Ontmoeting met..........Rambo!

1 december 2020 - Gorinchem, Nederland

Zaterdag 28 November

Een mooie dag hadden ze ons beloofd.....Maar wat krijgen we, een ijskoude oostenwind, en een grijs en grauw wolkendek. Maar wij als stoere vrouwen staan toch vroeg in de morgen bij de Kilsdonkse Molen.

Deze bijzondere molen ligt in Buurtschap Beugt bij Heeswijk-Dinther, aan het riviertje de Aa. Bij deze molen is de kracht van de wind gecombineerd met water. Deze unieke combinatie van een watervlucht-korenmolen en een watergedreven oliemolen vind je nergens anders in Europa. In de korenmolen werd vroeger rogge en boekweit gemalen, en in de oliemolen werd koolzaad tot spijsolie en veevoer geslagen. Bij voldoende wind is de molen elke zaterdag in werking.

Normaal kan je de molen bezoeken. In de zomer kan je ook met een fluisterboot mee, die over de Aa door het prachtige cultuurlandschap vaart. Een leuke tocht tussen de Kilsdonkse Molen en het monumentale Kasteel Heeswijk, een voormalige waterburcht uit de elfde eeuw. Maar helaas, wegens Corona geen rondleidingen.

Tegenover de molen lopen we een pad in, het pad is omlijst door bomen die hun laatste bladeren los laten. We lopen Landgoed Zwanenburg binnen, het is een particulier landgoed van rond het jaar 1400. Op het landgoed staat Huize Zwanenburg, in de volksmond ook wel ‘ut kustilleke op Beugt’ genoemd. Door een prachtige oprijlaan verlaten we het landgoed en lopen over landelijke wegen Heeswijk-Dinther binnen.

En we lopen er een half uurtje later ook weer uit. Op een smal weggetje heeft het weiland ernaast een extra kleurdemensie gekregen. De konten van de ooien (vrouwelijk schaap) staan er gekleurd op. Ik sta even stil om te kijken, en dan volgt er een bijzondere ontmoeting.  Er komt een echte macho aangelopen....Zijn indrukwekkende borst vooruit, en hij laat zijn spierbundels rollen. Zijn markante kop is woest aantrekkelijk.....Ja Ja, die mannen.....die worden alleen maar charmanter als ze ouder worden....

Mag ik jullie even voorstellen aan........Rambo, de beroemde ram uit Heeswijk-Dinther en omstreken. Deze charmeur kan wel veertig dames aan en ruikt een bronstige ooi wel tot op 300 meter afstand. Deze periode van het jaar is een gouden tijd voor Rambo. De dames staan in de rij.....Maar voor Rambo moet je toch altijd blijven oppassen, hij heeft namelijk nogal last van zijn hormonen en slaat dan regelmatig op tilt. Een kopstoot is hem niet vreemd......dus keer hem niet je rug toe.

Na ons eens goed bekeken te hebben wandelt Rambo weer terug naar zijn dames. Er is weer werk aan de winkel......

Wij naderen de Kilsdonkse Molen weer. We drinken nog een theetje tegen de kou en gaan op huis aan.

Meestal hebben we een kilometertje meer op de teller, deze keer is het ons gelukt om er één minder te hebben. Hoe dat nou weer kan? 🤷‍♀️

1. Angelique:
    1 december 2020
    Leuke titel en een pracht kerel die Rambo die heeft de tijd van zijn leven met zijn harem 😆😉
  2. Hannie Groen:
    1 december 2020
    Goed gekozen titel en mooie foto’s ondanks het mindere weer.
  3. Wilma:
    1 december 2020
    Leuke foto's die Rambo toch,onder zijn kop ziet ie helemaal geel van die ooien bah bah ondanks dat hij zoveel ooien heeft kijkt ie wel lelijk zelfs chagrijnig die moet niet losbreken de engerd 🙈
    De omgeving is daar wel mooi ben er nog nooit geweest ik hou het in gedachten.👍🍀
  4. Petra Eleftheriadis:
    1 december 2020
    Rambo, heeft een stempelkussen om zijn nek.....hij geeft de vrouwtjes een mooi kleurtje 😆😂 Neem je mannetje maar een keer mee.... bootje varen naar Kasteel Heeswijk, echt de moeite waard. Zijn we ooit al eens geweest, zat zelfs vast in het schavot....😅🙋‍♀️
  5. Wilma:
    Wat weet jij toch veel !!! Nooit bij stil gestaan een stempelkussen 🙈😂👍
  6. Henri Van den Bossche:
    2 december 2020
    Hey Petra , <Buurman> hier he (haha)
    Zoals altijd een mooi verhaal --> ik lees ze altijd allemaal met plezier , maar geef niet altijd een reaktie (handjes of hartjes gaat hier niet !?)
    P.S. heb uit nieuwsgierigheid eens gegoogeld naar Gorinchem (staan jullie daar op een camperplaats , of ben je van daar en is je ouderlijk huis er nog ? --> ja ik weet het , ik ben een <kurieuzeneuzemosterdpot> )
    en zie , da's dicht bij <de Biesboch> --> daar gingen we vroeger meermaals varen met onze boot , tot we eens op reis gingen met boot achter auto naar Korfoe en hij daar gestolen is door de Albanese maffia ! --> te lang verhaal om hier te vertellen ( maffia , op zoek in Albanie , intervieuw op Griekse nationale TV en achteraf nog een rechtzaak in Belgie vanwege niet uitbetalen schade ondanks omniumverzekering!)
    Nog veel wandelgenot en de groeten aan Adonis Tsipouro
  7. Petra Eleftheriadis:
    2 december 2020
    Hoi Buurman Henri, We staan met de camper in Schelluinen, Camperplaats Kweetal. Vlakbij Gorinchem, trouwens ook een leuke vestingstad. Hier hebben we toen we 4 jaar geleden uit Griekenland terug emigreerde gewoond, tot dat we alles vorig jaar weer verkochten en nu in de camper wonen. Zolang we het leuk vinden...Ja, en we zitten dicht bij de Biesbosch, dat klopt helemaal....Ik wilde daar gaan wandelen vandaag, maar die Griekse Adonis wil alleen maar terug naar Griekenland. En de Tsipouro is ook nog op.....Dat verhaal van je boot hoor ik graag , hopelijk ooit onder dat visje wat je van ons nog tegoed hebt😉Ik had je een vriendschapsverzoek gestuurd op Facebook maar misschien heb je dat niet gezien.....🤷‍♀️ Leuk dat je ons volgt....Groetjes aan je meisje 😁🙋‍♀️
  8. Ineke:
    2 december 2020
    Prachtig verhaal weer, je maakt er weer wat moois van. Zit nu op mijn mobiel🤪,fb nog van slag op tablet🥵👩‍💻😘
  9. Petra Eleftheriadis:
    3 december 2020