Terug in de Peloponnesos!

21 oktober 2020 - Gialova, Griekenland

Dinsdag 13 Oktober

Gisterenmiddag zijn we tussen de buien door naar het piepkleine eilandje Koukouvitsa gelopen. Dit eilandje ligt ten oosten van Vonitsa en is verbonden met het vaste land d.m.v een stenen brug. Het eilandje is begroeid met een pijnbomenbos, en er staat natuurlijk een klein kerkje. Op het moment liggen hier in de baai veel zeilboten voor anker om het slechte weer wat voorspelt is af te wachten. Vanaf het eilandje heb je mooi uitzicht op het gezellige Vonitsa en het grote door de Venetianen gebouwde kasteel. Het gebied rond het leuke stadje is prachtig groen met rondom veel heuvels en bergen. Net voor de volgende hoosbui waren we weer terug bij de camper. De hele nacht bleef het donderen en zo en dan regenen.

Dinsdagochtend eerst het verhaal van de afgelopen dagen erop gezet, daar ben ik vaak wel een paar uur mee bezig. Ik had een probleem met het delen op Facebook😤, Griekse Adonis ging gauw hulp zoeken, want ik was niet te genieten. Gelukkig liggen André en Belinda met hun prachtige boot hier in de haven, we zijn zeg maar buren....En onze hulpvaardige buurman had het zo gefikst......Opgelucht, want anders hadden onze Facebookvrienden onze avonturen moeten missen......Of misschien was het juist wel lekker rustig geweest......😉

Daarna met deze ‘levensgenieters’ aan de Tsipouro en wijn. En het werd gezellig op de kade in Vonitsa......

Woensdag 14 Oktober

Tijd om te vertrekken, voor ons als trekvogels. We dachten in Paleros te gaan staan. Maar niks veranderlijker dan een camperaar. Best een leuke plek hoor, daar aan zee. Maar het was nog vroeg, en het was daar best wel eenzaam. Geen kip te zien, alleen een kudde schapen die gehoed werden door een schaapsherder op een brommer. Een prachtige route volgt over een weg die vlak langs de kust loopt. Overal inhammen tussen de rotsen met kleine zandstrandjes, in de verte het eiland Lefkas. Voor ons helaas verboden gebied, Code Oranje.

We komen aan in Mytikas, een vissersdorpje dat recht tegenover het eiland Kalamos ligt. Griekse Adonis parkeert de camper in de haven, natuurlijk een groot verbodsbord negerend. De reis-moeheid begint bij ons allebei toe te slaan, we beraden ons....En we hebben een camping nodig voor een wasmachine, want bijna geen onderbroeken meer in de kast. Het besluit is genomen, we gaan ‘terug’ naar de Peloponnesos. Vorig jaar waren we op onze eerste camperreis van half November tot eind December in het zuiden van Griekenland. We hebben daar mooie avonturen beleefd....

Donderdag 15 Oktober

Even de watertank volgooien in de haven en weg zijn we. Met een laatste blik op het ‘donkere’ eiland Kalamos, waar toch nog honderd mensen leven, vervolgen we onze weg. Een schilderachtige route volgt. Deze kust is vrijwel onbebouwd, alleen een aantal ontsierende viskwekerijen in de mooie turquoise zee. We ronden Cape Metaxoto en zien in een diepe baai de kustplaats Astakas liggen, wat letterlijk kreeft betekent. Net voor het plaatsje is een afslag naar rechts naar de kerk Agios Georgios, daar staan ook een aantal campers op de parking. En ook bij het strand iets voorbij Astakas staan twee campers.

Een ontzettend slechte weg volgt, vol met putten en gaten. Het is opletten, maar de omgeving is prachtig met heuvels vol oude eikenbomen. De laatste bergen achter ons latend rijden we een vlak gebied binnen vol riet en waterkanalen. Etoliko is een bijzonder stadje, want het ligt op een eilandje in het midden van een grote lagune. Aan beide zijden van het eilandje zijn er stenen bruggen die het plaatsje met het vaste land verbinden.

Wij tuffen door, even voorbij het drukke Messolongi, tanken we diesel en gas. Er is ook een weegbrug, Griekse Adonis kon het niet laten en na inworp van €2 blijkt dat we 4960 kg wegen, inclusief Pippie😜 Niet zo slecht toch, met een volle water- en dieseltank.

