Struinen door de Breemwaard!

29 januari 2021 - Schelluinen, Nederland

Donderdag 21 Januari

Zachtjes maakt de ochtendschemering plaats voor de dag, en ik loop met mijn zusje al over de zomerdijk van Natuurgebied de Breemwaard. Dit uiterwaardengebied is gelegen tussen de Waaldorpen Zuillichem en Nieuwaal. Het is nog nevelig en de vrieskou hangt nog in de lucht. Ik heb het koud, en mijn vingers tintelen.....

Deze waard werd eind 17e eeuw Kostverloren waard genoemd omdat na de aanwezigheid van de Fransen, de zomerkade zodanig was vernield dat de “kost” verloren was. Omdat reparatie te duur was bleef deze naam bestaan, tot na de watersnood van 1861 de kade alsnog werd gedicht. Toen is ook de naam Breemwaard ontstaan naar de naam van iemand die een sluis dicht (een bremer).

In het ijle winterlicht zie ik twee nijlganzen landen op het dak van een vogelhut. Een rivierboot baant zich een weg door het water van de rivier de Waal. Verderop vlakbij het dorp Zuillichem graast een kudde wilde pony’s. De zon wordt ook net wakker en het belooft een mooie winterdag te worden. Wij lopen een prachtig struingebied binnen. Glibberend over een modderig pad passeren we een rij oude knotwilgen. Spookachtig doemen ze op langs de sloot in een oude griend. Mooi, mooi.....

Over een smal struinpad langs een watergeul komen we uit in een ruig moerassig gebied vol met wilgen. De bomen staan met hun voeten in het water. Regelmatig bij hoogwater overstroomt de uiterwaard en is daardoor een walhalla voor watervogels. Tijd voor een opwarmertje, en even later hangen we aan een ‘natuurlijke’ bar. Nee, geen rum of cognac, gewoon een kopje groene thee. Het is niet altijd feest hoor....😉

Even later soppen we gewoon verder over zompige weilanden, ik begin nattigheid te voelen.....mijn wandelschoenen hebben spontaan een lekkage. We lopen ons eigen klem en we klauteren soepeltjes over een hek. Twee ooievaars schrikken en gaan er vandoor en wij klimmen de zomerdijk weer op. Een weids uitzicht over de traag stromende rivier is onze beloning. Aan de overkant het prachtige dorpje Herwijnen.....

Later kijken we nog even bij de vogelhut en zien we de wilde pony’s van dichterbij. We spotten nog een stel Bergeenden. Eigenlijk is de Bergeend een kustbewoner, maar steeds vaker wordt hij ook gesignaleerd in het binnenland bij de grote rivieren. De Bergeend is een halfgans, een watervogel die qua formaat tussen een gans en een eend zit. Een verklaring voor de naam “bergeend” is dat de eend haar eieren verbergt. Ze legt haar eieren in konijnenholen en andere holtes in de grond. Tussen de bergeenden zwemt één buitenbeentje en dat is een mannelijke Slobeend. Hij valt op door zijn opvallende spatelvormige snavel. Hij “slobbert” met zijn brede snavel door het water om er voedsel uit te zeven. Het laatste stukje lopen we terug over de Waaldijk om daar weer bij de auto uit te komen. Maar we hebben er nog geen genoeg van.....Even gas geven en even later parkeren we bij de Struikwaard. Dit natuurgebiedje ligt langs de Afgedamde Maas bij Giessen.

Over de hoge winterdijk lopen we naar de Struikwaard. Een biddende Torenvalk hangt stil in de lucht. Dat doen ze door met snel bewegende vleugels tegen de wind in te vliegen. Dit wordt “bidden” genoemd. Tijdens het stil op een plek hangen kijken ze naar beneden op zoek naar een prooi. Als ze deze hebben gevonden, duiken ze erop af. De torenvalk is een uitgesproken veldmuisjager, als er weinig muizen zijn pakt hij ook wel jonge weidevogels of mussen.

Struinend door de Struikwaard gaan we op zoek naar bevers en patrijzen. Sporen van de bever vinden we wel, maar zien dat lukt natuurlijk weer niet. We kijken nog even bij een kunstmatige broedwand die plaats biedt aan de oeverzwaluw. De wand houdt een wal van zand en klei op zijn plek. Het flatgebouw bevalt hen, er zijn tijdens het broedseizoen wel 80 broedende paartjes geteld. Heerlijk in de zon lopen we terug over de winterdijk. Als je van struinen houdt, en je bent niet bang voor een paar modderige en natte voeten dan zijn deze twee natuurgebieden het waard om te bezoeken.

En vergeet dan onze ‘natuurlijke’ bar niet te bezoeken, op de mooiste plek in de Breemwaard......