Fort Hackenberg en Epinal!

14 oktober 2019 - Belfort, Frankrijk

Na wat gestuntel met de slagboom vertrekken we als eerste van de camperplaats in Houffalize. Via Bastogne en Arlon komen we Luxemburg binnen. Dus ook maar even goedkoop tanken, ons Campertje lust een aardig slokje. Gelijk maar even een pauze en ik had een plezierig uitzicht op een jonge sportieve hunk.

We kachelen weer verder, gaan de grens met Frankrijk over richting Thionville, daar gaan we de snelweg af. Na wat gedwaal over smalle weggetjes vinden we ons doel vandaag, namelijk Fort Hackenberg. Fort Hackenberg is het grootste opengestelde fort van de Maginotlinie. De Maginotlinie was een Franse verdedigingslinie aangelegd tussen 1930 en 1938 op de grens met België, Luxemburg en Duitsland.

Fort Hackenberg kon meer dan 1000 man herbergen. Het beschikt over 10 kilometer tunnel, munitiemagazijnen, volledig ingerichte keukens, krachtcentrale en afweergeschut. Zelfs een treintje reed er rond. We parkeren en snel een broodje want om 2 uur vertrekt de rondleiding. Het was echt de moeite waard voor 11 euro p.p wordt je ruim twee uur rondgeleid door een uniek bunkercomplex. Neem wel een jas mee, want het is kil in de tunnels.

We blijven hier overnachten, soms regent het wat en het is grijs en somber weer. ‘s Avonds staan we hier helemaal alleen, stikdonkere nacht. Maar prima overnachtingsplek midden in de natuur.

Zaterdag 12 October

Vroeg in de morgen als Chris de deur open doet, ziet hij een hert wegschieten de bossen in. Jammer gemist, geen foto. Over de smalle weggetjes gaan we weer richting Thionville. Het landschap is heuvelachtig met sappige groene weilanden waarin dikke kauwende koeien dromerig rond staan te turen. We zijn in het departement Lorraine, jullie weten wel, die lekkere hartige taart Quiche Lorainne komt hier vandaan.

Via Metz en Nancy gaan we richting Epinal, steeds verder naar het zuiden. Het weer knapt ook op, en de zon laat zich regelmatig zien. Het grauwe grijs van de Ardennen laten we achter ons. We belanden op de kleine stadscamping van Epinal. Het was tijd voor een poetsbeurt, Campertje maar wij ook. Er is een douche in de camper, maar momenteel in gebruik als wijnkelder. Later lopen we nog naar het centrum van Epinal. Ik was niet onder de indruk, veel moderne gebouwen, alleen rond de enorme basiliek St. Maurice zijn wat restaurants en brasseries op een plein wat er gezellig uit ziet. Morgen gaan we richting de Vogezen, kijken wat daar te beleven is.

1. ANGELIQUE:
    14 oktober 2019
    Bekende plaats namen voor ons als we op vakantie gingen krijg er al zin in om te gaan !! 😘💋
  2. Hannie Groen:
    14 oktober 2019
    Weer een stukje geschiedenis, pa vond het wel interessant en heeft genoten van je verhaal en foto's.
  3. Wilma:
    14 oktober 2019
    Mooi verhaal Petra alleen Ik durf niet in die bunkers maar Ik heb ze nu toch gezien 🤗😂 door jou foto,s thanks .
    Goede reis weer.