Lindos!

24 april 2018 - Rhodos, Griekenland

Om twee minuten voor acht stonden we voor de entree van de akropolis van Lindos, na de steile trap te hebben beklommen. We wilden hier rondlopen voordat de hordes toeristen arriveren. In het hellenistische tijdperk was het heiligdom op het schilderachtige plateau een van de beroemdste tempels van de Griekse wereld.

De vroegste sporen van bewoning op deze steile heuvel dateren uit de 2e eeuw v. Chr. Destijds werd een godin voor de vegetatie aanbeden in een grot onder de latere tempel. De Doriërs, die Rhodos in de 9e eeuw v. Chr. veroverden, vereerden op deze plek Athena Lindia. In de hellenistische tijd ontstond hier een van de beroemdste gewijde locaties voor de godin Athene, die zelfs de tempel in Athene overvleugelde. Keizer Constantijn liet de tempel plunderen en aan het einde van de 4e eeuw n. Chr., werd de cultus onder keizer Theodosius l verboden. Ondanks de latere bouw van de johannieterburcht zijn er nog overal sporen uit de oudheid, want Italiaanse archeologen hebben grote delen van de middeleeuwse bouwwerken weggehaald om met de reconstructie van de gewijde locatie te beginnen. Door de brede, met zuilen omzoomde buitentrap, die alleen maar voor het theatrale effect naar het terras van de tempel was aangelegd, was dit een van de indrukwekkendste bouwkundige creaties uit de hellenistische tijd.

Zijn jullie allemaal nog wakker?  Na deze interessante les, lopen we via een ezelspad terug naar het pittoreske centrum. De winkeliers zijn hun broodwinning aan het openen en maken zich op voor weer een nieuwe invasie toeristen. We zagen vanaf de akropolis, de eerste bussen al arriveren. Na een snel ontbijtje met een kopje thee en een verse warme croissant, arriveren we in ons idyllische baaitje voor weer een dag in de zon. Beetje lezen, lunchje en Chrisje een dutje. Zelfs in de omgeving van mijn strandbedje maak je nog van alles mee. De boom naast ons, is een dating boom vol met hele grote bruine sprinkhanen. Er wordt heel wat afgescharreld. In de avond slenteren we nog een keer door de nauwe straatjes van Lindos. De meeste toeristen zijn weer vertrokken en het is weer rustig in het witte dorpje aan de voet van de magische tempel Athene.

1. Hannie Groen:
    25 april 2018
    Weer een indrukwekkende reportage, ga zo door.
  2. Angelique:
    25 april 2018
    Het was weer een mooie dag zo te zien en wat een mooie blauwe lucht , het is hier weer koud en wisselvallig helaas .