkelijk overdonderd door de schoonheid van het turquoise water van deze bergrivier. Het is één van de schoonste en meest heldere rivieren van Europa en hij ontspringt in de Vikoskloof. De brug is een populair startpunt om te gaan raften.  Trouwens, ook een prachtige plek om te gaan staan met je camper.

We gaan eerst een bezoekje brengen aan het kleinste Papigo dorp, Mikro Papigo. Later bezoeken we Megalo Papigo op de terugweg. De dorpjes liggen beiden op een grandioze plek, de toppen van de berg Tymfi torenen hoog boven de nietige dorpjes uit. De traditionele architectuur met de natuurstenen huizen met kleurrijke details, historische kerkjes en de oude Platanen geven deze Zagoria dorpen een unieke sfeer. We lopen over geplaveide paden,langs fotogenieke steegjes, en gezellige café’s. Later rijden we weer terug over de smalle weg met de meest verbluffende uitzichten. Dit gebied mag je werkelijk niet missen, het is één van de best bewaarde geheimen van Griekenland........

1. Annie:
    5 oktober 2020
    Wat ben je toch een kei in je beschrijvingen van jullie tochten . Ik hoef de foto s bijna niet te bekijken om het mee te beleven!!
    Ondanks Corona ben ik dan toch op reis door jullie mooie Griekenland!! Dank je wel!!
  2. Petra Eleftheriadis:
    Dank je, Annie! Liefs uit Griekenland......😊
  3. Corrie Kuis:
    5 oktober 2020
    Geweldig zijn we toch weer even in Griekenland. We hebben genoten van het verhaal en de foto's. GENIETEN!!!!!!! liefs van ons.
  4. Petra Eleftheriadis:
    Genieten doen we! 🚍😘😊
  5. Ineke:
    5 oktober 2020
    Heerlijk verhaal, ga even kijken eenndezer dagen of wij daar ook zijn geweest. Niet die slingerkloof gereden wel het genied. Prachtige foto's ook weer.😘
  6. Angelique:
    5 oktober 2020
    Prachtig die vikos kloof , watervallen rivierik jou er van
  7. Hannie Groen:
    5 oktober 2020
    Ik ben het helemaal met Annie eens, wat heb je het weer prachtig beschreven, geweldig gewoon. Geestig en informatief.
  8. Anja:
    5 oktober 2020
    Tijdens het lezen al zooo benieuwd naar de foto's! En ja, verhaal prachtig, foto's prachtig! Het is er prachtig! 🥰😘
  9. Petra Eleftheriadis:
    Dank je, Anja! Voor je ‘prachtige’ reactie....liefs van ons😘🙋‍♀️
  10. Arie:
    5 oktober 2020
    Wat heerlijk dat we jullie reis zo kunnen volgen! Voorzien van al die mooie foto's! Zijn we toch nog een beetje in Griekenland dankzij je mooi geschreven verslaglegging! Zo duurt de herfst en winter veel korter🙂
  11. Petra Eleftheriadis:
    7 oktober 2020
    Leuk dat jullie ons nog steeds volgen! Ja, wij gisteren de ferry geboekt in Igoumenitsa. We hopen net voor Kerst terug in Ned. te zijn. Dus voorlopig blijven we nog even. Groetjes uit Karavostassi!
  12. Elenes:
    Wauw wauw weer! Geweldig! Blijft genieten X
  13. Petra Eleftheriadis:
    We doen ons best! Blijf gezond! Groetjes uit Karavostassi.🚍🙋‍♀️
  14. Piet en Elly:
    5 oktober 2020
    Wat een prachtige (en veel herkenbare) foto's. We ge nieten van jullie reis
  15. Petra Eleftheriadis:
    7 oktober 2020
    Ja, jullie verhalen heb ik allemaal gelezen van Griekenland. Wij zijn nog beginners en we stuntelen nogal eens.....😅 Leuk dat jullie met ons mee reizen. Groetjes uit Karavostassi. Er zijn twee weggetjes naar toe, wij kozen natuurlijk het moeilijkste....🤷‍♀️
  16. Monique:
    5 oktober 2020
    een super mooie omgeving rondom de Vikos kloof. en de mooie camperplek aan de rivier met stenen brug gevonden, zie ik.
