Een zeldzame Kunstemaker!

1 augustus 2018 - Gorinchem, Nederland

Het werd tijd om onze kunstroute in Stadsbos ' De Oude Warande' af te maken. Dus woensdagmorgen liepen we direct naar het centrale punt, waar vroeger de jachthut van Prins Wilhelm stond. Nu staat op deze plek een bijzonder café genaamd 'Il Grotto'. De naam zegt het al, binnen lijkt het op een grot. Nou, voor de vriendelijkheid hoef je hier niet naar toe te gaan, want die is ver te zoeken. De kakineuze dame met de aardappel in de keel hoort duidelijk niet thuis in een horecazaak.

Nu was het de tijd om de juiste richting in dit doolhof van lanen te bepalen. En wonder boven wonder lukt het ons om per ongeluk het juiste pad te vinden. Als eerste spotten we een kleurrijke richtingaanwijzer met Flintstoneachtige pijlbordjes. Het kunstwerk heet Technocracy, nou je zal er ook crazy van worden. Dat was nummertje 1. Even verderop een zwerfkei met een peacelogo. Nou, is dat nu kunst? Verderop werd het nog gekker, middenop het bospad ligt een betonnen brok cement met een aantal openingen. De kunstenaar noemt haar werk 'een fysieke uitbreiding van gedachten'. Voor mij lijkt het meer op een aansluitstuk voor rioolpijpen. Maar ja' ik ben maar een simpel dorpsmeisje en dit is een chique stadsbos. Verschil moet er zijn!

Tijd voor een pauze op een bankje, voor ons een grasveld met een mysterieus kunstwerk. Daarna gaan we de Franse vijver met de waterlelies bekijken. Een leuke hond plonst constant in het water om zijn tak te halen. We besluiten om in het andere deel van het Stadsbos te gaan wandelen. We lopen het spoor over en gaan het bos in. Moederlief roept; Kijk daar loopt een rat! Maar het is geen rat, het is een schattige gestreepte eekhoorn. Even later zien we ze overal op de grond tussen de bladeren nootjes eten, achter elkaar aan zitten en in de bomen klauteren. Het is namelijk de Siberische grondeekhoorn.

Landgoed De Oude Warande, is de enige plek in Nederland waar de Siberische grondeekhoorn voorkomt. Dat we dit leuke beestje hier zien rondrennen hebben we te danken aan de Tilburgse dierentuin, die hier van 1932 tot 1973 in de nabijheid gevestigd was. Bij de sluiting in 1973 werden alle dieren verkocht, waarbij de ondergronds levende eekhoorns werden vergeten. Na het verdwijnen van hun gevangenis (de dierentuin) kwamen ze te voorschijn om voortaan in vrijheid van hun bestaan te genieten. Deze kunstenaars zijn uiterst zeldzame beestjes, er is nu een kolonie van een paar honderd stuks.

Deze Knabbels en Babbels maakten deze wandeling speciaal. Wat zijn ze leuk, je kunt ze goed bekijken want schuw zijn ze niet. Dus als je een keer in de buurt bent van Tilburg, is het de moeite waard om deze prachtige zeldzame  beestjes te komen bewonderen en hun kunsten gade te slaan.

1. Hannie Groen:
    4 augustus 2018
    Het dorpsmeisje heeft weer mooie foto's gemaakt, wil je mij de volgende toesturen, doolhof, zo droog is het bos, alle foto's van de eekhoorn, kunstwerk technocracy en rioolstelsel, mooie stammen en de laatste drinkende duif. Groetjes moederlief