Route 82 en Brabantse gezelligheid bij Boza Beach!

26 oktober 2020 - Paleokastro, Griekenland

Donderdag 22 Oktober

Langs de weg van Pylos naar Kalamata ligt bij het kleine dorpje Havaghi, één van de best bewaarde geheimen van Griekenland. Wij parkeren de camper midden in het dorpje, de opa’s op het terras van het dorpscafé vinden de camper prachtig. Op de brommer rijden we over de dirtroad de 2 kilometer tussen de olijfbomen door naar het begin van de Polylimnio Waterfalls. Hier is ook een café en een parking, je zou met een kleinere camper of buscamper hier wel kunnen parkeren en zelfs overnachten.

Over een steile weg daal je af de kloof in. In de kloof is een 3 kilometer lang wandelpad langs 15 kleine verborgen zoetwatermeertjes op verschillende niveaus en veel van hen hebben hun eigen waterval. Via een bomen omzoomd pad wandelen we van het ene meertje naar het andere. Het is wel oppassen, het is glad en erg ongelijk. Het pad wordt steeds moeilijker, Griekse Adonis klimt en springt als een Griekse bok soepeltjes over de grote rotsen....het kost mij duidelijk wat meer moeite. Ik ben dan ook een Nederlandse geit uit de polder......🙄

Dan komen we uit bij het Kardoula meer, kardoula betekent in het grieks ‘klein hartje’. Dit meertje heeft de vorm van een hart en heeft prachtig aquablauw water. En of dat nog niet genoeg is, er komt ook nog een prachtige waterval in uit. Voor de mooiste foto moet je echter langs een steile wand omhoog. Ik durf echt niet, maar Griekse Adonis klautert langs de ijzeren handgrepen gewoon naar boven.......En maakt met veel moeite een foto dat je de hartvorm van het Kardoula-meer goed kunt zien.

Als we weer terug bij de camper zijn, krijgen we van een oude opa nog een fles eigen gemaakte wijn mee. Hoe leuk toch weer.....

Voorbij de grote en drukke stad Kalamata begint één van de mooiste routes van Griekenland. Geen Route 66 maar Route 82, ook wel de Langada-pas genoemd. Bereid je maar voor op een schitterende rit met ontelbare bochten door een prachtig landschap. Langs brutale heuvels, beboste kloven en adembenemende uitzichten. Het laatste stuk is werkelijk gewoonweg spannend. De rotsen hangen over de weg, en ik zat echt op het puntje van mijn stoel.....Ohhhh, als dat maar past met de camper..... En dan ook nog door een tunnel uitgehakt in de rotsen. Wat een kick geeft het het om hier met de camper te rijden😅

Bij het dorpje Trypi volgen we het bord richting Mystras. Op de parking is gelukkig plaats om te overnachten. Later komt er nog een ‘ongezellige’ Oostenrijkse Truck (nog geen hallo)  bij en een Duits camperbusje. De schemer valt en we bakken zelfs nog een visje met een prachtig uitzicht op de betoverende spookstad Mystras.

Vrijdag 23 Oktober

Na eerst een kleine lekkage verholpen te hebben, ehuuh Griekse Adonis natuurlijk, ik geef alleen maar advies😉, trekken we de wandelschoenen aan. Mystras is een spookstad op een steile heuvel en is een herinnering aan het Byzantijnse Griekenland. Binnen de imposante vestingmuren woonden tot begin 18e eeuw ongeveer 40.000 mensen. Wij gaan via de Uppergate naar binnen en beginnen aan de klim naar de restanten van het kasteel. Boven wacht je een panoramisch uitzicht over de vlakte van Sparti met zijn ontelbare olijfbomen. We wandelen weer naar beneden en bekijken dan het kerkje Agia Sophia, ik althans. Chris houdt niet van kerken en blijft buiten. Er zijn nog prachtige muurschilderingen te zien.

We kijken nog een poosje rond en gaan rond de middag terug naar de camper. Tijd om te vertrekken. Via Sparti nemen we de weg naar Skala. We rijden de provincie Lakonia binnen, het zuidoosten van de Peloponnesos. Dit is vooral agrarisch gebied met olijfbomen en citrusplantages. Ik dacht een leuke camperplek gevonden te hebben bij Asteri Beach. Nee, dat was het niet, een vreselijke slechte weg er naartoe. En we rijden ons vast, dus keren en weer die rotweg terug. Ja, het valt niet altijd mee om een plek te vinden, Griekse Adonis was in ieder geval niet te genieten. Ik denk dat ik in de campergarage ga wonen......🙄

Maar het komt altijd weer goed natuurlijk.....We komen aan bij Boza Beach en het voelt gelijk relaxed. Heerlijke plek, hier blijven we een paar dagen.

Zaterdag 24 Oktober

Weer een prachtige dag. De vroege ochtenden zijn kil, maar als de zon door is het gewoon zomer. Er staat ook een Belgische camper met een Italiaans/Frans echtpaar. En een Duits busje met een vrouw alleen, die heel de dag aan het mediteren is op het strand. Eind van de middag arriveert er een grote Nederlandse Overland-Truck. Zeg maar een villa op wielen.....dat vraagt om een nadere kennismaking.