  17. Petra Eleftheriadis:
    5 oktober 2020
    Ja, gevonden! Wel met de brommer, maar wat een leuke plek. We gaan morgen vertrekken, weer slecht de komende dagen hier. Nog genoeg te zien in deze omgeving. Groetjes!
  18. Wilma:
    5 oktober 2020
    Het was weer een prachtig verhaal en heel veel mooie foto's ik heb er erg van genoten wat is het toch een prachtig land.
    Rini vond de kippen aan het spit fantastisch hij is echt een kippeneter.
    En dan die smalle weggetjes het is wel een uitdaging in de bergen,maar je hebt een super goede chauffeur❤️
    Lieve groetjes
  19. Petra Eleftheriadis:
    7 oktober 2020
    Ja, die bergweggetjes......Pffffff! Die kip rook echt verrukkelijk, heel het dorpje rook er na.....er wonen daar nog twintig mensen. Dus we werden goed in de gaten gehouden😉 Liefs van ons🙋‍♀️😘
  20. Ria kuis:
    6 oktober 2020
    ik sluit me bij ieder een aan het is weersuper
  21. Petra Eleftheriadis:
    7 oktober 2020
    Je bent een lief tantetje! 💕🙋‍♀️
  22. Loes Tjeerdema:
    6 oktober 2020
    Ongelooflijk, Wat is het daar mooi en wat heb je weer prachtige foto's gemaakt! Ik heb weer genoten, maar t maakt me ook wel een beetje melancholiek!
  23. Petra Eleftheriadis:
    7 oktober 2020
    Niet doen hoor! Reis maar gezellig met ons mee......Blijf gezond! Wij staan nu in Karavostassi, niet ver van Igoumenitsa. Hebben de ferry geboekt voor 20 Dec. Dus net voor Kerst thuis. 🙋‍♀️🚍
  24. Jelle:
    7 oktober 2020
    Wilde dat wij al op reis waren richting Griekenland, nog even wachten. Blijf deze mooie verslagen maken dan krijgen wij er ook zin in!
  25. Petra Eleftheriadis:
    7 oktober 2020
    Wanneer vertrekken jullie? Wij staan nu in Karavostassi, niet ver van Parga aan het strand. Weer beetje onstabiel, maar nog steeds 25 graden. Ik moet wel verslagen maken, ik weet zelfs niet waar we twee weken geleden waren. Zoveel indrukken.....
  26. Jelle:
    7 oktober 2020
    Planning is eind oktober begin november. Twijfelen nog of we overland gaan of via Italië en dan met de boot vanaf Ancona of Bari. Jullie schreven dat je in december teruggaan omdat er dan 6 maanden om zijn er je er dan uit moet. Is dat werkelijk zo? Wordt dat gecontroleerd?
  27. Petra Eleftheriadis:
    8 oktober 2020
    Ja, helaas wel. Wij zijn zelfs door de douane in Aug. aangehouden, zomaar in het binnenland. Ze controleren papieren en willen bewijs wanneer je het land ben binnengekomen. We hebben het ook nog gevraagd, het is echt zo. Maar ik heb gelezen dat het in alle Europese landen zo is.....Dus we nemen de boot de 20ste Dec., blijven paar maanden in Ned. En dan hopelijk in het voorjaar weer op reis....Ik dacht dat overland op het moment moeilijk is???
  28. Laura Kuis:
    8 oktober 2020
    Prachtig verhaal en foto's! Vikos gebergte zijn wij heel lang geleden geweest. Via Vikos naar de tempels...mooi gebied.🤣ik dacht Kamera, maar weet het niet precies
  29. Petra Eleftheriadis:
    11 oktober 2020
    Echt prachtig hier! Lieve groet van ons😘🙋‍♀️