Natuurgebied De Avelingen!

21 februari 2018 - Gorinchem, Nederland

Tussen Boven-Hardinxveld en Gorinchem ligt een prachtig natuurgebied waar het heerlijk wandelen is, nl. Natuurgebied De Avelingen. Het ligt buitendijks aan de oever van rivier de Merwede. Weilanden, grienden, elzenbossen, hoge bomen, kreken, waterplassen en zandoevers wisselen elkaar af. En in de winter is het er tjokvol met vogels.

Woensdagmiddag rijden we over de Wolpherensedijk langs het Kanaal van Steenenhoek naar het begin van de wandelroute. Vanuit ons huis maar 4 km. rijden. We gaan door het hek en lopen langs de kreek met de leuke naam Het Schelluinse Gat. Ik vraag me altijd af, wie die leuke namen bedenkt! Aan de overkant van de kreek liggen de grienden waarvan de kleuren een mooi contrast geven met het dorre riet. Dan komen we uit bij de rivier, je hoort in de verte het gezoem van de auto's over de Merwedebrug. Het is ook een imposant gezicht om de schepen er onderdoor te zien varen.

Het is heerlijk wandelweer, een blauwe lucht met enkele wolkjes en de zon schijnt warm in ons gezicht. We lopen over een glibberig dijkje langs de rivier. We kijken uit over de Zwetplaat ( een soort zandbank ), wat een drukke ontmoetingsplaats is voor de vele watervogels. We komen langs een paalkampeerplaats. Dit is een kampeerplaats waar je legaal mag wild kamperen, dus er zijn geen voorzieningen alleen een waterpomp. Lekker primitief bivakkeren onder de sterrenhemel.

Opeens sist Chris; Stil Pippie! We zien een bruine rat tussen het riet aan de slootkant. Hij heeft ons niet in de gaten dus we kunnen hem goed observeren. Ineens duikt hij het water in en zwemt naar de overkant van de sloot, wat een prachtig gezicht is. Achter een stam van een knotwilg ging hij lekker in het zonnetje zitten om te drogen. Leuk! Het blijkt dat bruine ratten, als de nachten koud zijn ook overdag actief zijn.

Verder gaan we weer, we zien weilanden vol met meerkoeten en een enkele schuwe fazant. In de verte zien we een hele grote boom. Daar huist al enkele jaren een grote aalscholverskolonie. Een apart gezicht al die nesten in één boom, en ze zijn ook al druk aan het nestelen. We staan een poosje de aalscholvers te observeren. Dan komt er een aardige vogelaar aanlopen met een camera met een grote telelens. We mogen ook even kijken, leuk om ze van zo dichtbij te zien. Dan komen we uit op de verharde weg en moeten we eerst die modder van onze wandelschoenen zien te krijgen. We zien nog wat roofvogels en nog wat grienden op de terugweg.

Onverwacht mooi natuurgebiedje, vlakbij de stad, een drukke snelweg en een industrieterrein. Een klein paradijs voor de vele vogels. Je hoeft niet ver te reizen om op avontuur te gaan. Om de hoek van het huis, ligt ook een heel gebied vol leuke ontdekkingen.

1. Hannie Groen:
  3. Annet v gelder:
    mooi stukje natuur!
  4. Corrie Kuis:
    24 februari 2018
    Wat is ons kikkerlandje toch mooi ook in de winter. Mooie foto's
  5. Hennie Kuis:
    25 februari 2018
    He he eindelijk hoor ik erbij key goed geschreven nu de volgende stap een leuk boekje voor jouw verhaaltje
  6. Anja:
    26 februari 2018
    Wat mooi daar! Mooie foto's!