Zondag 25 Oktober

En die kennismaking kwam er natuurlijk. Wat een hartelijke mensen, kan ook niet missen het zijn gezellige Brabanders.....En laat ik nou toch ook wat Brabantse genen hebben.....Rond de middag kwam de Tsipouro en de wijn te voorschijn. Een tweetal authentieke oude Grieken met een zak walnoten en waterflesje met Tsipouro maakten het gezelschap compleet. De Italiaan kwam uit de zee met een inktvis aan zijn harpoen, die werd onder veel belangstelling schoongemaakt. De gezellige Brabanders zijn doorgewinterde reizigers die bijna heel het jaar onderweg zijn dus verhalen genoeg te vertellen. Het bleef nog lang gezellig........

1. Henny:
    26 oktober 2020
    De Brabantse gezelligheid: daarom brandt hier nog tot zo laat het licht...
    😁🙋‍♀️
    26 oktober 2020
    Prachtig weer, lekker genieten wat een natuur schoon 😘
  4. Coen Prenger:
    Prachtig verslag en idem foto's!
    Dank je! 😊🙋‍♀️
  6. Harry Kist:
    26 oktober 2020
    Mooie foto’s en een genot om de verhalen te lezen Petra.
    27 oktober 2020
    Dank je! Als ik het niet opschrijf, dan weet ik niet wat we vorige week beleefd hebben. Zoveel maken we mee.....
  8. Ellen Amperse:
    Geweldige foto's.
    Echt prachtig
  9. Harry:
    Fantastisch!!
  10. Monique:
    boza beach. onze favoriet tot nu toe. hebben daar met plezier een keer een week gestaan.
    weer hele mooie foto’s en route 82 staat ook nog op onze todo lijst.
    27 oktober 2020
    Echt, een heerlijke plek...en Route 82, doen, zo mooi! Groetjes!
  12. Wim de Keijzer:
    26 oktober 2020
    Geweldige foto's en weer een prachtig verhaal.
    De groetjes van Rianne.
    27 oktober 2020
    Leuk, dat jullie ons nog steeds volgen! Groetjes van ons😊🚍
    26 oktober 2020
    Waw dit waren mooie foto's geweldig 👏 Wat een prachtig deel van Griekenland.
    Daar waren wel enge stukken bij. Ojee die laaghangende rotsen dat vind ik wel eng ik was blij dat het allemaal weer gelukt is.Cris is een super chauffeur Petra hij brengt je echt naar de mooiste plekjes en jij zorgt dat we het allemaal mooi kunnen volgen. Super trots op jullie dank je wel 👍🍀❤️
    27 oktober 2020
    Ik verzin de route’s naar alle mooie plekjes, Chris is al blij als hij kan sturen......😉🚍En gelukkig pasten we onder die rotsen door, wisten we echt niet! 🤷‍♀️🙉
    Het wordt eentonig, maar weer een goed verhaal en super mooie foto's.
  17. Arjan Theuns:
    27 oktober 2020
    Leuk jullie gezien te hebben op Mbozas,was gezellig wij ondertussen in Monenvasia.
    Bier wijn en Tsipouro staat alweer koud.

Groetjes arjan en miranda en een poot van Gijs
    27 oktober 2020
    Goed om te weten! We denken donderdag richting Monemvassia te komen....Staan op een leuk plekje bij een haventje iets voorbij Neapoli. Groetjes van ons!
  19. Arie:
    Mooie verslaglegging en weer prachtige foto's! We doen weer een hoop inspiratie op voor ons volgende bezoek aan Griekenland 🙂 thankxx
    29 oktober 2020
    Dank je! We staan nu in de haven van Monemvasia. Wat een bijzondere plek weer. Tijd begint te korten, nog 7 weken dan richting Nederland. Groetjes!
  21. Arie en lijda:
    28 oktober 2020
    Wij blijven genieten van jullie mooie reis, wij wensen jullie nog veel meer reis plezier. Groetjes van ons.
    29 oktober 2020
    Hoi, wat leuk om wat van jullie te horen. Wij zijn tegen Kerst weer terug in Nederland. Gaan denk ik weer in Schelluinen staan. Veel groetjes aan iedereen in de Cavalerie!! 🙋‍♀️😘
  23. Jelle:
    30 oktober 2020
    Was even onderweg, weer schitterende foto's en mooi verslag. Gaan elkaar niet ontmoeten helaas. Zijn vanwege het "gedoe" afgelopen weekend in de camper gestapt en als een streep naar het toen nog "gele" Portugal gereden. Hier ook mooi weer maar het is niet Griekenland.........
    2 november 2020
    Hoi Jelle, hoop dat jullie goed zijn aangekomen in Portugal en op een leuke plek staan.....ook een lockdown toch? Hier morgen in Griekenland ook mondkapjes verplicht, ook buiten overal in het gehele land. En ook een aantal delen in een lockdown. Gelukkig de Peloponnesos niet. We willen hier nog een maand doorbrengen en dan nog een paar weken Lefkas, voordat we de boot naar Ancona nemen. Hopelijk volgende winter, meer relaxt.......en dan ook in Griekenland!
  25. Jelle:
    Dag, zijn nog steeds mobiel. Zolang het is toegestaan en we niet worden gestopt gaan we lekker kris kras door Portugal. Groetjes en blijf gezond.