Schipper, mag ik overvaren?

17 september 2017 - Gorinchem, Nederland

Zondagmorgen tegen twaalven stallen we Suzi op het parkeerterrein van het station in Culemborg. We gaan weer op ontdekkingsreis, we lopen door mooie pittoreske straatjes en komen uit op de markt met het prachtige stadhuis. Er heerst hier nog echt de zondagsrust, de rijke historie blijkt wel uit de 107 rijksmonumenten in het stadje. We slenteren van de ene mooie plek naar de andere, om eindelijk uit te komen bij de jachthaven, waar het heel wat levendiger is. Daar zien we ook de camperplaats en we beginnen direkt weer te dagdromen van wonen en reizen in een camper.

Weer tot de realiteit gekomen, lopen we naar de veerboot die ons over de rivier de Lek moet brengen. Aan de overkant gekomen, slaan we linksaf en lopen we onder de Kuilenburgse spoorbrug door. Een imposante spoorbrug, die nadrukkelijk aanwezig is in het landschap. Dus een paar mooie foto's gemaakt voor onze vriend/spoorman Frankie.

We lopen nu in het natuurgebied De Steenwaard, dat is een uiterwaardengebied dat bij hoogwater onder kan lopen. In de Steenwaard verblijven veel vogels in de winter. Het natuurgebied is daarom tussen oktober en april afgesloten voor wandelaars. Chrisje heeft nu ook muziek op zijn telefoon en heel de dag omringt hij zich met Griekse muziek. We hebben nog even de sirtaki gedanst in de polder en het Hoppa! Hoppa! Hoppa!  was van verre te horen. De binnenvaartschippers die langs vaarden zullen wel gedacht hebben ; Wat is dat voor een vreemd gebeuren!

Daarna kwamen we uit bij het opstappunt van het Liniepontje dat ons weer naar de overkant brengt vlakbij Fort Everdingen. Bij Fort Everdingen moest eerst de dorst worden gelest met een heerlijk biertje uit eigen brouwerij. Verder is het een vrij pover gebeuren en moet er nog veel gerestaureerd worden. Daarna weer in de benen en gingen we over de dijk richting " Werk aan het Spoel".

Dit verdedigingswerk diende in de 19e eeuw om de inundatiesluis ( een sluis om een gebied onder water te zetten ) te beschermen. Tegenwoordig is het een ontmoetingsplaats voor cultuur en kunst. Bij " Werk aan het Spoel " aangekomen, kwamen de jazzklanken ons al tegemoet, dus dat was even een verlossing van de Griekse muziek van Chrisje! Een kaasplankje en een glas wijn en we waren weer helemaal in de mood.

Maar er wachtte ons nog een zwaar traject over de dijk richting Culemborg. Pippie had er de pas in, Spruit Elf ( Chrisje ) kwam er achter aan sloffen, swingend op de Griekse klanken. Vermoeid maar tevreden kwamen we weer bij Suzi aan, het was weer een mooie muzikale dag geweest!

1. Hannie Groen:
    20 september 2017
    Weer een hele reportage , mooie titel