Op een Kruispunt van wegen……

15 november 2021 - Ilia, Griekenland

Zondag 7 t/m Dinsdag 9 November

Griekse Adonis koopt eerst nog even een maaltje vis rechtstreeks van de boot. Daarna vertrekken we uit Aghios Nikolaos…..het was weer een relaxt verblijf daar. Met nog een laatste blik op het mooie Kardamyli rijden we via een prachtige route Mani uit. We installeren ons voor een paar dagen op Camping Fare in Kalamata. Een rommelige familiecamping met ook een aantal smoezelige caravans met vaste bewoners. Nou, ik kan vertellen daar zaten een paar rare snuiters bij….maar je hebt er verder geen last van.

Er wordt weer wat gepoetst en gewassen…..zo nu en dan toch echt wel nodig. We rijden een rondje met de brommer door het centrum van Kalamata…..we zijn niet echt onder de indruk. Langs de boulevard is het een aaneengeregen lint van hotels, restaurants en clubs. ‘s Zomers moet het hier echt een gekkenhuis zijn….

Met de brommer maken we ook nog een tripje langs de druk bebouwde kust richting Kitries. Ook weer een pittoresk vissersdorpje, met een klein strand omringd door groene vegetatie tot aan de zee. We crossen nog even het binnenland in en bekijken in vogelvlucht Ano Dholi en Kato Dholi, twee dorpen die samen ook wel The Dollies worden genoemd….

Later terug bij de camper nemen we de beslissing om ons ferryticket om te boeken. Ik ben al een paar weken onrustig…..ik heb een gevoel dat ik naar Nederland moet. Misschien is het gewoon tijd om naar huis te gaan…..het zijn ook rare tijden met wat er allemaal om ons heen gebeurt. Het lukt! Dinsdag 16 November vertrekken we om 18.30 uit Patras, aankomst 16.00 de volgende dag in Ancona, Italië.

Woensdag 10 t/m Vrijdag 12 November

We rijden naar de haven van Pylos, daar ontmoeten we tot onze verrassing Jannie en Andre van de Facebookgroep “Griekenland met de Camper”. Vorig jaar hebben we elkaar leren kennen in de haven van Patras toen Griekenland in een lockdown ging. Gezellig om weer even bij te kletsen in het Nederlands…..

Donderdagmorgen zwaaien we onze camperburen uit en wij gaan voor de laatste keer een stukje rijden op de brommer. De omgeving is ons niet onbekend maar toch ontdekken we nog een klein natuurwonder. Verscholen tussen de olijfboomgaarden vlakbij het dorp Ghialova is een mooie waterval te bewonderen. Een lieflijke plek…..en een mooie afsluiting van onze reis door Griekenland.

Vrijdag 12 t/m Maandag 15 November

Onze laatste dagen in Griekenland brengen we door op de bekende Camping Ionion Beach vlakbij Glyfa. Vanuit hier rijden we dinsdagmorgen naar de haven van Patras voor onze oversteek met de ferry naar Ancona in Italië. Vrijdag hopen we in Nederland aan te komen….

Dan hebben we er precies 5 maanden opzitten…..het was een reis met vele up’s en down’s. Eerst veel geregel, want mijn Griekse schoonmoedertje moest opgenomen worden in een verzorgingstehuis. Daarna hadden we onze handen vol om het ouderlijk huis van Chris op te ruimen en af te sluiten. Voor Chris toch emotioneel een zware periode. Juli en Augustus waren dit jaar gruwelijk heet met aanhoudende hittegolven en alles vernietigende bosbranden. Daar en tegen was Oktober kil en nat…..zulk slecht weer hadden wij nog nooit meegemaakt in al die jaren dat wij in Griekenland hebben gewoond.

Maar ook vele hoogtepunten, één daarvan waren de ontmoetingen met Ineke en Geert…..veel gelachen, gepraat en veel gezelligheid. Ineke en ik zijn nog lang niet uitgepraat/uitgelachen….we appen bijna nog ieder dag….😉😂 Met Arjan en Miranda van Big Toy beleefden we een hilarisch avontuur in de bergen boven Naoussa…..ons zwarte scheurijzer nam hun stoere quad toch maar mooi op sleeptouw…..😅💪 Het was een bijzondere belevenis! We hebben weer prachtige avontuurlijke routes gereden, soms een tikje te avontuurlijk voor Hymerke…..maar we kwamen gelukkig altijd weer heelhuids in de bewoonde wereld uit door mijn uitstekende chauffeur. Dus chapeau voor Griekse Adonis! Griekenland is echt onvoorstelbaar mooi en afwisselend…..