Dan komt de iconische Rio-Antirrio brug in zicht, we kunnen zo de ferry in Antirrio oprijden. En voor €11 zijn we weer terug op de Peloponnesos. In één ruk rijden we door naar Camping Ionion Beach en installeren ons hier voor een paar dagen.

Vrijdag 16 t/m Zondag 18 Oktober

Dagen die zomaar voorbij glijden..... Een beetje poetsen, wassen, wat boodschappen doen en er is weer een dag om. We kijken ons ogen uit, we zien hier op de camping meer campers dan we al die maanden onderweg gezien hebben. Veel Duitsers, Zwitsers, Oostenrijkers, zelfs een camper uit Lichtenstein. Nederlanders vrijwel niet......

Oh, dat was ook nog een dingetje. Toen we hier donderdagmiddag de camping opreden, was het siëstatijd. Zoek maar een plekje.....Geoefende campinggangers kijken natuurlijk eerst naar de prijzen, lopen een rondje voor het beste plekje etc.  Wij natuurlijk niet, Griekse Adonis zet de camper gelijk op de ‘A1lokatie’ natuurlijk met heerlijk uitzicht op zee....😊 Later gaan we ons melden, blijken die plaatsen €27,50 per nacht te kosten, en de andere plaatsen €20. Griekse Adonis zegt; Zullen we dan toch maar verplaatsen..... wij leven toch van onze spaarcentjes hé. Jorgos de eigenaar roept; Blijf maar lekker staan hoor.....😉

Maandag 19 Oktober

Even met de brommer op pad. We gaan even kijken bij Loutra Kylini. Deze bronnen zijn sinds de oudheid bekend om hun belangrijke helende eigenschappen. We parkeren de bromtol. Nou, het aroma komt je tegemoet...... wat een stank🤭 De Kylini baden behoren tot de oudste, meest complete spa-complexen niet alleen in Griekenland, maar in heel Europa. Vlakbij zijn een aantal exclusieve wellness hotels, wij kijken even bij de oude bron rond tussen de eucalyptusbomen. Daar loopt een Griek rond in een helende modder-packing, zelf verzameld met zijn emmertje. Afspoelen kan in de warmwaterbronnen, het was leuk om even te zien......en te ruiken.

Nog even een fotootje van Kastro Chlemoutsi, dit middeleeuwse kasteel staat op een heuvel van 135 meter hoog en is niet te missen. Het kasteel is gebouwd door Geoffrey van Villehardouin, deze Franse snoeshaan was een ridder maar ook een kroniekschrijver, zeg maar een soort ouderwetse reisblogger. Tijd om weer naar de camper te gaan, morgen wordt het tijd om weer op avontuur te gaan.

Dinsdag 20 Oktober

We zijn veel te lui geworden, tijd om de Peloponnesos verder te gaan verkennen. Na een hartelijk afscheid van Jorgos, tuffen we rond tien uur de camping af. Ons plan is om een flink stuk zuidelijker te gaan. Tot aan Pyrgos is het landschap ronduit onaantrekkelijk, druk, plastic kassen, smoezelige bedrijven en veel vuil langs de weg. Na Pyrgos begint het landschap mooier te worden. De drukke plaatsen Zacharo en Kyparissia kunnen ons niet bekoren, we gaan naar het leuke plaatsje Pylos. Ons niet geheel onbekend, hier zijn we vorig jaar twee keer geweest. En ieder keer werden we verwelkomd met onweer en een regenboog. En jullie raden het al.......deze keer ook weer😆 We gaan weer bij de haven staan. Het is vandaag een feestdag, alle winkels zijn gesloten. Bijna tweehonderd jaar geleden vond op 20 Oktober 1827 de Slag van Navarone plaats. Dan morgen maar boodschappen en het kaartje voor de router opladen.

Woensdag 21 Oktober

Vannacht stonden we met twee Tsjechische campers en een Duitse buscamper.Ik wil niet roddelen, maar soms vraag ik me wel eens wat af........Het echtpaar van één van de Tsjechische campers zijn nogal fors gebouwd, en dan zeg ik het netjes, ‘heel’ fors gebouwd! Ze passen echt niet in het badkamertje van de camper....., en hoe klimmen ze in het bed....🤔 De ochtend gebruiken we voor boodschappen, bankzaken en we kijken nog even bij het 16e eeuwse Aquaduct van Pylos. Nu zet ik het verhaal erop, en morgen.....eindelijk weer op avontuur! En Griekse Adonis? Die ligt te snurken in de bedstee......