Het is niet pluis in het Alblasserbos!

20 juli 2018 - Gorinchem, Nederland

Vrijdagochtend stond mijn Griekse Adonis te trappelen van ongeduld. Ik had hem een bezoekje beloofd aan een koele plek in de Alblasserwaard.  We rijden via Hardinxveld richting Wijngaarden. Maar eerst hadden we nog een klein oponthoud in Hardinxveld. We waren even de weg kwijt en opeens schiet er een jonge kauw voor de auto, die belaagd werd door een kat. Het beestje kon nog niet vliegen dus was het een makkelijke prooi. Ik vlieg uit de auto om die kat weg te jagen, maar het ergste was dat er twee mannen hartelijk stonden te lachen om die weerloze vogel. Dus ik heb ze even         op een elegante manier goed de waarheid gezegd en het beestje mee de auto in genomen want de kat was nog in de buurt. Verderop er weer uit gezet, waarschijnlijk niet te redden helaas nog te klein.

Met de vlam in de pijp scheuren we door het langgerekte dorpje Wijngaarden (waar kennen we die naam toch van?) en arriveren bij het natuur-en vogelwacht centrum De Alblasserwaard. We gaan eerst de educatieve heemtuin bezoeken. Het doel is dat je hier kan zien wat er zo bijzonder is aan de Alblasserwaard. De roots van een Alblasserwaarder is het landschap met z'n rechte sloten, de weiden, de hooilandjes, de grienden, eendenkooien, tiendwegen, donken en wielen. Daar moeten we als Nederlander en zeker als Alblasserwaarder trots en zuinig op zijn.

Na de wandeling door de Heemtuin, volgen we de Planetenwandeling door het Alblasserbos. Langs de 4 km. lange wandeling zijn beelden geplaatst van de Zon en de acht planeten; Mercurius, Venus, Aarde en Maan, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunes. We moeten de blauwe palen volgen, maar we zijn het spoor al snel bijster. En lopen onze eigen route kris kras door het koele donkere bos. Je moet oppassen waar je loopt want door de droogte heeft de grond overal diepe scheuren gemaakt. We zien een waarschuwingsbord voor de eikenprocessierups, beetje laat want we zijn het halve bos al doorgewandeld.

Tijd om even te rusten, we zien een mooie picknicktafel bij een parkeerplaats waar een aantal auto's staan. We zitten aan een lekkere bruine boterham met oude kaas, als me iets bijzonders opvalt. Jaaah' Pippie Speurneus gaat Boven Op Het Nieuws!!! Eerst komt er een man uit het bos, stapt in zijn auto en rijdt weg. Even later volgt er weer een man alleen. Geen hond en geen wandelschoenen. Ik begin achterdochtig te worden, Chrisje heeft natuurlijk niks in de gaten, die onnozele schat. Ik loop het bos in en er komt me weer een man alleen tegemoet gelopen. Ohhhh' Help, het is hier niet pluis! We zitten ons broodje te eten bij een homo- ontmoetingsplaats. Er zijn hier allemaal sex-recreanten, ik moet nu eerst mijn Chrisje in veiligheid gaan brengen, dus wegwezen hier!

Met de vlam in de pijp scheuren we weer door Wijngaarden. Nou weet ik het weer, Henk Wijngaard met zijn truckerssongs. Met de vlam in de pijp scheurde hij over de Brennerpas! Nou Suzi scheurt door de Alblasserwaard, weg van het Alblasserbos, het is daar niet pluis!

1. Hannie Groen:
    23 juli 2018
    Chrisje heeft het er goed afgebracht, dankzij Pippie speurneus, leuk verhaal.