Ik weet nog niet wat de komende tijd gaat brengen. Het voelt of we weer op een kruispunt van wegen staan…..Gaan we links of rechts…..of toch maar rechtdoor….Alles is mogelijk. Een plekje voor onszelf zou wel weer fijn zijn…..maar waar en hoe daar zijn we nog niet uit…..

Lieve vrienden, bedankt voor alle grappige, leuke en lieve berichtjes…..ik heb er van genoten! Ik blijf schrijven ook in Nederland…..En de Groeten van Pippie! ❤️

1. Alie vd Kleij:
    15 november 2021
    ‘N heel goede thuisreis Petra en Chris! En natuurlijk ook een heel fijne tijd in Nederland, het was fijn en leuk jullie ontmoet te hebben en ik heb genoten van je verhalen. Lieve groet,
    Alie
  2. Petra Eleftheriadis:
    Hoi Alie en Lau,
    Beetje late reactie…..het was weer even wennen 😉 Chris vandaag weer aan het werk gegaan, ik ben aan het solliciteren. Jullie fijne feestdagen en benieuwd naar jullie volgende reis. Groetjes Chris en Petra!
  3. Jacob:
    15 november 2021
    Leuke verhalen en foto's. Goede en veilige thuisreis.Tot volgend jaar in ons fijne Griekenland.Gr Jacob/Tiny
  4. Petra Eleftheriadis:
    Hoi Jacob en Tiny!
    Beetje late reactie…..het was weer even wennen 😉 Jullie fijne feestdagen en blijf gezond! Groetjes Petra en Chris!
  5. Frank en Ria:
    15 november 2021
    Goede thuisreis en leuk dat jullie nog weer een ontmoeting hadden met Janny en Andre, neef van mijn man!
  6. Petra Eleftheriadis:
    6 december 2021
    Dank je wel Ria! Jullie fijne feestdagen en blijf gezond! Ik ben benieuwd wat jullie gaan beleven in Griekenland! Groetjes Petra en Chris.
  7. Carry:
    15 november 2021
    Ook wij hebben genoten van jullie verhalen. Weer nieuwe ideeën opgedaan voor een volgende reis. Goede terugreis!
  8. Petra Eleftheriadis:
    Hoi Carry,
    Een nogal late reactie…..het was weer even wennen in Nederland 😉 Het was ook weer leuk om jullie te volgen! Fijne feestdagen voor jullie beiden en blijf gezond! Groetjes Petra en Chris!
  9. Hannie Groen:
    15 november 2021
    Petra, ik heb genoten van je verhalen en foto’s en onze video gesprekken, zo hadden we toch fijn contact, maar ik zal toch blij zijn als je weer in Nederland bent zodat ik en je zus weer af en toe met jou aan de wandel kunnen om avonturen te beleven en met Koud weer nemen we een vurige rode Chileen mee om op te warmen, tot gauw. 🍷🤣🥰🙋‍♀️
  10. Janny Moerman Huizing:
    15 november 2021
    Ook een heel goede thuisreis. Het was zeker leuk om jullie weer te ontmoeten en te genieten van de verhalen!
    Neem de tijd om te beslissen of je links of rechts of rechtdoor gaat. Weloverwogen zal het altijd de goede zijn!
    Liefs, Janny en Andre
  11. Petra Eleftheriadis:
    Hoi Janny en Andre,
    Hoop dat jullie nog een fijne tijd hebben in Griekenland! Geniet en blijf gezond, Fijne feestdagen en veilige reis terug naar huis! Groetjes Chris en Petra!
  12. Ineke:
    15 november 2021
    Prachtig verhaal weer,ook herkenbaar soms is het gewoon mooi geweest. Jaaaaaa zo leuk dat de klik er is, dus volgende keer 🥂🥂wijnenwijnen🤩😂.
  13. Loes Tjeerdema:
    15 november 2021
    Een goeie thuisreis! En bedankt voor het meebeleven van jullie avonturen met je heerlijke verhalen en prachtige foto's! Zo zijn we ook een beetje onderweg geweest.
  14. Petra Eleftheriadis:
    6 december 2021
    Hoi Loes! Beetje late reactie…..het was weer even wennen😉 Leuk dat jullie ons weer gevolgd hebben. Het was een reis met ups en downs deze keer. We wensen jullie fijne feestdagen en blijf gezond. Groetjes Petra en Chris.
  15. Henny:
    15 november 2021
