Met de wind in de zeilen!

1 november 2017 - Póros, Griekenland

In de haven van Poros ligt voor vele, vele miljoenen aan zeiljachten. Poros leeft van het zeiltoerisme en er worden vele zeilregatta's georganiseerd. Agelopen weekend was de laatste race van dit seizoen, de zogenaamde "Round Poros Race". Er loopt een hele internationale mengelmoes van mensen rond. Veel Fransen maar je hoort veel Zweeds, Noors,Belgisch, Engels en nog vele andere talen gesproken worden.

Veel zeilteams charteren een zeiljacht, dat noemen ze "Bareboat zeilen". Dat is de internationale term voor het zelfstandig huren van een zeiljacht. Dan heb je ook nog het "Flottielje zeilen" dan vaar je met een aantal andere zeiljachten onder begeleiding van een moederschip.

In ieder geval, het is een prachtig gezicht. Overal waar je bent op Poros en je kijkt uit over de zee, zie je de zeilboten dansen en spelen op de golven.

Het eerste wat we vanochtend te doen hadden, was de brommer nog een dag langer huren. Want we hoppen pas zaterdagmorgen over naar Aegina. Daarna een klein ontbijtje en we gingen er weer tegenaan. Eerst een wandelingetje rond Porosstad en daarna richting de beroemde "Clocktower". Nou is aan die toren niet zoveel te zien, maar het panoramisch uitzicht maakt de plek geliefd bij de toeristen.

Daarna pakken we de bromtol en gaan een stukje rijden. Het is de koudste dag vandaag dus we zijn dik ingepakt. We gaan natuurlijk off-road want Chrisje laat zijn eigen daar niet door tegen houden. Je komt zo ook wel op aparte plekjes. Even onderweg nog een gesprekje met een kudde geiten en daarna sjezen we weer verder.

We stoppen nog op een klein strandje, een klooster torent boven ons uit. Het werd nu wel heel fris dus richting ons "huis". Even onder de douche en ik was weer het vrouwtje en weer opgewarmd. Rond een uur of zeven weer een ander restaurantje geprobeerd en het viel niet tegen. Hopelijk morgen het zonnetje! Welterusten!

1. Hannie Groen:
    2 november 2017
    Stukje zeilgeschiedenis, ik leer steeds weer wat bij door jouw schrijfsels. Ik hoop dat de weergoden vandaag voor jullie gunstig gestemd zijn en zie weer uit naar de volgende aflevering.
  2. Corrie Kuis:
    2 november 2017
    Wij leren zo nog veel meer over Griekenland door je verhalen. Hopelijk wordt het wel een beetje warmer. Tot het volgende verhaal het is genieten!!!!!!
  3. Ria Kuis:
    WAT EEN PRACHTIG EILAND IK ZOEK EEN ANDERE VENT EN GA OOK NAAR POROS