Het heilige eiland Delos!

2 oktober 2018 - Míkonos, Griekenland

Vanochtend om 8 uur reden we op onze Ferrari naar Chora. Eerst een ontbijtje en toen  naar de pier waar de Delos Express op ons ligt te wachten. Helaas niet alleen op ons, want de boot wordt mudvol geladen met allemaal cruísetoeristen. In de haven liggen al vier van die drijvende hotels en ze blijven toeristen uitbraken, er komt geen eind aan. Heel Mykonos is één groot toeristenoord, het is leuk om een keer te zien maar twee dagen is genoeg.

Vandaag gaan we het heilige eiland Delos bezoeken. Het is de geboorteplaats van de zonnegod Apollo; de god van het licht en de muziek. Het is een klein vlak eiland, 3,4 vierkante km. groot, waar overnachten verboden is. Het eiland is eigenlijk één grote archeologische vindplaats, met prachtige bezienswaardigheden. Er bevond zich in de oudheid een grote stad met tempels, markthallen, winkels, opslagplaatsen en kades.

Na een half uurtje varen komen we aan in het haventje van Delos. We laten algauw de  hordes toeristen achter ons en gaan gestaag klimmend omhoog. Ik klauter maar achter Chris aan en we staan na een steile trap op het hoogste punt van het eiland. De berg Kythnos van 115 meter hoog. Niet al te hoog maar hoog genoeg voor een mooi uitzicht op de omringende eilanden. Op de terugweg gaan we langs de Tempel van Geluk. Mooi! Wat ook leuk was, dat er een aantal patrijsen rond liepen. Tussen de eeuwenoude stenen huizen vele kleine en grote hagedissen. We lopen in de felle zon langs het heiligdom van de Egyptische goden, de tempel van Isis. Het bezoek aan het museum was prachtig, wat een rijkdom aan kunst. De beelden en de mozaïkvloeren.

Ik hoor in de verte muziek bij de Agora van de Italianen. Een orkest en een zangeres zijn een theaterstuk aan het oefenen in deze inspirerende omgeving. We lopen nog  langs de marmeren leeuwen, die in de heilige straat staan. Prachtig! Het wordt zachtjes aan tijd om richting boot te gaan en weer terug te varen naar Chora.

Het was een belevenis om Delos te bezoeken. Kom je ooit op Mykonos, sla dit niet over ook al is het best prijzig. Onze Ferrari brengt ons nog even naar een paar stranden maar daar werden wij niet echt blij van. We zijn weer toe aan iets anders dus gelukkig morgen naar  het eiland Tinos. Wat nog wel even het vermelden waard is, dat we een rose kerkje zagen. Mykonos, toch wel een apart eiland , vol met vreemde vogels.

1. Angelique:
    3 oktober 2018
    Het is wel een droog en dor eiland , geef mij Thassos maar . Wel veel oudheden en mooie mozaiiken. Chris zal wel in zijn element zijn . Veel plezier op het volgende eiland ben benieuwd of het wat groener is en minder druk . 😘
  2. Hannie Groen:
    3 oktober 2018
    Jammer dat de foto's niet gelijk met je verhaal lopen, Delos was wel bijzonder, vooral voor Chris, die zal wel genoten hebben met zoveel cultuur uit de Griekse oudheid. Ik ben benieuwd naar jullie volgende eiland.