Pippie de Vogelaar is weer bezig!

14 september 2018 - Gorinchem, Nederland

Heerlijk we zijn een lang weekend vrij. Even geen parfum, creme’s en veeleisende klanten, maar onvervalste polderlucht. Ik moet weer oefenen van mijn Griekse Adonis want onze vakantie komt met rasse schreden naderbij. Over twee weken gaan we weer op avontuur in Griekenland en dat moet professioneel worden vastgelegd met de nieuwe camera. Op het moment is de verliefdheid weer even over, gisteren was geen succes. Ik wou zelfs een blog overslaan maar dan kon ik jullie de Jantjesplaat in de Biesbosch niet laten zien. Dus ‘waarschuwing’ niet zulke beste foto’s.

‘s-Middags reden we over de Merwedebrug en namen daarna afslag Werkendam en rijden de Biesbosch in. Heerlijk wat een rust, geen druk verkeer alleen water en polderland en natuurlijk vele vogels. We parkeren bij de Jantjesplaat. Tot 2013 was dit een landbouwgebied. Maar nu zijn de Hilpolders omgevormd tot waterbergingsgebied met uitgestrekt wetland, wilgenvloedbos en verdronken polderland. De Jantjesplaat is nu rijk aan wandel-en vaarmogelijkheden.

Het Jantjespad ligt op ons te wachten, maar eerst zien we een paar Putters of Distelvinken die op het portret moeten. Ze zijn druk bezig om de zaden van de distels te verzamelen. Vanaf het pad kijk je prachtig uit over de zandplaten, helaas zijn de watervogels ver weg dus moeilijk te fotograferen. De zon laat het steeds afweten dus geen mooi licht. We zien twee kano’s door het water glijden, zachtjes langs de zwanen. De zwanen hebben het druk met toilet maken, het water is bezaaid met zwanendons. We lopen tot de Jantjeskeet dat is een omgebouwde boerderij uit 1947. Nu is het een groepsaccomodatie die je kunt afhuren op een prachtige plek aan een kreek met de welsprekende naam Gat van den Hardenhoek.

Het fotograferen lukt vandaag niet erg en mijn humeur daalt tot een dieptepunt.En die Griekse Vogel helpt ook niet erg aan het verbeteren daarvan. Ik hou gewoon niet van al die knopjes! Over een aantal bruggetjes lopen we langs de kreken. De dode bomen in het water steken dramatisch hun takken uit naar de hemel. Niet veel vogels vandaag maar de Biesbosch heeft er een mooi natuurgebied bij. In het voorjaar zal het hier echt prachtig zijn. We gaan weer op huis aan. Die Griekse Vogel mag ook mee want dat is een zeldzaam exemplaar dus daar ben ik zuinig op.

1. Hannie Groen:
    15 september 2018
    Je hebt wat te stellen met die griekse vogel, toch moet je bij hem in de leer voor al die knopjes op je fototoestel, anders maar weer je oude cameraatje, volgende keer beter.
  2. Corrie Kuis:
    22 september 2018
    Wij zijn net terug uit Griekenland. Dus hebben we je verhalen en foto's nu pas gelezen en gezien. Maar er is niks mis met de foto's. En de verhalen ook weer leuk.