    Jullie hebben veel meegemaakt in die 5 maanden. Het was fijn om je verhalen te volgen, ze beschrijven de mooiste plekken en avonturen. Goede reis morgen en behouden thuiskomst. Wij trappen morgen ook onze terugreis af uit Spanje. Tot de volgende reis!
  16. Angelique:
    15 november 2021
    Tot gauw ,dan gaan de drie mutsen weer een keer op pad 😘
  17. Ria kuis:
    15 november 2021
    bedankt Petra voor de mooi verhalen en foto,s goede reis naar huis tot ziens
  18. Ellen Amperse:
    15 november 2021
    Goede terugreis weer genoten van jullie avonturen
  19. Jakma Joke:
    15 november 2021
    Een hele goeie thuisreis en hopelijk zonder vertraging met de boot!
    Ik heb genoten van je verslagen veel herkenning maar ook heel veel nieuws van onder de Griekse zon☀️🍷👍🛵
  20. Wilma:
    15 november 2021
    Super super bedankt Petra en Cris voor de prachtige verhalen de mooie foto’s en vooral je lieve chauffeur die je toch maar door die smalle en af en toe engen wegen heeft geloodst
    Ik heb er erg van genoten.
    Voor nu een veilige terug reis naar Nederland.
    En ik hoop je vooral weer te ontmoeten Dikke 💋 voor jullie,en kijk uit
  21. Annie:
    15 november 2021
    Goeie reis naar “huis”. Ben benieuwd waar jullie in of met Hymerke gaan overwinteren! Tot ziens!
  22. Kina:
    15 november 2021
    Genoten heb ik van jullie verhalen. En wat leuk, dat jullie mijn neef André en Jannie tegen kwamen. " De wrald is lits " (De wereld is klein) zeggen we in Friesland. Veilige thuisreis.🙋‍♀️
  23. Petra Eleftheriadis:
    6 december 2021
    Dank je Kina! Beetje late reactie…..druk met wennen….😉 Jullie fijne feestdagen! Groetjes Petra en Chris!
  24. Jelle:
    15 november 2021
    Dag allebei, de geschiedenis herhaalt zich. Weet nog dat jullie vorig jaar ook op deze manier ( eerder ) uit Griekenland vertrokken. Goede overtocht en goede reis terug naar NL. Wij in Spanje. Hier is alles relaxt, hoop dat het zo blijft. Grtjs van ons.
  25. Adrie Meurs:
    15 november 2021
    Wij wensen jullie een voorspoedige terugreis en hopen dat jullie een fijne plek vinden om
    te gaan verblijven, waar dan ook "Varekai". ( de naam van onze blog!!! )
    Nu al verheugen we onsop jouw verhalen en foto's.
    Lieve groet van Rob en Adrie
  26. Petra Eleftheriadis:
    Hoi Rob en Adrie,
    Een wat late reactie. We staan op het moment in Schelluinen en zijn plannen aan het maken voor de toekomst. Jullie hele fijne feestdagen en blijf gezond! Groetjes Petra en Chris!
  27. Irma Verhoofstad:
    15 november 2021
    Goeie terugreis en bedankt voor alle mooie verhalen en foto's.
  28. Corrie Kuis:
    16 november 2021
    Wij wensen jullie een goede en veilige thuisreis. En dank je wel voor de mooie gezellige verhalen en prachtige foto's. We hebben genoten. Liefs van ons en gauw tot ziens.
  29. Arie en lijda:
    19 november 2021
    Wij wensen jullie een goede reis naar Nederland( waarschijnlijk al aangekomen) En weer een fijne tijd in ons mooie landje.
    En bedankt voor alle spannende en leuke verhalen. Groetjes van ons
  30. Petra Eleftheriadis:
    Hoi Arie en Lijda,
    Wat leuk dat jullie onze avonturen gevolgd hebben. Nu staan we weer in Schelluinen voor een poosje. Misschien zien we elkaar nog ergens in Gorinchem, anders hele fijne feestdagen! Groetjes Petra en Chris.
  31. Janny Moerman Huizing:
    15 december 2021
    Nog even een late reactie,
    Petra en Chris, allereerst alvast fijne feestdagen.
    Wij zijn ook weer in Nederland. Andre kreeg last van zijn benen. Het lopen ging steeds moeilijker. Dus eind november weer met de ferry over en naar huis. Waarschijnlijk heeft hij een stenose. Hij heeft een verwijzing naar de neuroloog.
    We zijn blij dat we weer thuis zijn.
    Lieve groeten van Andre en Janny