Platamonas & Lake Karla!

9 november 2019 - Kato Gatzea, Griekenland

Woensdag 6 November

Vroeg in de morgen strompel ik door de camper met afgrijselijke spierpijn. Griekse Adonis is natuurlijk zo fit als een hoentje, geen centje pijn door die zware wandeling. Vliegensvlug zijn we vertrokken uit Paralia Skotinas. We hebben weer een druk programma.

Via een paar vreselijke smalle weggetjes belanden we 10 km. verderop in het vissershaventje van Platamonas. Het scheurijzer wordt weer van stal gehaald. Bij het oude spoorwegstation van Platamonas maken we onze eerst stop. Heel fotogeniek ligt het daar te wachten...... waarop, dat weet niemand. In Nederland zou het historisch erfgoed zijn.

Dan tuffen we de berg op naar het indrukwekkende kruisvaarderskasteel van Platamonas. Het heeft zelfs nog een geheel intacte toren, waar je helaas niet in mag. Griekse Adonis parkeert bijna in het kasteel, op hetzelfde moment horen we een snorrend geluid naderbij komen. Pal boven ons hoofd vliegen een aantal snorvliegers, of te wel ze zijn aan het paramotorvliegen. Fantastisch om te zien zo dichtbij, ze vliegen richting Platamonas.

Nu eerst het kasteel, we worden vriendelijk ontvangen, en voor twee euries mogen we daar lekker rond lopen. De vestingmuren zijn nog in goede staat, resten van fresco’s, en verder de toren natuurlijk. Het is leuk om even te zien. We klauteren weer op het scheurijzer en rijden over een prachtig weggetje naar het traditionele dorpje Old Pandeleimonas. Langs het weggetje staan in een kleurrijk palet van herfsttinten noten, kastanjes, vijgen en aardbeibomen. De natuur is gul in Griekenland.

Het prachtige pittoreske dorpje bestaat vooral uit taverne’s, kunstzinnige winkeltjes en verkoop van lokale produkten. De meeste huizen zijn prachtig gerestaureerd en het is heerlijk slenteren door de smalle, steile straatjes. Je mag dit dorpje niet missen, als je in de buurt ben. We pikken de camper weer op in Platamonas en gaan iets buiten het dorp op het strand staan. Het was weer een mooie dag.

Donderdag 7 November

Laat in de morgen vertrekken we pas. Over kleine weggetjes door het binnenland, moerasachtig, de delta van een rivier dus vruchtbaar gebied. Met kleine riviertjes, kiwiplantages, granaatappelboomgaarden en akkers met katoen. Zo belanden we voorbij het dorpje Kokino Nero weer bij de zee. Mooi lunchplekje met uitzicht op een stel hengelaars. Later vinden we bij Agiokambos een plekje bij de zee. Niet bijzonder mooi strand, maar wij zijn tevreden. -s Avonds tikt de regen op het camperdak.

Vrijdag 8 November

Begin van de nacht.

Chris!! Hummm! Ik roep nog harder, Chris!! Ik hoor wat........ Griekse Adonis vliegt het bed uit, trekt z’n flodderbroek aan en zet tot mijn verbazing een hoofdlamp op zijn hoofd en gaat naar buiten om alles te checken. Ik zit rechtop in bed, en heb me bewapend met de vliegenmepper. Het was vals alarm.

Eind van de nacht.

Chris!! Hummm! Ik roep nog harder, Chris!! Het regent zo hard, we komen vast verzakt te zitten in de modder. Onzin! Ga slapen! Was ook vals alarm.

Fris en fruitig vertrekken we vroeg in de morgen na een lekkere nachtrust. We tuffen binnendoor langs vele velden met katoen, meeste akkers zijn al geoogst. We zijn op zoek naar Lake Karla. Dit voormalige meer ligt in de vlakte van Thessalië en is rijk aan vogels en vis. Bij het begin van het meer stoppen we voor een theetje. Hele spreeuwenwolken verzamelen zich op de electriciteitspalen, bijzonder om te zien.

We rijden rustig langs het enorme meer, in dit gebied heel veel amandelboomgaarden. Bij de volgende stop gaat als je een vogelaar ben, je hart zeker sneller kloppen. Ik spot aalscholvers, fuuten, witte en blauwe reiger enz. Dus ik ben ook even aan het vogelen geweest, ze waren alleen vrij ver weg voor hele scherpe foto’s. En de zon liet het ook afweten.

Daarna rijden we langs Volos naar Kato Gatzea, waar we een paar dagen op Camping Hellas gaan staan. Voor vele camperaars een bekende camping. Prachtig plekje aan zee met smal strand. Stoeltjes buiten, ogen dicht en in de chillstand.

1. Angelique:
    9 november 2019
    Goed bezig mooie foto,s en verhaal 👍😘
  2. Ineke:
    9 november 2019
    Heerlijk om te lezen, en lachen natuurlijk . Zie het voor me, ik hoor wat, de mannen erop uit😂😂. Die vliegenmepper doet het hoor😂. Mooie foto's, nu heerlijk even genieten op Hellas, heerlijke camping. Geniet verder. 🌞😎🤗
  3. Hannie Groen:
    9 november 2019
    Weer mooie plekjes en dorpje gezien, pa en ik reizen gezellig met jullie mee via je verhalen en foto’s , ga zo door.
  4. Corrie Kuis:
    9 november 2019
    Weer prachtige foto's. Prachtig het dorpje. Nu zijn jullie dus op Pilion beland. Naar Kato Gatzea lopen wij altijd vanuit Kalanera langs de kust is een mooie wandeling dan komen we langs Hellas want je moet een stukje over de weg. Misschien gaan jullie ook nog nar Kalanera doe ze daar de groeten en zeg maar tot Juni want dan gaan wij er weer naar toe. lieve groeten en nog een voorspoedige reis.