Het Gouden Licht!

6 november 2018 - Gorinchem, Nederland

Jullie denken vast, wat raaskaalt ze nu weer. Heeft dat warhoofd nu echt eindelijk het licht gezien? Nou, nee. Maar wel een ander licht. In deze periode van het jaar geeft het ochtendlicht een gouden gloed aan het bos. Ga zelf ook maar eens kijken.

Wij gaan een wandeling maken bij Helvoirt. De route begint bij het Guldenberg Hotel. We parkeren en kijken op de beschrijving voor de aanlooproute naar de eerste wandelpaal. Om een lang verhaal kort te maken, het hotel heeft twee parkeerplaatsen en wij stonden natuurlijk op de verkeerde. Wisten wij veel! Dus op de vroege morgen waren we algauw de kluts kwijt. We kwamen op het trimparcour uit. Nou dat is niks voor Pippie, daar wordt ik al moe van als ik er naar kijk. En ik ben niet de enige want een sportieveling zag het ook niet meer zitten. Want naast het martelwerktuig stond een fles Heerlijk Helder Heineken!

Maar we vinden wandelpaal 60 en beginnen aan de wandeling. Het is een prachtige zonnige morgen en heel het bos baadt in het gouden licht van de herfst. We volgen de mooie bospaadjes, de rode bessen van de Hulst glanzen in de zon. Een paard is zijn hoefijzer verloren, het ijzer hangt eenzaam op een wandelpaal. Aan de rand van het dorp Helvoirt wonen de mensen in alle rust in hun prachtige huizen. We komen op een weg met de naam ‘t Hoog. Dit is ook een bijzondere weg. Want op 6 mei 1810 rijdt Napoleon Bonaparte met zijn nieuwbakken echtgenote, de 19 jarige keizerin Marie Louise, in een door tien paarden getrokken rijtuig, van Breda naar Den Bosch. Hierbij maakt hij onder andere gebruik van de Oude Bosche Baan in Udenhout om vervolgens via ‘t Hoog in Helvoirt, uiteindelijk zijn doel te bereiken. Duizenden militairen hebben in de loop der tijd deze weg gevolgd. Meer dan een zandpad was het overigens niet.

Wij marcheren ook verder en komen de restanten van een pechvogel tegen. Even verder op zit een poes lekker in het zonnetje. De laatste kastanjes staan op het punt om uit de boom te vallen. Een explosie van kleuren in allerlei goudtinten op het prachtige landgoed De Distelberg. Wat een fantastisch mooi weer vandaag om te wandelen en te fotograferen. Ik schiet de foto’s vaak op het gevoel. Mijn Griekse Adonis heeft het over dieptes in foto, standpunt zus en zo en licht en donker. Nou, ik klungel gewoon lekker aan, hoor. Maar wat was het vandaag een prachtige gouden herfstdag!

1. Hannie Groen:
    7 november 2018
    Mooie herfst reportage.
  2. Angelique:
    8 november 2018
    Prachtig en de groene specht vastgelegd top 👍
  3. Corrie Kuis:
    8 november 2018
    Wat een prachtige herfst foto's Geweldig. De specht is vooral heel mooi.
  4. Wilma:
    11 november 2018