Vrijdag de Dertiende!

15 maart 2020 - Gorinchem, Nederland

Vrijdag 13 Maart

Vrijdag de Dertiende de dag dat geheel Nederland eindelijk beseft dat er toch echt wel iets aan de hand is. Eerst was dat Coronavirus een ver van ons bed gebeuren. Ohhhh, China zo ver weg, en Italië is ook nog ver genoeg. Maar nu er vandaag al 10 doden te betreuren zijn en in één dag weer 190 besmettingen er bij zijn gekomen, begint het door te dringen dat er iets zeer ernstigs aan de hand is. En dat, dat onzichtbare gevaar ons leven ernstig gaat ontwrichten.

Mensen zijn aan het hamsteren geslagen, ik heb met verbazing en verbijstering gezien wat mensen wegsleepten uit de supermarkt. Paracetamolletjes en de Wc-rolletjes zijn out of stock. Een oerinstinct is in werking gezet. Hamsteren. Wij doen niet mee hoor, wij gaan gewoon op stap.

Om 10 uur een afspraak bij onze accountant in het dorp de Made. Even wat papieren afgegeven en weg waren we weer. Nu we toch in deze hoek van Brabant zijn gaan we hier vlakbij maar eens wandelen. Binnendoor gaan we richting Geertruidenberg, natuurlijk hebben we de brug ‘ tegen’ over het Wilhelminakanaal, het is tenslotte Vrijdag de Dertiende.

Een parkeerplaats vinden we vlakbij Fort Lunet in Raamsdonksveer. Deze twee plaatsen liggen tegen elkaar aan, alleen zijn ze gescheiden door het riviertje de Donge. We wandelen via de Maasdijk richting Geertruidenberg en steken de brug over. Geertruidenberg is een Brabantse vestingstad en behoort tot de Zuiderwaterlinie. Het stadje kreeg in 1213 als eerste stadsrechten van het Graafschap Holland. Ze liggen trouwens al jaren in de clinch met Dordrecht , want die vinden dat zij de oudste stad zijn van Holland. Bijzonder.

Langs het beeld de Zalmvisser, en een paar kanonnen lopen we richting de oude vestingwerken, aan onze linkerhand de oude vestinggracht. Wat zeer het landschap ontsiert is de Amercentrale. De Amercentrale is één van de vijf kolencentrales in Nederland. Het plan is dat de centrale in 2025 volledig op biomassa draait. De centrale voorziet een groot deel van Zuid-Nederland van electriciteit. Langs het water zien we tot onze verrassing een nijlgans met haar jongen.

De nijlgans komt oorspronkelijk uit Afrika. De oude Egyptenaren beschouwden de nijlgans als een heilig dier en beeldden hem regelmatig af in hun kunst. Het meest opvallende is de donkere vlek rondom het oog. Het is geen lieverdje, ze zijn agressief en ze passen brute kracht toe om het nest van een andere vogel in te pikken. Maar ze zijn schattig, die kleintjes. Richting het centrum passeren we een oorlogsmonument van een kunstenaar uit Oosterhout. Het stelt een man voor die met inspanning een V in vorm houdt. Daarmee symboliserend Vrijheid, Verdraagzaamheid en Vrede. De symboliek van alle tijden, die nog steeds onder druk staat. Mooi.

We komen uit op een prachtig marktplein, omlijst met tientallen monumentale panden waaronder oude koopmanshuizen en pakhuizen. Prachtig historisch centrum. Helaas als je de andere kant op kijk zie je de spuuglelijke Amercentrale. Jammer van het mooie Geertruidenberg. Het is doodstil op straat, de VVV is gesloten i.v.m het Coronavirus. Voor de Hoofdwacht, het poortgebouw van de kazerne staat nog een wachthokje. Ineens schiet me een oud soldatenliedje te binnen;

Ik sta op wacht,

zonder hemd, zonder broek

En denk aan jou

zonder hemd, zonder broek

Mijn vader zong dat vroeger wel eens.

We lopen via de Koestraat en verlaten Geertruidenberg over de Koedambrug en wandelen het groene buitengebied van Raamsdonksveer binnen. Daarna richting centrum, wat ons niet  zo kon bekoren. Moederlief vertelde dat ze zestig jaar geleden altijd hier ging dansen bij Boelaars. Laten we toch even verder op in de straat een bord tegen komen van Boelaars. Ze bestaan dus nog steeds. Waren knappe jongens hier, herinnert ze zich ook nog.😉

Geertruidenberg is zeker een bezoek waard, vooral in de zomer zal het gezellig zijn met de terrassen op de Markt. De Biesbosch is ook niet ver weg. Lieve mensen, pas op elkaar en blijf gezond! 😘

1. Irma Verhoofstad:
    15 maart 2020
    Corona Petra, geen carona..... :)
  2. Petra Eleftheriadis:
    Dank je, heb het gelijk veranderd Nichtje! Hou je taai😘
  3. ANGELIQUE:
    15 maart 2020
    Mooi stadje inderdaad jammer van die kolencentrale , iedereen sterkte met het virus
  4. Hannie Groen:
    15 maart 2020
    Ondanks vrijdag de dertiende, toch nog mooie plaatjes geschoten.
  5. Corrie Kuis:
    16 maart 2020
    Prachtige stad en mooie foto's. Mooi verhaal!!!!!!!!
  6. Petra Eleftheriadis:
    Bedankt! Liefs van ons😘🙋‍♀️
  7. Nel en Karl:
    Karl/ Nel Mourik:
    19 maart 2020
    Mooie blog, zijn vroeger in het arsenaal geweest en leuke stad.
    We staan nu in Terschuur morgen doorreis het noorden ( stonden gisteren in Gorinchem). Gr Nel/ Karl
  8. Petra Eleftheriadis:
    21 maart 2020
    Hoi Karl en Nel, wat leuk dat jullie reageren. Wij staan nu in Schelluinen maar gaan over een uurtje weer naar Gorinchem. Gisteren nog veel foto’s gemaakt in Schelluinen. Komende dagen maak ik daar een blog van. Het was leuk om jullie te ontmoeten. Groetjes Petra en Chris.
  9. Wilma:
    20 maart 2020
    Mooie foto,s Petra een leuk stadje wij gingen er vroeger altijd naar toe naar Lizette dat was een gezellig bar en er was ook een kleine bioscoop met een mooi plein. De omgeving is er ook erg mooi dat kan je wel zien aan de foto,s
  10. Petra Eleftheriadis:
    21 maart 2020
    Hoi Wilma, hoop dat alles goed is bij jullie! Gisteren alleen gewandeld, durf niet meer naar mijn ouders. Paatje heeft afgelopen woensdag een pacemaker gekregen dus voorzichtigheid geboden.🤷‍♀️ Blijf gezond! 😘
  11. Wilma:
    22 maart 2020
    Rini moet dinsdag nog een foto laten maken en krijgt die zelfde dag de uitslagen van alle onderzoeken telefonisch moesten eigenlijk bij de arts zelf komen maar hij werkt het nu zo af.
    Fijn dat jullie vader nu een pacemaker heeft maar voorzichtigheid is nu vooral geboden hoe vervelend dat ook is voor jullie.Maar we nemen de wijsheid in acht hoe graag we elkaar allemaal zien.Lieve groetjes Wilma
  12. Petra Eleftheriadis:
    25 maart 2020
    Ik hoop dat alles goed met Rini is!!!! Liefs van ons😘🤞