ZONdag!

20 januari 2019 - Meeuwen, Nederland

Een strakblauwe vrieslucht en een stralende zon. Wel koud nog om tien uur ‘s ochtends wanneer wij startklaar staan in het dorpje Meeuwen. Ik ga wandelen met Zusjelief, we lopen het dorp uit langs de Meeuwse rotonde met het kunstwerk ter ere van Olympisch kampioene Marianne Vos. Zij is de grote trots van de bewoners, geboren hier in de klei. In de verte Kasteel Meeuwen.

We slaan een leuk weggetje in met leuke huizen aan weerszijden van de weg. We zien en horen de Turkse Tortels hoog in de bomen. Ze koeren er lustig op los, ze zijn bijna altijd met z’n tweeën. Boven op een schuurtje zit een pauw, zijn nachtblauwe veren schitteren in de zon. Er ligt wat ijs in de sloot, de oude knotwilgen staan stil te wachten op het voorjaar. Met tintelende handen lopen we verder en worden opgeschrikt door twee waakhonden die minutenlang huilen als wolven. Lachen natuurlijk, en al meehuilend lopen we verder. De jogger die langs rent zal wel gedacht hebben.......

Zijn ganzen weervoorspellers? Ik weet het niet, maar er is een gezegde; Als de ganzen gaan, komt de winter eraan. En laat er nu toch net een V-formatie met gakkende ganzen overvliegen. Dus wie weet wat er ons de komende tijd te wachten staat. Brrrrrr.  In een weiland staat een oude afgedankte tractor bij een schuurtje. Op de schuur staat een tekst, Rust en ziet, Denk en geniet. Dan doen we zeker op deze zonnige zondag, het is genieten geblazen. Een bewoner geniet ook, namelijk van veel boerenkool met worst, zijn hele moestuin staat vol met deze oerhollandse wintergroente. Nu, de vorst is er overheen geweest dus nog lekkerder.

We lopen Dussen binnen, we staan even stil bij de prachtige Villa Anna Maria uit 1875 in art nouveau stijl. Langs de grote buurman Kasteel Dussen, gaan we richting de kroeg. Restaurant De Koppelpaarden wacht op ons. Bij de thee met appeltaart komen we helemaal bij. Weer opgewarmd gaan we verder richting Bergsche Maas. Uitkijkend over het water en de vele ganzen in de weilanden lopen we lekker in het steeds warmer wordende zonnetje. Linksaf de Zuiderbroeksedijk op, een vriendelijk paard wordt door Zusjelief even aangehaald. Dan de brug van het Noorderafwateringskanaal over en we komen op de Dijksteeg. De laatste kilometer naar Meeuwen. In de sloot zijn vallen uitgezet om de muskusrat te bestrijden. Er worden ieder jaar 100.000 muskatratten gevangen. Ze veroorzaken veel graafschade aan de dijken en oevers, per jaar kunnen ze 1 kuub grond verplaatsen.

Na bijna 10 kilometer lopen we Meeuwen weer binnen. Fijne wandeling in aangenaam gezelschap op deze prachtige ZONdag!

1. Ma Groen:
    20 januari 2019
    Mooie foto's met die blauwe lucht, goed verhaal.
  2. Angelique:
    20 januari 2019
    Leuk verhaal , mooie dag en mooie foto,s
  3. Anja:
    21 januari 2019
    Ziet er heerlijk uit, wat een prachtige foto's weer! Ik geniet mee :-)