Van Qui naar Si…..
Woensdag 7 Januari
Vandaag bijna 1 week onderweg…..het leven ligt in onze handen, het is wat we er zelf van maken. Maar dat wil niet zeggen dat als je op reis bent dat iedere dag soepel verloopt….soms loopt alles net even anders.
Heel de nacht giert er een stormachtige wind rond de camper, ik word er nerveus van, al vroeg vertrekken we van Camping Bagatelle. Griekse Adonis wil nog even tanken, ik zeg nog we zien vast wel een tankstation op weg naar de snelweg. Nee, het moest nu gebeuren…..hij zet de navigatie voor het dichtstbijzijnde benzinestation en die leidt ons zo naar “le centre-ville”…..jullie raden het al….We konden geen kant meer op…..het was weer flink stressen maar voor het politiebureau konden we uiteindelijk draaien…..en vluchten we het stadscentrum uit. De temperatuur in de camper was ondertussen flink gedaald, ronduit ijzig, net zo koud als buiten…..🤭😅
We nemen de snelweg en bij de eerste de beste tolpost laat Griekse Adonis de betaalautomaat bijna crashen, hij stopt het ticket en de betaalpas per ongeluk in de zelfde opening….en het apparaat slaat helemaal op tilt. Gelukkig staat er een medewerkster bij de naastgelegen betaalautomaat en ik zeg ……I think we need help…..😂🙈Bankpas werd er uit gevist en we konden betalen en weer verder….Pffffff!
De A8 leidt ons langs Cannes, Nice en Monte Carlo zo naar de grens van Italië. De bankpas raakte wel lichtelijk oververhit, ik geloof dat we tien keer moesten stoppen om tol te betalen…..
Langs de dichtbevolkte Ligurische kust is het moeilijk om iets te vinden om te overnachten, meeste campings zijn dicht. Ik had uiteindelijk een camping gevonden die heel het jaar open is. Camping Rosa in San Bartolomeo Al Mare…..nou dat was de slechtste keus ooit…..we rijden ons weer bijna vast, het is aan Griekse Adonis zijn stuurkunsten te danken dat we er zonder schade vanaf zijn gekomen. Ik was ondertussen zo gestresst van heel de dag, dat ik er klaar mee was…..We zijn naar de Autostrada gegaan en vonden al gauw een plek tussen de vrachtwagens. Niks mis mee…..Met Tsipouro maak je vrienden….de dag eindigt gezellig met Ramon een Braziliaanse vrachtwagenchauffeur die in Portugal woont…..
Donderdag 8 Januari
Om 8 uur rijden we….ik heb er weer zin in….De route is mooi, vanaf San Remo tot aan La Spezia wel heel veel tunnels. De zon schijnt, de besneeuwde bergtoppen worden gekust door de wolken….We arriveren rond het middaguur bij Parcheggio Camper Via Di Pratale in Pisa. Helemaal goed, mooie, veilige plek om in Pisa te overnachten. Even snel lunchen en daarna op ontdekking, het is ongeveer een half uur lopen naar het Piazza dei Miracoli, het Plein der Wonderen…..
Ik sta ook echt vol verwondering naar de Torre Pendente te kijken……of te wel de Scheve Toren van Pisa. De toren werd vanaf 1173 op drassige grond gebouwd, waardoor de toren al begon in te zakken toen de derde verdieping van de toren geplaatst werd. Toch ging de bouw door, waardoor in 1350 het bouwwerk af was. De toren is ongeveer 56 meter hoog en hoort van oorsprong bij de Duomo. In het jaar 1990 werd de toren voor het eerst in 800 jaar gesloten omdat het te gevaarlijk was om toeristen toe te laten. Na een restauratie werd ze in 2001 stabiel verklaard; de helling was teruggebracht van 5,5 naar 3,99 graad.
Je kan ook een leuke wandeling maken over de stadsmuren van Pisa, maar wij besluiten naar Sant’Antonio te wandelen, de oudste wijk van Pisa. Je vindt hier tientallen prachtige gebouwen, kloosters en kerken. De wijk ligt aan de rivier de Arno…..
In de wijk is ook de muurschildering Tuttomondo van Keith Haring, een Amerikaanse Graffiti Kunstenaar, te vinden. Je vindt het kunstwerk op de gevel van het klooster van San Antonio. Het kunstwerk is gemaakt in 1989 en de symbolen staan voor vrede en verdraagzaamheid. Ik kan niet zeggen dat ik het echt mooi vindt maar de gedachte er achter is wel mooi…..We drinken even wat op een terrasje in de zon…..en beginnen aan de lange wandeling terug naar de camperplaats. Het was een mooie dag…..


De regent klettert lekker op het camperdak….🤭 Maar het zou zou droog worden…..we gaan later weer iets moois ontdekken….😘
Groetjes van ons