Blue……Greece is Blue……

23 oktober 2023 - Neapolis, Griekenland

Zondag 22 Oktober

Het was een chaotisch begin van de ochtend op Boza Beach…..Ik sta onder de douche en er springt een ringklem los van een slang van de waterpomp. Nou, het was even crises in de camper, het water stroomde zo de camperdeur uit…….😅🙈 Heerlijk dat camperleven…..😂
Voordat alles weer droog was, was de ochtend al een eind voorbij.

Later reizen we via een mooie route door de bergen met panoramische uitzichten op de blauwe zee naar Pounda Beach. We staan weer leuk……pal aan het strand naast de haven waar de ferry’s om het half uur naar het kleine eilandje Elafonisos vertrekken.
Griekse Adonis verdwijnt in de camper voor zijn siësta……ik dwaal over het strand en door de duinen…..Vlakbij ligt de oude verzonken stad Pavlopetri……ook wel “het Atlantis van Laconia” genoemd, het is de oudste verzonken stad ter wereld.
Ik kijk naar het spel van het licht op de zee……het water is intens blauw van kleur….
De lucht is zuiver en geurig……zeemeeuwen cirkelen hoog in de blauwe lucht. Een veerboot ploegt door de kalme zee…..
Het eiland Elafonisos wacht om ontdekt te worden…..een belofte voor morgen…..

Maandag 23 Oktober

Nacht gaat over in dag…..de zon begint aan zijn steile klim. Het eiland Elafonisos ontwaakt….
Om 9 uur nemen we met de brommer de ferry die in korte tijd de Straat van Elafonisos oversteekt met zijn ondiepe water. We komen aan in een andere wereld……
Elafonisos is een schilderachtig vissersdorpje……waar de kleur blauw de hoofdrol speelt. Het echte geheim dat dit eiland verbergt is niet zichtbaar vanaf de veerboot…..Simos Beach….
Twee stranden Frango en Sarakiniko ontmoeten elkaar en creëren Simos, het grootste strand van Elafonisos. Ook een bekende bestemming in de kitesurf wereld….

Voetafdrukken op het witte zand, paradijselijk blauw water, het groen van de ceders…..eenmaal hier dan kun je de rest van de wereld vergeten…..
Later dwalen we nog door het dorp…..de vissers zijn bezig met hun netten, de vistavernes wachten op klanten…..
Elafonisos……gelegen tussen het schiereiland Peloponnesos en het eiland Kythira…..een plek geplukt uit een droom……Mis het niet…..

The Sea! The Sea! The Blue!
It’s screaming it’s so blue…..
Everything turned blue…..
It’s blue from the origin of the earth,