Kris Kras over het eiland Aegina!

7 november 2017 - Aegina, Griekenland

We waren er al weer vroeg bij,ontbijtje buiten op het terras en wegwezen , we hebben een druk programma. Rond 9 uur zijn we bij de Tempel van Afaia. Kopen een ticket en werkelijk waar, de tempel is prachtig. We zijn er alleen en dat maakt het nog mooier. Vanaf hier heb je een ontzettend mooi uitzicht naar de zee en de hele omgeving. De tempel zou in het jaar 500 vóór Christus zijn gebouwd ter ere van de Godin Afaia (Athene), de Godin der vruchtbaarheid. Het is een Dorische tempel die model stond voor andere tempels in Griekenland zoals het Partenon in Athene. Op heldere dagen zijn de contouren te zien van de Tempel van Poseidon in Sounio en het Parthenon op de Akropolis in Athene. Samen met de Tempel van Aphaia vormen de drie tempels een gelijkbenige driehoek, de Heilige Driehoek uit de oudheid.

Na dit bijzondere bezoek gaan we heel iets anders doen, we rammelen in het scheurijzer weer richting zuiden van het eiland. We gaan eerst nog een kleine wandeling maken richting een kerkje, dat is ook gebouwd op  de resten van de Tempel van Zeus Hellanios. De route is goed aangegeven met pijltjes,steenmannetjes en rode stippen. We zien nog een eeuwenoude olijfboom, en een geitenhoeder met zijn kudde die door het rauwe landschap trekt. Bij het kerkje aangekomen, zien we een    eeuwenoude muur met een nog intacte hoek. De blokken zijn perfect gesneden en op elkaar geplaatst. Een mooie plek voor ons lunchje. We kijken uit op de gieren die rond cirkelen in de lucht.

Onderons in de verte ligt namelijk het Hellenic Wildlife Hospital, en die gieren zijn daar ooit opgevangen geweest. Daarna vrij gelaten en blijven toch daar terug komen. Jullie raden het al daar moest Pippie een bezoek aan brengen, natuurlijk! We staan voor de poort en bellen het telefoonnummer, en we mogen naar binnen. Ik ben geschokt als we daar aankomen. Dertig jaar geleden is dit opvangcentrum ooit begonnen met subsidie van de staat. Nu, krijgen ze niks, alleen hulp van vrijwilligers en donaties. Alles is in verval en ze proberen toch de dieren te verzorgen en alles in stand te houden. Er zijn wild zwijnen, een vos, flamingo's, roofvogels, gieren, pelikanen en schildpadden. We krijgen een kleine rondleiding van een man, en zijn onder de indruk van alles wat we zien.

Na dit bezoek, gaan we richting Perdika en omgeving om daar alles wat beter dan gisteren te bekijken. Daarna richting hotel om even bij te komen. We kunnen lekker op het terras zitten en een beetje kletsen met Opa en Angelika. Later gaan we weer richting Aeginastad , en eten we in een vistaverne recht tegenover de visafslag. Verser kan dus niet, inktvis, kleine kabeljauwtjes en garnalen. Het was een perfecte afsluiting van weer een mooie dag op Aegina.

1. Corrie Kuis:
    8 november 2017
    Petra wat een geweldig verhaal en mooie foto's weer ook dit is weer een prachtig eiland. Wat knap van die man en zijn dieren opvang. Mijn hart draait om van dierenleed. Maar gelukkig zijn er nog veel dieren vrienden. Groetjes
  2. Hannie Groen:
    8 november 2017