De stoere mannen van Areopoli…..

16 oktober 2023 - Neo Itilo, Griekenland

Zondag 15 t/m Maandag 16 Oktober

Door een landschap uitgehouwen in de rotsen door de wind, brommen we naar de hoofdstad van Mani….Areopoli. De grimmige, broeierige berg Kouskouni torent hoog boven het stadje uit. Gisteren zijn we gearriveerd in Neo Itylo, een klein gehucht aan de baai van Limeniou. We staan weer prachtig, ik kan de zee bijna aanraken vanuit de camper…..
Onderweg veranderde het landschap langzaam, het werd droger…..olijfbomen, cipressen, steeneiken en de groene bolvormen van de wolfsmelk.
De kloof van Milolangada vormt een natuurlijke grens tussen Buiten-Mani wat groen, fris en  schaduwrijk is en de Binnen-Mani wat dor, kaal en ruig is…..

De bevolking van Binnen-Mani is op het landschap gaan lijken; stug, koppig en onverzettelijk.
De bewoners zelf menen dat zij de echte Manioten zijn, de onverschrokken nakomelingen van Sparta uit de oudheid. Ik dwaal alleen door het centrum van Areópoli, Griekse Adonis is de olie aan het verversen van de brommer. Beter…..ik ben namelijk iets aan het onderzoeken waar ik geen pottenkijker bij kan gebruiken……😉

In Areopoli wonen prachtige, stoere mannen…..ze zien er ruig en mannelijk uit met snorren en baarden. Hun haren dragen ze lang en golvend net als vroeger de Spartanen waar ze van afstammen.
Ohhhh…..daar spot ik me toch een prachtig exemplaar…..lang, donker en stoer…..daar hou ik van, mijn ogen maken overuren……ze lopen hier echt rond bij bosjes…..Mijn hart slaat nu toch echt op hol…..🙈
Daar nog één…..Nee, afgekeurd……die is wat iel in de schouders…..je moet ook wat vast te houden hebben toch. Ik sla de hoek om en bots tegen een stoere Manioot aan…..hij kijkt me met zijn donkere ogen aan en laat zijn ogen dwalen……Poeh, Poeh daar krijgt een meisje het  warm van 😅😂…..ik sla gauw op de vlucht. De volgende is alweer in beeld, zijn achterkant ziet er veelbelovend uit…..hij draait zich plotseling om…..Oeps! Dat valt tegen…..hij heeft een snor tot op zijn schouders 🙈😂 Zero Points! Mijn telefoon gaat…..Griekse Adonis…..Waar blijf je toch? Ik zeg; …..neem maar een Tsipouro, ik kom er zo aan……er is zoveel moois te zien….😂
Voor de goede orde maak ik nog snel wat foto’s en loop een rondje door het prachtige stadje……ik loop hier niet voor het eerst maar het blijft werkelijk waar echt genieten……😉

Op de terugweg maak ik nog een paar foto’s van het kleine cosmopolitische Limeni…..veel Atheners brengen hier een weekend door.
Limeni is een strook aards paradijs met stenen huizen tot aan het water. Een plaats waar geschiedenis en traditie harmonieus met elkaar combineren.
Nu zit ik in de camper dit verhaal te schrijven…..
Mijn ogen dwalen regelmatig naar de zee…..op de achtergrond het geluid van de eeuwige golven……