Het vreemdste dierenpark van Nederland!

2 augustus 2018 - Gorinchem, Nederland

Om tien uur precies duwen we de deur open van De Oliemeulen. Een monumentale oliemolen uit 1648 in Tilburg vormt het decor voor een kleinschalig Brabants dierenpark. Ze hebben meer dan 150 verschillende diersoorten waaronder één van de grootste reptielen collecties van Europa. Een vriendelijk meisje staat ons te woord en ik kijk alvast wat in het rond. Mijn oog valt direct op een stapel bakjes waar een luid getjilp uitkomt. Wie zin heeft om vanavond gegrilde veldkrekel te eten kan hier zijn boodschappenmandje vullen. Ik sla toch even over!

Na deze heerlijke binnenkomer lopen we eerst langs een aantal terrariums gevuld met bijzondere soorten kikkers en leguanen. Omdat het weer een bijzonder warme dag wordt besluiten we eerst buiten een rondje te lopen. We worden luidkeels begroet door de Ara's, deze grote schreeuwers genieten van veel aandacht. En die krijgen ze natuurlijk ook van ons. Een verliefd stelletje blauwgele Ara's heeft alleen maar oog voor elkaar. Ze vormen ook een koppel voor het leven. Lopend langs een aantal dieren belanden we bij de Maki's. Deze beestjes zijn dol op warmte en zon. De zon valt op de ingang van het nachthok, en ieder op zijn beurt mag even in de zon genieten.

Daarna was het verzamelen in een klein donker zaaltje waar de vogelspinnen, slangen en reuzenkakkerlakken huizen. We kregen eerst een uitleg over slangen. Er zijn twee groepen nl. de gif en de wurgslangen. Als je wilde kon je met een kleine wurgslang kennis maken. Ik maak graag nieuwe vrienden dus even een slang om mijn nek, ik kan niet zeggen dat we een klik hadden. Blij dat het beest weer in zijn hok zat. Toen werd Kriebeltje tevoorschijn getoverd. Een grote vrouwelijke vogelspin. Een bijzonder harig geval en ook niet zo lief. Vrouwelijke vogelspinnen eten soms hun sekspartner op na de liefdesdaad. Na de seks heeft een mannelijke vogelspin een kans van 33 procent om opgegeten te worden. Nou deze kannibalistische dame wilde ik wel even vast houden. Het harige geval had gelukkig een goed humeur en ik kan weer wat van mijn bucketlist afstrepen.

Na nog enkele Pythons gezien te hebben, komen we bij de Gordeldieren terecht. Love was in the air, het mannetje bereikte na een aantal pogingen zijn doel. En scoorde! Nog een blik op de vliegende honden en we gaan op huis aan. Het is een heel leuk klein dierenpark om een paar uurtjes zoet te brengen. Als je je angst voor slangen en spinnen wil overwinnen kan je hier ook terecht.