Hallo Herfst!

23 oktober 2018 - Gorinchem, Nederland

Hij is nu toch echt voorbij, die mooie zomer. Deze week werd het toch eindelijk een beetje herfst. Ik ben er wel aan toe. Ik hou van de seizoenen. De Lente en de Herfst zijn veruit favoriet. De bomen beginnen eindelijk wat te kleuren en laten hun bladeren vallen. Het wordt al vroeger donker en men zoekt de gezelligheid in huis.

We zijn dinsdagmorgen in de prachtige bosrijke omgeving van Vught. Hier ligt een mooie recreatieplas met de intrigerende naam “De Ijzeren Man”. Het bosmeer is vernoemd naar de stoombaggermolen die hem groef. Op deze plek werd zand gewonnen voor de stadsophoging van de wijk Het Zand in s-‘Hertogenbosch, rond 1890. Bijna 1.300.000 m3 zand is er tussen 1890 en 1894 op de Vughtse Heide afgegraven. Dat gebeurde met een grote graafmachine, in de volksmond “De Ijzeren Man” genoemd. De arbeiders dachten hun baan te verliezen en een scheldnaam ontstond; De Ijzeren Man.

Wij gaan een rondje rond het meer lopen en volgen de paadjes langs het meer. Er staat een flinke wind en de bladeren dwarrelen rond om ons heen naar beneden. De gefortuneerden van Vught bezitten hier een aantal luxe landhuizen en de tuinen grenzen aan het water. Mooi!

Mijn vader heeft gedeeltelijk zijn diensttijd in de kazerne in Vught doorgebracht. En heeft heel wat zweetdruppels hier achtergelaten. De militairen moesten met volle bepakking rondjes rond de Ijzeren Man lopen. Dat was flink afzien. Wij houden het rustig vandaag, we hebben ons laten vertellen dat de appeltaart met slagroom in het Strandhuijs niet te versmaden is. Dus dan moet dat ook getest worden natuurlijk. En het klopte, zelden zulke lekkere appeltaart gegeten. Dus als jullie in de buurt zijn, zeker even aanleggen en de rest van de kaart is ook niks mis mee.

Is het spannend de Ijzeren Man? Nee, maar leuk om een rondje te lopen en wat tijd door te brengen in het Strandhuijs. En de herfst daar gaan we de komende tijd volop van genieten.

1. Hannie Groen:
    25 oktober 2018
    We zijn weer toe aan iets spannings, maar wat, toch mooie herfstfoto's.
  2. Yolanda Kuis:
    25 oktober 2018
    Het leven is vaak spannend genoeg, dus even lekker mindful een herfstrondje doen is zo gek nog niet 😉