Mijn Griekse Adonis gaat vreemd en lammetjesdag!

17 februari 2018 - Gorinchem, Nederland

Chrisje heeft nog een liefde, ze komt twee keer in de week langs. Ik kan niet aan haar tippen, want ze is veel jonger dan mij. Ze is goedgevormd en heeft een mooie teint. Hij is altijd heel enthousiast als ze er is, hij haalt vreemde standjes met haar uit. Op en neer en heen en weer, hij gaat voor haar op z'n knieën en hij tilt haar in de lucht. Jullie zullen wel denken, is Pippie dan niet jaloers? In het geheel niet want het is namelijk de ..........stofzuiger!

Nou, we gaan weer even tot de orde van de dag, dit is toch een keurig reisblog! Nou reizen we deze keer niet zo heel ver. Ik had in de Gorinchemse Courant gelezen dat er zaterdag de jaarlijkse Lammetjesdag werd gehouden in de Schaapskooi in Ottoland. Dus rijden we in een heerlijk zonnetje naar het mooie dorpje Ottoland wat midden in de Alblasserwaard ligt. Aan weerszijden van het water staan prachtige monumentale boerderijen uit de 17e en 18e eeuw. We komen aan bij de Schaapskooi, het is daar een gaan en komen van families met kinderen.

In een periode van drie maanden worden er een paar honderd lammetjes geboren. Er zijn dus grotere maar ook nog hele kleine lammetjes. Alle dieren op de Schaapskooi zijn oudhollandse rassen. Er zijn Schoonenbeker schapen en Nederlandse landgeiten. Het Schoonenbekerschaap is het grootste Nederlandse ' heideschaap'. Heideschapen zijn taai en graasden vroeger op de schrale heide. De Nederlandse landgeit was in het begin van de jaren zestig op enkele examplaren na bijna verdwenen in Nederland. Enkele dieren werden geschonken aan Diergaarde Blijdorp. De toenmalige directeur ging fokken met deze landgeiten. De koppel groeide in omvang en momenteel zijn er ongeveer 1473 dieren in het stamboek ingeschreven.

Na het bezoek aan de Schaapskooi, loop ik nog even naar de streekwinkel. Daar verkopen ze schapenvlees en kaas, maar ook wolproducten en vachten. In de zomer is er ook een mooie theetuin met de naam Idylle. Op ons gemak rijden we via Ameide en Meerkerk binnendoor weer naar Gorinchem. Komende zomer zal ik zeker de Alblasserwaard wandelend gaan ontdekken. En ik hoop dat jullie weer met me meereizen. Nu op naar de afwas, even proberen of Chrisje misschien ook nog een verhouding wil met de afwasborstel!

1. Hannie Groen:
    18 februari 2018
    Kan ik die Griekse Adonis niet inhuren om voor mij te stofzuigeren?
  2. Angelique:
    18 februari 2018
    Grappig verhaal , de lammetjes zijn een teken dat de lente er aan komt heerlijk !