Klompen aan, rugzak op en gaan!

28 oktober 2018 - Gorinchem, Nederland

Dat is de slogan van de klompenpaden. Gaan is geen probleem, ik doe niets liever. De rugzak wordt deze keer gedragen door Zusjelief. Maar die klompen dat gaat echt niet lukken dan komen we nog geen 50 meter vooruit. Al vroeg staan we op de Wellsedijk bij ‘t Wellse Veerhuis. We gaan het Baanbrekerspad lopen, dat is een klompenpad in de mooie Bommelerwaard. Het is koud, dus muts op en gaan!

De wandeling gaat van start met een leuk pad langs de Maas. De binnenvaartschepen varen in een gestaag tempo aan ons voorbij. De oever van de rivier bestaat ook uit enkele rivierstrandjes en aan onze linkerhand hele kolonies met ganzen. De Wellsche Waard is een prachtig stukje natuur. We lopen de Molendijk op en even later slaan we linksaf en wandelen het dorp Ammerzoden in.

Al gauw zien we iets bijzonders, het is de ruïnekerk van Ammerzoden. Bijzonder aan deze kerk is dat het grootste deel al sinds de 17e eeuw een ruïne is. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog lag Ammerzoden enkele maanden in de frontlinie. Het dorp werd grotendeels verwoest. Van de kerk werden de toren en het koor zwaar beschadigd. Dat is later weer hersteld en nu worden er zelfs nog kerkdiensten gehouden in deze bijzondere kerk. We lopen er een rondje omheen, er hangt een aparte sfeer. Het kerkhof is nog steeds in gebruik. Er staan een paar reusachtige bomen, als die konden spreken hadden ze ons heel wat te vertellen wat hier afgespeeld heeft in vroegere tijden.

Bijna recht tegenover de kerk ligt het stoere kasteel Ammersoyen. Het is één van de best bewaarde middeleeuwse waterburchten in Nederland. Het kasteel dateert uit 1350, er is nu een museum in gevestigd. We lopen langs de slotgracht en zien tot onze verbazing een echtpaar nijlganzen met twee jongen. Komt dat door die lange warme zomer? Dat ze denken dat we de winter hebben overgeslagen? Wie weet!

We laten het dorp Ammerzoden achter ons en passeren het buurtschap Wordragen. Nooit van gehoord, bestaat ook maar uit drie straatjes. Over het Eendenpad lopen we langs de Meersloot. We steken een paar bruggetjes over en komen terecht in het Sijsenbos. Daar staat warempel een mooi bankje voor ons. Tijd voor een theetje. Daarna is het tijd voor het Fazantenpad, helaas geen fazant te bekennen. We doorkruisen het charmante dorpje Well, met zijn leuke oude huizen. In de oude Jacobshoeve is een galerie gevestigd die regelmatig exposities organiseert. Dan rest ons nog om enige bewonderende blikken op het kasteeltje Slot Well te werpen. Het is privébezit, hoe zou het zijn om in een echt kasteel te wonen en wakker te worden in een torenkamer. Al dromend lopen wij nog het laatste stukje dijk, om weer uit te komen bij het begin van deze afwisselende wandeling. Aanrader!

1. Corrie Kuis:
    30 oktober 2018
    Zag er weer heel mooi uit mooie foto's ook. Gezellig met je zusje.
  2. Hannie Groen:
    30 oktober 2018
    Ik heb er spijt van dat ik niet mee ben gegaan, nu heb ik een mooie wandeling gemist, jammer. Maar jullie hebben genoten aan de foro' te zien.
  3. Angelique:
    30 oktober 2018
    Mooie reportage en foto,s was een mooie afwisselende wandeling tot woensdag staat er weer een wandeling ophet programma .