Met het verkeerde been uit bed gestapt!

9 februari 2018 - Gorinchem, Nederland

Tring! Tring! Om 6 uur 's ochtends gaat de wekker. Ik ben vrij vandaag en zou Chrisje afzetten bij zijn werk en met Moederlief een cultureel uitstapje maken. Ik kijk in de spiegel, daar wordt ik vandaag niet vrolijk van. Haar wat niet wil zitten en flinke wallen en een pukkel op mijn kin. Het is duidelijk mijn dag niet. Na drie outfits geprobeerd te hebben, uiteindelijk iets gevonden. Nog maar één zwarte panty maar daar steken mijn jubeltenen doorheen. Dan maar gelijk mijn laarzen aan, dan zie je dat ook niet meer.

Ik herpak me want we moeten er toch een leuk uitje van maken. We gaan het Textielmuseum in Tilburg bezoeken. Het museum is sinds 1985 gehuisvest in een voormalige textielfabriek. In 2017 werd de Museumprijs aan dit museum toegekend.

We beginnen met de tijdelijke tentoonstelling over de ' roaring twenties'. De ' roaring twenties' zijn jaren van dans, van joie de vivre, van een bruisend nachtleven en van veel vrije tijd. Vrouwen knippen hun haar, roken sigaretten in pijpjes en dragen lange parelsnoeren. Van Parijs tot Londen, New York en Hollywood, in de periode na de Eerste Wereldoorlog valt de moderne vrouw voor een compleet nieuwe kledingstijl, die ook haar veroverde vrijheid symboliseert. Plots komt er in 1929 een einde aan dit bewogen en flamboyante tijdperk. De beurscrash in New York veroorzaakt een mondiale crisis en de mode verandert even snel als ze ontstaan is.

Leuke tentoonstelling, ik had me zeker in die tijd thuisgevoeld. Dan is het tijd voor een snel kopje koffie in het aparte Textielcafé. Mooi ontworpen en ingericht, een aanrader. Om 11 uur ging er een korte rondleiding van start en daar sloten we ons bij aan. De eerste stop was in een damastweverij. Één arbeider was een hele dag aan het weven voor één meter damast.Daarna langs een gigantische stoommachine die de energie leverde voor de machines in de Wollendekenfabriek. De tentoonstelling ' De Wollendekenfabriek' probeert op een levendige wijze de sfeer na te bootsen van een textielfabriek, zoals die in de periode van 1900 tot 1940 bestond.

Na een interessante uitleg gaan we richting Textiellab. Het Textielmuseum is een museum in bedrijf. In het Textiellab kunnen bezoekers getuigen zijn van wat ontwerpers, kunstenaars en architecten aan het maken zijn. Het ensemble dat Koningin Maxima op Koningsdag 2017 droeg tijdens het bezoek aan Tilburg is gemaakt door Jan Taminiau. De stof gebruikt voor de cape, is ontwikkelt in het Textiellab. Boven was ook nog een kleine tentoonstelling. Daar zijn we maar gauw vertrokken want Moederlief werd bijna in de boeien geslagen omdat ze per ongeluk iets aanraakte.Een aanrader dit museum, leuk om een paar uurtjes zoet te brengen of om een beter humeur te krijgen. Morgen toch maar proberen om met mijn andere been uit bed te stappen.

1. Angelique:
    10 februari 2018
    Grappige story , tot dinsdag ik ben benieuwd
  2. Hannie Groen:
    10 februari 2018
    Ik dacht het al aan je gezicht te zien, toen je binnen stapte, het verkeerde been en een panty met gaten, kon natuurlijk nooit goed gaan, al hoe wel ik het toch leuk heb gevonden en de foto reportage is goed geslaagd.
  3. Annie:
    10 februari 2018
    Mooi beschreven Pippie! ! Ik kom regelmatig ik dat museum, en Hannie.... die velourse kleden en lappen boven mag je NIET aanraken! Ik heb ook al 2x op mijn kop gehad!
  4. Coby:
    12 februari 2018
    Weer een leuk avontuur meid, ga zo door😘